Assessment of the transference of training in the modalities of self-training and face-to-face instruction

Authors

  • Mª Carmen Aneas Novo Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i2.5303

Keywords:

lifelong learning, teacher centre, teacher education, training evaluation, training methods, transfer of learning

Abstract

This article offers the results obtained by evaluating the transfer, with a questionnaire that has been validated ex professo, in 105 activities belonging to two types of training modalities: self-training (AF) and face-to-face instruction (CP). This research took place during the 2017/2018 academic year at the ‘Centro del Profesorado’ (CEP) in Malaga where the responses of 1242 teachers were analyzed. The results suggest that the transfer process is slightly higher in AF than in CP. Likewise, a series of factors have been identified, common to both modalities, that facilitate or hinder this process. Among the first, we highlight the need of training for the job, the help of colleagues and the motivation to transfer; among the latter, the lack of time and resources and the resistance of the students. Finally, in the light of the analyzes carried out, a series of improvement proposals aimed in order of increasing the efficiency of the transfer process have been outlined.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Mª Carmen Aneas Novo, Universidad de Málaga

Carmen ANEAS NOVO. Asesora de Formación. Centro del Profesorado de Málaga (carmen.aneas@cepmalaga.com)

619885854 / 677905630

 Licenciada en Ciencias Ambientales en el año 2000. Trabajé desde el año 2000 al 2006 en una consultora de infraestructuras lineales, Urbaconsult, s.a., realizando estudios de impacto ambiental y proyectos de restauración paisajística. En 2006 aprobé las oposiciones de Secundaria, obteniendo como destino el IES Martín de Aldehuela, donde fui Secretaria desde el 2009 al 2013. Desde 2013 trabajo de Asesora de formación en el Centro del Profesorado (CEP) de Málaga. Tras en 2015 realizar el Máster Universitario en Políticas y Prácticas de Innovación Educativa de la UMA, realizo una tesis doctoral dirigida a analizar la eficacia de la formación del profesorado en Andalucía.

References

Aneas, C., Sánchez J. & Sánchez E. (2018). Diseño y validación de dos cuestionarios dirigidos a evaluar la eficacia de la formación del profesorado. Docencia e Investigación, 28, 50-76.

Austin, M. J., Weisner, S., Schrandt, E., Glezos-Bell, S. & Murtaza, N. (2006). Exploring the Transfer of Learning from an Executive Development Program for Human Services Managers. Administration in Social Work, 30(2), 71-90. doi:10.1300/J147v30n02_06

Ballesteros, J. L. (2008). La formación como proceso de transferencia al puesto de trabajo de los conocimientos aprendidos: un modelo explicativo aplicado al sector de la restauración. Universidad de las Palmas de Gran Canaria.

Bandeira, W. (2001). Factores caracterizadores de centros educativos eficaces. Bordón. Revista de pedagogía, 53(2), 175-184.

Barquín, J. (2014). Informe sobre el profesorado de Andalucía y la formación permanente. EVACENPRO (Estudio sobre la evaluación de los centros de Andalucía). Junta de Andalucía.

Bates, R. (2007). Examining the factor structure and predictive ability of the German?version of the Learning Transfer Systems Inventory. Journal of European Industrial Training, 31(3), 195-211. doi:10.1108/03090590710739278

Bates, R. & Khasawneh, S. (2005). Organizational learning culture, learning transfer climate and perceived innovation in Jordanian organizations. International Journal of Training and Development, 9(2), 96-109. doi:10.1111/j.1468-2419.2005.00224.x

Blume, B. D., Ford, J. K., Baldwin, T. T. & Huang, J. L. (2010). Transfer of Training: A Meta-Analytic Review. Journal of Management, 36(4), 1065-1105. doi:10.1177/0149206309352880

Blumenfeld, P. C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M. & Palincsar, A. (2011). Motivating Project-Based Learning: Sustaining the Doing, Supporting the Learning. Educational Psychologist, 26(3 & 4), 369-398.

Bolívar, A. (2005). ¿Donde situar los esfuerzos de mejora?: política educativa, escuela y aula. Educação & Sociedade, 26(92), 859-888. doi:10.1590/S0101-73302005000300008

Boterf, G. L. (1991). Ingeniería y evaluación de los planes de formación. Bilbao: Ediciones Deusto.

Broad, M. L. (2005). Beyond Transfer of Training: Engaging Systems to Improve Performance. Hoboken: John Wiley & Sons.

Burke, L. & Hutchins, H. (2008). A Study of Best Practices in Training Transfer and Proposed Model of Transfer. Human Resource Development Quarterly, 19, 107-128. doi:10.1002/hrdq.1230

Clarke, N. (2002). Job/work environment factors influencing training transfer within a human service agency: some indicative support for Baldwin and Ford’s transfer climate construct. International Journal of Training and Development, 6(3), 146-162. doi:10.1111/1468-2419.00156

Colquitt, J. A., LePine, J. A. & Noe, R. A. (2000). Toward an integrative theory of training motivation: a meta-analytic path analysis of 20 years of research. The Journal of Applied Psychology, 85(5), 678-707.

Decreto 93/2013, de 27 de agosto, por el que se regula la formación inicial y permanente del profesorado en la Comunidad Autónoma de Andalucía, así como el Sistema Andaluz de Formación Permanente del Profesorado.

Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, núm., 170 de 30 de agosto de 2013, 6-50. https://www.juntadeandalucia.es/boja/2013/170/BOJA13-170-00142.pdf

Díaz, L. A. (2016). Políticas de la Unión Europea en materia de formación continua del profesorado. En Democracia y Educación en la formación docente, 2016, págs. 305-311 (pp. 305-311). Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.

Dreer, B., Dietrich, J. & Kracke, B. (2017). From in-service teacher development to school improvement: factors of learning transfer in teacher education. Teacher Development, 21(2), 208-224. doi:10.1080/13664530.2016.1224774

Feixas, M., Fernández, A., Lagos, P., Quesada, C. & Sabaté, S. (2013). Factores condicionantes de la transferencia de la formación docente en la universidad: un estudio sobre la transferencia de las competencias docentes. Infancia y Aprendizaje, 36(3), 401-416. doi:10.1174/021037013807533034

Fernández, M. J., Rodríguez, J. M. & Fernández, F. J. (2016). Evaluación de competencias docentes del profesorado para la detección de necesidades formativas. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 85-101. doi:10.13042/Bordon.2016.68206

Ford, J. K. (2014). Improving Training Effectiveness in Work Organizations. Nueva York: Psychology Press.

García, E., Colén, M. T., Mauri, T., Rabadán, J. M., Mellado, V., Pérez, J. I. F., Hernández, I. C. (2001). La formación del profesorado: Proyectos de formación en centros educativos. Barcelona: Grao.

Gaudine, A. P. & Saks, A. M. (2004). A longitudinal quasi-experiment on the effects of posttraining transfer interventions. Human Resource Development Quarterly, 15(1), 57-76. doi:10.1002/hrdq.1087

Gegenfurtner, A., Veermans, K., Festner, D. & Gruber, H. (2009). Integrative Literature Review: Motivation to Transfer Training: An Integrative Literature Review. Human Resource Development Review, 8(3), 403-423. doi:10.1177/1534484309335970

González, A., Alonso, M. A. & Berrocal, F. (2017). Evaluación de la eficacia de la formación en la administración pública: la transferencia al puesto de trabajo, 0(17), 113-127. doi:10.24965/gapp.v0i17.10405

Grossman, R. & Burke-Smalley, L. A. (2018). Context-dependent accountability strategies to improve the transfer of training: A proposed theoretical model and research propositions. Human Resource Management Review, 28(2), 234-247. doi:10.1016/j.hrmr.2017.08.001

Grossman, R. & Salas, E. (2011). The transfer of training: what really matters. International Journal of Training and Development, 15(2), 103-120. doi:10.1111/j.1468-2419.2011.00373.x

Grotelueschen, A. D., Kenny, W. R. & Harnisch, D. L. (1980). Research on Reasons for Participation in Continuing Porfessional Education: A Statement of Position and Rationale. Illinois: Office for the Study of Continuing Professional Education, College of Education, University of Illinois at Urbana-Champaign.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. (6a edición). México: Mc Graw Hill.

Holton, E. (2005). Holton’s Evaluation Model: New Evidence and Construct Elaborations. Advances in Developing Human Resources, 7, 37-54. doi:10.1177/1523422304272080

Hughes, A. (2016). A Meta-Analytic Integration of What Matters in Training Transfer. Electronic Theses and Dissertations. Recuperado de http://stars.library.ucf.edu/etd/4972

Imbernón, F. (1996). La formación en los centros educativos: ¿tendencia o moda? Aula de innovación educativa, (46), 43-46. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=167445

Imbernón, Francisco. (2017). Ser docente en una sociedad compleja: La difícil tarea de enseñar. Barcelona: Grao.

Ingvarson, L., Meiers, M. & Beavis, A. (2005). Factors affecting the impact of professional development programs on teachers’ knowledge, practice, student outcomes & efficacy. Education Policy Analysis Archives, 13(0), 10, 1-20. doi:10.14507/epaa.v13n10.2005

Instrucción 17/2017, de 1 de septiembre, de la Dirección General del Profesorado y Gestión de Recursos Humanos para el desarrollo de la formación en centro para el curso 2017/2018. http://www.adideandalucia.es/normas/instruc/Instruccion17-2017FormacionCentros17-18.pdf

Instrucción 18/2017, de 1 de septiembre, de la Dirección General del Profesorado y Gestión de Recursos Humanos para el desarrollo de grupos de trabajo para el curso 2017/2018. http://www.adideandalucia.es/normas/instruc/Instruccion18-2017GruposTrabajo17-18.pdf

Jarauta, B., Colén, M. T., Barredo, B., & Bozu, Z. (2014). La formación permanente del profesorado en Cataluña: análisis de los referentes legales. Bordón. Revista de pedagogía, 66(4), 87-101.

Johannessen, J. & Olsen, B. (2003). Knowledge management and sustainable competitive advantages: The impact of dynamic contextual training. International Journal of Information Management, 23(4), 277-289. doi:10.1016/S0268-4012(03)00050-1

Kirkpatrick, Donald L. & Kirkpatrick, James D. (2007). Evaluación de acciones formativas: los cuatro niveles. Barcelona: EDICIONES GESTION 2000.

Kontoghiorghes, C. (2001). Factors Affecting Training Effectiveness in the Context of the Introduction of New Technology—A US Case Study. International Journal of Training and Development, 5(4), 248-260. doi:10.1111/1468-2419.00137

Kumpikait?, V. (2007). Human Resource Training Evaluation. Engineering Economics, (5 (55)), 29-36. Recuperado de https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=293358

Lama, F. J. (2014). Transferencia de la formación de empleados públicos. Elementos de intervención para el incremento de la transferencia del aprendizaje. Universidad de Sevilla, Sevilla. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/56319

Lim, D. H. & Johnson, S. D. (2002). Trainee perceptions of factors that influence learning transfer. International Journal of Training and Development, 6(1), 36-48. doi:10.1111/1468-2419.00148

López, J. (2005). Planificar la formación con calidad. Barcelona: CissPraxis.

Manzanares, M. A & Galván, M. J. (2012). La formación permanente del profesorado de Educación Infantil y Primaria a través de los centros de profesores. Un modelo de evaluación. Revista de educación, (359), 431-455. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4014963

Marcelo, C. (1999). Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias, PPU.

Martín, E. (2005). La formación en centros: un modelo de formación permanente para equipos docentes. Valencia: Nau Llibres.

Moreno, M. V., Quesada, C. & Pineda, P. (2010). El «grupo de trabajo» como método innovador de formación del profesorado para potenciar la transferencia del aprendizaje. Revista Española de Pedagogía, 68(246), 281-295.

Murillo, F. J. & Krichesky, G J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de caso. Educación XXI, 21(1), 135-156. doi:10.5944/edu- cXX1.15080

Orden de 31 de julio de 2014, por la que se aprueba el III Plan Andaluz de Formación Permanente del Profesorado. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, núm., 170 de 2 de septiembre de 2014, 9-34. https://www.juntadeandalucia.es/boja/2014/170/BOJA14-170-00117.pdf

Pereda, S., Berrocal, F. & Alonso, M. A. (2014). Bases de psicología del trabajo para gestión de recursos humanos. Madrid: Editorial Síntesis, S.A.

Pérez, Á. (2017). Pedagogías para tiempos de perplejidad. De la información a la sabiduría. Rosario: Homo Sapiens.

Pérez, L. (2018). El grupo de trabajo como estrategia de formación permanente del profesorado. Aula de Encuentro, 20(1), 4-25. doi:10.17561/ae.v20i1.1

Pérez, R., López, F., Peralta, M. D. & Municio, P. (2000). Hacia una educación de calidad: Gestión, instrumentos y evaluación. Narcea Ediciones.

Phillips, J. J. & Phillips, P. P. (2016). Handbook of Training Evaluation and Measurement Methods. Routledge.

Pineda, P. (2002). Gestión de la formación de las organizaciones. Barcelona: Ariel.

Pineda, P., Quesada, C. & Ciraso, A. (2013). Evaluation of Training Transfer Factors: The FET Model. En K.

Schneider (Ed.), Evaluation of Training Transfer Factors: The FET Model (pp. 121-144). Cham: Springer International Publishing. doi:10.1007/978-3-319-02093-8_8

Quesada, C., Espona, B., Ciraso, A. & Pineda, P. (2015). La eficacia de la formación de los trabajadores de la administración pública española: comparando la formación presencial con el eLearning. Revista del CLAD Reforma y Democracia, 61, 107-132. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357535434002

Rahyuda, A. G., Soltani, E. & Syed, J. (2018). Preventing a relapse or setting goals? Elucidating the impact of post-training transfer interventions on training transfer performance. International Journal of Training Research, 16(1), 61-82. doi:10.1080/14480220.2017.1411287

Resolución de 12 de septiembre de 2017, de la Dirección General de Profesorado y Gestión de Recursos Humanos, por la que se determina el desarrollo de las líneas estratégicas de formación del profesorado establecidas en el III Plan Andaluz de Formación Permanente del Profesorado y la elaboración de los proyectos de formación para el curso 2017/18. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, núm., 183 de 22 de septiembre de 2017, 120-123. https://www.juntadeandalucia.es/boja/2017/183/BOJA17-183-00004-16056-01_00121177.pdf

Robinson, D. & Robinson, J. (1989). Training for impact. Training & Development Journal. Recuperado de http://link.galegroup.com/apps/doc/A7560146/AONE?sid=googlescholar

Rodrigo, M. L., Cid, M. F., Marti, G. N. & Moral, J. (2017). Evaluación de la formación continuada. Análisis del proceso de transferencia y sostenibilidad. CIAIQ 2017, 2(0).

Salas, E., Tannenbaum, S. I., Kraiger, K. & Smith-Jentsch, K. (2012). The Science of Training and Development in Organizations: What Matters in Practice. Psychological Science in the Public Interest, 13(2), 74-101. doi:10.1177/1529100612436661

Salas, E. & Stagl, K. C. (2015). Design Training Systematically and Follow the Science of Training. En Handbook of Principles of Organizational Behavior (pp. 57-84). Wiley-Blackwell. doi:10.1002/9781119206422.ch4

Santos, M. Á. (2010). La formación del profesorado en las instituciones que aprenden. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 68, 175-200. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3276058

Sparkes, J. R. & Miyake, M. (2000). Knowledge transfer and human resource development practices: Japanese firms in Brazil and Mexico. International Business Review, 5(9), 599-612. Recuperado de https://www.infona.pl//resource/bwmeta1.element.elsevier-ff649f5d-84e9-3412-be0a-8f3ae54df1d5

Tejada, J, Ferrández, E., Jurado, P., Más, O., Navío, A. & Ruiz, C. (2008). Implicaciones de la evaluación de impacto: una experiencia en un programa de formación de formadores. Bordón. Revista de Pedagogía, 60(1), 163-185.

Tejada, J. & Ferrández, E. (2007). La evaluación del impacto de la formación como estrategia de mejora en las organizaciones. REDIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2), 4. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2389027

Tomàs-Folch, M. & Duran-Bellonch, M. (2017). Comprendiendo los factores que afectan la transferencia de la formación permanente del profesorado. Propuestas de mejora. Revista Electrónica Interuniversitaria de

Formación del Profesorado, 20(1), 145-157. doi:10.6018/reifop/20.1.240591

Valle, J. M. (2017). La formación inicial del profesorado según la Unión Europea. Nueva Revista, 141, 32-50. Recuperado de https://reunir.unir.net/handle/123456789/5235

Velada, R. & Caetano, A. (2007). Training transfer: the mediating role of perception of learning. Journal of European Industrial Training, 31(4), 283-296. doi:10.1108/03090590710746441

Published

2018-11-30

How to Cite

Novo, M. C. A. (2018). Assessment of the transference of training in the modalities of self-training and face-to-face instruction. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(2), 193–203. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i2.5303

Issue

Section

Articles