The Catiline Conspiracy through the Eyes of Francis Ford Coppola. A Case Study in Classical Reception
DOI:
https://doi.org/10.24310/analecta46202522656Keywords:
Classical reception, utopia, antihero, intertextuality, Catiline’s discoursesAbstract
The aim of this work is to carry out a comparative intertextual analysis of the film Megalopolis (2024) by Francis Ford Coppola and Sallust’s Catiline’s Conspiracy, in order to elucidate which themes, philosophical-literary motifs and classical characters
have inspired the American director. Additionally, we will examine how various modern artistic trends and the author’s own interpretation interact with the classical source, thus creating a unique example of classical reception that demonstrates how Greco-Roman civilization continues to pose questions and offer answers to contemporary issues.
Downloads
References
BARON, Z. (2022-02-18): «¿Puede Francis Ford Coppola triunfar en Hollywood?», GQ. En línea: https://www.gq.com.mx.
CICERÓN (2013): Catilinarias, Cátedra, Madrid. Ed. y trad. de A. Ramírez de Verger.
EL PAÍS (2024): Cannes: un análisis sobre Megalópolis, la nueva película de Coppola (vídeo). En línea: https://youtu.be.
FORD COPPOLA, F. (2024): Megalópolis (filme).
FREIRE SÁNCHEZ, A. y M. VIDAL-MESTRE (2022): «El concepto de antihéroe o antiheroína en las narrativas audiovisuales transmedia», Cuadernos.Info, 52, pp. 246-265. En línea: https://doi.org/.
GONZÁLEZ-ESCRIBANO, J. L. (1981-1982): «Sobre los conceptos de héroe y antihéroe en la teoría de la literatura», Archivum: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras, 31-32, pp. 367-408. En línea: https://dialnet.unirioja.es.
GOYENECHE-GÓMEZ, E. (2012): «Las relaciones entre cine, cultura e historia: una perspectiva de investigación audiovisual», Palabra Clave, 15, 3, pp. 387-414. En línea: http://www.scielo.org.co/.
HIBBERD, J. (2025-02-28): «Francis Ford Coppola Gives a Scathing Response to Winning ‘Worst Director’ for Megalopolis», The Hollywood Reporter. En línea: https://www.hollywoodreporter.com/.
LAGUARDA, P. I. (2006): «El cine como fuente y escritura de la historia», Anuario de Facultad de Ciencias Humanas. Nueva Época, 8, pp. 109-119. En línea: https://repo.unlpam.edu.ar/.
LINDNER, M. (2008): «Colourful Heroes: Ancient Greece and the Children’s Animation Film», en I. Berti y M. García Morcillo (eds.), Hellas on Screen: Cinematic receptions of Ancient History, Literature and Myth, Steiner, pp. 39-55.
MACÍAS VILLALOBOS, C. (2020): «The videogame hero in his labyrinth: The hero in electronic gaming», en R. López Gregoris y C. Macías Villalobos (eds.), The Hero Reloaded. The reinvention of the classical hero in contemporary mass media, John Benjamins, pp. 73-102.
MACÍAS VILLALOBOS, C. (2022): «La identidad del monstruo en los videojuegos de temática mitológica y la Monster Theory» en L. Unceta Gómez y H. González Vaquerizo (eds.), En los márgenes del mito. Hibridaciones de la mitología clásica en la cultura de masas contemporánea, Catarata/UAM Ediciones, pp. 85-101.
MEZA, M. E. (1980): «Apuntes para una reflexión sobre la crítica de cine», Aisthesis, 13, pp. 73-78. En línea: https://revistaaisthesis.uc.cl.
MIRALLES MALDONADO, J. C. (2009): «Los discursos de Catilina: SALL., Cat. 20 y 58», Emerita, 77, pp. 57-78. En línea: https://emerita.revistas.csic.es.
PELÁEZ, J. M. (2024): «Héctor de Troya, un precursor de la identidad del líder de empresa sostenible», en L. Unceta Gómez y C. Salcedo González (eds.), Clasicismo e identidades contemporáneas. Recepciones clásicas en la cultura de masas, ULPGC/Catarata, pp. 123-134.
PINTOR IRANZO, I. (2020-11-23): «Ontología del trauma en los superhéroes de M. Night Shyamalan», Tebeosfera. Tercera época, 15. En línea: https://www.tebeosfera.com
PLUTARCO (1971): Plutarch’s Lives VII, Demosthenes and Cicero, Alexander and Caesar, The Loeb Classical Library, Massachusetts/Londres. Trad. de B. Perrin.
RANALLETTI, M. (1998): «El cine como fuente y reflexión para la investigación y la enseñanza de la historia (entrevistas a Marc Ferro y Robert Rosenstone)», Entrepasados. Revista de Historia, 15, pp. 91-125.
ROBB, M. A. (2010): Beyond Populares and Optimates. Political Language in the Late Republic, Franz Steiner Verlag, Stuttgart.
SALUSTIO (1971): Sallust, The Loeb Classical Library, Massachusetts/Londres. Trad. de J. C. Rolfe.
SALUSTIO (1975): Historiae, O. Leggewie, Stuttgart.
SALUSTIO (2010): Catiline’s Conspiracy, The Jugurthine War, Histories, OUP, Nueva York. Trad. de W. W. Batstone.
SALUSTIO (2019): La conjuración de Catilina, La Guerra de Jugurta, Gredos, Madrid. Trad. de B. Segura Ramos.
SYME,R. (1939): The Roman Revolution, OUP, Londres/Edinburgh/Glasgow/Nueva York/Toronto/Melbourne/Capetown/Bombay/Calcuta/ Madrás.
UNCETA GÓMEZ, L. (2020): «From hero to superhero», en R. López Gregoris y C. Macías Villalobos (eds.), The Hero Reloaded. The reinvention of the classical hero in contemporary mass media, John Benjamins, pp. 1-18.
UNCETA GÓMEZ, L. y C. SALCEDO GONZÁLEZ, (eds.) (2024): Clasicismo e identidades contemporáneas. Recepciones clásicas en la cultura de masas, ULPGC/Catarata, Las Palmas de Gran Canaria/Madrid.
WARD-PERKINS, B. (2007): La caída de Roma y el fin de la civilización, Espasa Calpe, Madrid.
WEISMAN, J. y S. WEINTRAUB (2024-09-25): «Francis Ford Coppola Reveals the Real Message Behind Megalopolis», Collider. En línea: https://collider.com.
WESTON, G. (2013): «Superheroes and comic-book vigilantes versus real-life vigilantes: an anthropological answer to the Kick-Ass paradox», Journal of Graphic Novels and Comics, 4, 2, pp. 223-234. En línea: https://www.tandfonline.com/.
WRIGHT, E. O. (2010): Construyendo utopías reales, Akal, Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In the Analecta Malacitana Journal we are clearly committed to a policy of open access to scientific knowledge (See the Berlin Declaration).
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published on Margins is subject to the Creative Commons Attribution-No Derivatives 4.0 International license.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (for example: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this magazine.
Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (for example: in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations to the published work. (See The effect of open access.)
25.png)