Defining Videogame Atmospheres: Böhme applied to Gone Home and What Remains of Edith Finch
DOI:
https://doi.org/10.24310/analecta46202522700Palabras clave:
affect, audiovisual design, aesthetics, resonance, narrativeResumen
Atmosphere is an underdefined term in videogame studies. This paper reviews Gernot Böhme’s aesthetic theory of atmospheres and adapts it to the analysis of video-games to make of atmospheres an analytical category. From this perspective, I analyse two videogames Gone Home and What Remains of Edith Finch to identify what elements are contributing to their affective atmosphere and suggest how they interact with each other. Drawing from Brian Massumi’s reflections on affective resonance, I ponder as well on the interrelation between the games’ atmospheres, their storyline and their mechanics.
Descargas
Citas
BÖHME, G. (2017): The Aesthetics of Atmospheres, Routledge, New York. Edited by J. P. Thibaud.
CALLEJA, G. (2011): In-Game: From Immersion to Incorporation, The MIT Press, Cambridge, Mass.
FULLBRIGHT (2013): Gone Home [PC], The Fullbright Company.
GIANT SPARROW (2017): What Remains of Edith Finch [PC], Annapurna Interactive.
KEOGH, B. (2018): A Play of Bodies: How We Perceive Videogames, The MIT Press, Cambridge, Mass.
KIRKLAND, E. (2020): «‘He Died a Lot’: Gothic Gameplay in What Remains of Edith Finch», in M. Coward-Gibbs (ed.), Death, Culture & Leisure: Playing Dead, Emerald Publishing Limited (esdc), pp. 95-107.
KLEVJER, R. (2022): What is the Avatar? Fiction and Embodiment in Avatar-Based Singleplayer Computer Games, Transcript Verlag (Game Studies), Bielefeld.
KRZYWINSKA, T. (2015): «The Gamification of Gothic Coordinates in Videogames», Revenant: Critical and Creative Studies of the Supernatural, 1, 1, pp. 58-78.
MASSUMI, B. (1995): «The Autonomy of Affect», Cultural Critique, 31, pp. 83-109.
MÜLLER, I. et al. (2012): «Gaming after Dark: Visual Patterns and Their Signifi-cance for Atmosphere and Emotional Experience in Video Games», Entertainment Computing - ICEC 2012, pp. 16-29.
MURRAY, J. H. (2017): Hamlet on the Holodeck, Updated Edtion: The Future of Narrative in Cyberspace, The MIT Press, Cambridge, Mass.
NIEDENTHAL, S. (2009): «Patterns of Obscurity: Gothic Setting and Light in Resi-dent Evil 4 and Silent Hill 2», in B. Perron (ed.), Horror Video Games: Essays on the Fusion of Fear and Play, Jefferson, N. C., McFarland & Co, pp. 168-180.
RIBEIRO, G. et al. (2020): «Game Atmosphere: Effects of Audiovisual Thematic Cohesion on Player Experience and Psychophysiology», CHI PLAY '20: Pro-ceedings of the Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play, pp. 107-119.
RYAN, M. L. (2015): Narrative as Virtual Reality 2: Revisiting Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media, Johns Hopkins University Press, Baltimore.
SEIGWORTH, G. J. and M. GREGG (2010): «An Inventory of Shimmers», in G. J. Seigworth and M. Gregg (eds.) The Affect Theory Reader, Duke University Press, Durham and London, pp. 1-25.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
En la Revista Analecta Malacitana apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (Veáse Declaración de Berlín).
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
-
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de hacer disponible gratuitamente la investigación al público. Todos los contenidos publicados en Márgenes, están sujetos a la licencia de Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Es responsabilidad de los autores/as obtener los permisos necesarios de las imágenes que están sujetas a derechos de autor.
Los autores-as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.
- Los-as autores-as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los-as autores-as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
25.png)