Rene Magritte’s Film Posters: Ideological and Aesthetical Notes in his Representation of the Western The Ox-Bow Incident
DOI:
https://doi.org/10.24310/BoLArte.2022.vi43.14396Keywords:
René Magritte, Film poster, Western, The Ox Bow Incident, William A. WellmanAbstract
The article addresses the basically commercial artistic production carried out by René Magritte in relation to Cinema, paying special attention to the film posters designed in two stages: firstly purely as advertising, signed either anonymously or pseudonymously, with scant distribution and in some cases, complex attribution. Later, after the Second World War, the posters were used as invitations for special cinematographic events. In addition to the analysis of the works focusing on some posters from a historical and aesthetic contextual approach, the article concentrates specifically on the case study of their designs and the final poster for the projection of the American western The Ox-Bow Incident (William A. Wellman, 1943), linking the metaphorical anti-fascist discourse in the film with the representation executed by Magritte, and inspired by the aesthetics of the film.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga.
References
AUMONT, Jacques y MARIE, Michel (2002), Análisis del film, Paidós, Barcelona.
BORDWELL, David (1996), La narración en el cine de ficción, Paidós, Barcelona.
CLAES, Gabrielle (2009), «Musée du cinéma / Cinematek», Journal of Film Presservation, n.º 79-80, abril, pp. 26-30.
DAULTÉ, François (ed.) (1987), René Magritte, La Fondation de l’Hermitage y La Bibliothèque des Arts, Lausana y París.
DE CROËS, Catherine y DAULTÉ, François (1987), «Notices», en DAULTÉ, François (ed.), René Magritte, La Fondation de l’Hermitage y La Bibliothèque des Arts, Lausana y París.
FISCHER, Lucy (2019), Cinemagritte: René Magritte Within the Frame of Film History, Theory and Practice, Wayne State University Press, Detroit.
GARCÍA GÓMEZ, Francisco y GUIRALT GOMAR, Carmen (2019), «Experimentación, vanguardia y desviaciones de la norma en el Hollywood clásico», L’Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos, 27, pp. 7-28.
MAGRITTE, René (1956-1967). Films Amateurs. Musée Magritte. Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique. En <https://www.musee-magritte-museum.be/fr/propos-du-musee/collections-mmm/archives> (fecha de consulta: 25-6-2021).
MENSA, Marta (2005), «L’alta cara de Magritte, el publicista. Una aproximació a la publicitat de René Magritte». Tesis doctoral. Universidad Internacional de Cataluña.
MENSA, Marta y ROCA, David (2006), «Magritte: creativo publicitario», Trípodos extra, pp. 293-302.
ROQUE, Georges (1983), Ceci n’est pas un Magritte. Essai sur Magritte et la publicité, Flammarion, París.
MEUEL, David (2015), The Noir Western. Darkness on the Range (1943-1962), MacFarland & Company, Inc., Jefferson.
SCHWILDEN, Tristan (1998), Magritte. Livre l’image. Affiches, publicités et illustrations de 1918 à 1966. Essai de catalogue, Galerie Bortier A.S.B.L, Bruselas.
SYLVESTER, David (ed.) (1994), René Magritte. Catalogue raisonée. IV: Gouaches, Temperas, Watercolours and Papiers Collés 1918-1967, Philip Wilson Publishers y The Menil Foundation, Londres.
SYLVESTER, David (ed.) (1997), René Magritte. Catalogue raisonée. V: Supplement; Exhibitions Lists; Bibliography; Cumulative Index, Philip Wilson Publishers y The Menil Foundation, Londres.
TORCZYNER, Harry (1978). Magritte. Le véritable art de peindre, Drager, París.
WYNANTS, Jean-Marie (2020), «Magritte, fan de cinéma et photographe pour le plaisir», Le Soir, 27 de enero. En: <https://www.lesoir.be/275771/article/2020-01-27/magritte-fan-de-cinema-et-photographe-pour-le-plaisir> (fecha de consulta: 4-10-2021).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Todos los contenidos publicados en la revista Boletín de Arte están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>

Los/as autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.






4.png)