Crossed Gazes in the Spanish Civil War. Converging Communication System to a Better Understanding of the Landscape
DOI:
https://doi.org/10.24310/ba.47.2025.20927Keywords:
Drawing, Chorographies, Panoramic Sketches, Photographic Panoramas, Aragon, Spanish Civil War, TerritoryAbstract
The structural and qualitative analysis of landscape representations allows for the extraction of valuable knowledge about its history and territory. These representations gain documentary value by reflecting the process of conceptualization and understanding of a landscape experienced and interpreted by different generations. This research focuses on the documentary value of materials and testimonies created to narrate a single event: the Spanish Civil War on the northern front of Aragon. These testimonies are communicated by landscape observers through different languages. The systematic analysis method applied to graphic, written, and photographic materials allows for the characterization and reconstruction of a common landscape through their intersecting perspectives. The research results contribute to the understanding of what occurred during this historical event and highlight the fundamental role of landscape and territory through representation, visualization, and communication techniques.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga.
References
ARCARAZO, Luis (2008), «El “Sector Huesca” del Frente de Aragón. Los combates entre 1936 y 1938», en MARTÍNEZ DE BAÑOS, Fernando (coord.), Guerra Civil. Aragón. Tomo I, Editorial Delsan, Zaragoza.
BENITO, Manuel (2009), Orwell en las tierras de Aragón, Sariñena editorial, Huesca.
CASANOVA, Julián (2013), España partida en dos: breve historia de la Guerra Civil española, Grupo Planeta, Madrid.
CENARRO, Ángela y Pardo, Víctor (2006), Guerra Civil en Aragón 70 años después. Gobierno de Aragón, Zaragoza.
CORDÓN, Antonio (1971), Trayectoria (Recuerdos de un artillero), Colección Ebro, París.
CUESTA, Miguel (2022), Rutas de la Guerra Civil española, Grupo Anaya, Madrid.
EHRENBURG, Ilya (1979), Corresponsal en la Guerra Civil Española, Ediciones Júcar, Madrid.
GIMÉNEZ, Antoine (2009), Del amor, la guerra y la revolución. Recuerdos de la guerra de España: del 19 de julio de 1936 al 9 de febrero de 1939, Pepitas de calabaza, Logroño.
GONZÁLEZ DE LA VERA, Luis (1912), El croquis panorámico: aplicaciones militares del dibujo de paisaje, Imprenta Marcelino Miguel, Burgos.
JOSÉ GABRIEL (2018), La vida y la muerte en Aragón, Salvador Trallero Editor, Huesca.
KOLSTOV, Mijail (1963), Diario de la guerra de España, Ruedo Ibérico, París.
MADERUELO, Javier (2003), «Aquello que llamamos paisaje», Visions, 2, 20-25.
MADERUELO, Javier (2005), El paisaje: génesis de un concepto, Abada, Madrid.
MALDONADO, José María (2007), El Frente de Aragón. La Guerra Civil en Aragón (1936-1938), Mira editores, Zaragoza.
MARTÍNEZ DE BAÑOS, Fernando y PÉREZ, Pedro (2008), Vestigios de la Guerra Civil en Aragón (Zaragoza), Gobierno de Aragón. Departamento de Educación, Cultura y Deporte, Zaragoza.
MARTÍNEZ DE BAÑOS, Fernando y SALVATIERRA, Pedro (2009), Vestigios de la Guerra Civil en Aragón (Huesca), Gobierno de Aragón. Departamento de Educación, Cultura y Deporte, Zaragoza.
MENDOZA, Rafael (2012), «Arte y propaganda en la Guerra Civil: las láminas de Kemer», Arte, Arqueología e Historia, 19, 161-170.
ORWELL, George (1938/2007), Homenaje a Cataluña, Lavellir S.L./Virus editorial, Barcelona.
PANO, José Luis (2019), Escenarios de la Guerra Civil en la provincia de Huesca, Prames, Zaragoza.
ROMERO, Eladio y DE FRUTOS, Alberto (2020), 30 Paisajes de la Guerra Civil, Larousse, Barcelona.
VAQUERO, Dimas (2011), Aragón con camisa negra, Rolde de Estudios Aragoneses, Zaragoza.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Santiago Elía-García, Ana Ruiz-Varona, Rafael Temes-Cordovez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Todos los contenidos publicados en la revista Boletín de Arte están sujetos a la licencia Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 cuyo texto completo puede consultar en <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>

Los/as autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito en repositorios de acceso abierto de cualquier tipo.
La edición electrónica de esta revista esta editada por la Editorial de la Universidad de Málaga (UmaEditorial), siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.






4.png)