The suffocating charm of the bourgesie

Tragedy and shipwreck of civiization in The exterminating angel by Luis Bunuel

Authors

  • Amparo Martínez Herranz Universidad de Zaragoza Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi11.14194

Keywords:

Confientment, script, masonery, mystery, horror

Abstract

In 1962 Luis Buñuel filmed in Mexico The Exterminating Angel, a plotline he had started working on in the 1940s. Starting from the comparative analysis between the technical script written and handled by Buñuel during the filming and the film, an analysis is proposed about the nuclear themes of this filme, specially those in which the author wanted to emphasize, his motives, his origin and the connections of the piece as a whole. In one of the most critical moments of the Cold War, Buñuel builded a crude portrait of bourgeois conventions, assumed as the norm that sustained the stabilized order and the cause of immobility and inaccion of a society determined on ignoring real problems that they must face. It portrays the bourgeoisie confined in a mysterious mansion, like castaways of a civilization that, after the tragedies lived during the II World War, chooses to repeat their mistakes and drown. This story goes through constant allusions to the book of the Apocalypse, both literal and suggested, a world scarred by the plagues (both moral and physical) that desolate this civilization. To feed this atmosphere, Buñuel wanted to use strategies and horror movie themes that he knew and that he himself had rehearsed in some previous scripts. Very tightly associated with the idea of the mystery, he introduced in the movie multiple masonry allusions to pay tribute through them to his friend Juan Vincens. Definitely, in structural and thematic terms, Buñuel tried to transmit his doubts about the advances of civilization, while he insisted on the mysterious and inscrutable condition of existence.

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Author Biography

Amparo Martínez Herranz, Universidad de Zaragoza

Amparo Martínez Herranz (1966) es Profesora Titular de Historia del Cine en el Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Zaragoza. Ha investigado sobre distintos aspectos relacionados con la arquitectura para el ocio, un tema acerca del que ha publicado varios libros (Los cines en Zaragoza, 1896-1936; El Teatro Principal; La arquitectura teatral en Zaragoza. 1875-1939; Los cines de Zaragoza 1939-1975). También ha estudiado cuestiones como la historia del Cine en Aragón, los vínculos entre Cine y Literatura, Cine e Historia o los orígenes del Cine en España. Ha sido responsable como comisaria de las exposiciones Un perro andaluz: 80 años después (2009-2010), Buñuel/ Masats en Viridiana (2017-2019) y Goya/ Buñuel. Los sueños de la razón (2017-2018). Entre el año 2001 y el 2007 lideró un equipo de investigación dedicado al trabajo en dos Proyectos I+D centrados en el estudio de los fondos documentales españoles sobre Luis Buñuel. Esta tarea se ha materializado en diversas publicaciones entre las que se encuentran los libros La España de Viridiana (2013) o Buñuel/Masats en Viridiana (2017), Imago Mundi. Álbum del tiempo (ed. 2021), además de varios artículos y capítulos de libro: Gran Casino de Luis Buñuel; El Gran calavera y la integración de Luis Buñuel en la industria del cine mexicano; Susana. Demonio y Carne. De la Edad del oro al universo ranchero; El método de trabajo de Luis Buñuel: en torno al guión técnico de Él; Disciplina y libertad: el proceso creativo de Luis Buñuel, Un perro andaluz 80 años después: del "decoupage" a la mariposa o Nazarín: guiones y genealogías, The Creative Process of Robinson Crusoe. Exile, Loneliness and Humanism; Aprendiz de cineasta. La libertad y sus límites en el Goya de Luis Buñuel; Reunirse y vivir. Buñuel y los exiliados aragoneses en México. Desde el año 2010 coordina un equipo y proyecto I+D orientado al Estudio de la cultura audiovisual del tardofranquismo (1959-1975) financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación.

 

References

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Fuentes documentales

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Published

2022-03-15

How to Cite

Martínez Herranz, A. (2022). The suffocating charm of the bourgesie: Tragedy and shipwreck of civiization in The exterminating angel by Luis Bunuel. Eviterna Journal, (11), 132–145. https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi11.14194

Issue

Section

Dosier homenaje al profesor Francisco Juan García Gómez