Women, art and antiquity

Breaking clichés in the classroom: a proposal made by the ARSMAYA research group

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi12.14636

Keywords:

Ancient art, women, gender roles, activity learning, information transfer

Abstract

In the last few years, significant advances have been made in our knowledge of women’s lives in the past. In part, these advances are the result of recent discoveries, but mostly they are due to the emergence of a new way of approaching history. We are referring to the influence of feminist theories in history, art history and archaeology, which has favoured the incorporation of the gender perspective in the research carried out inside these disciplines. However, although great steps have been made, we are still far from achieving a genuine integration of women in the study of the past. In our opinion, in order to achieve this, it is necessary to bring these new theories closer to future generations of historians. For this reason, it is essential that the academic context should promote actions in the classroom that allow the student community to find out about the results of the latest research carried out in this field. The study of images is an ideal vehicle for achieving these objectives. In this paper we share our experience of a series of seminars organized by the Arsmaya research group, dedicated to the study of women in Antiquity from an interdisciplinary perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bandura, A. (1987). Teoría del aprendizaje social. Editorial Espasa Universitaria

Biggs, J. (2005) Calidad del aprendizaje Universitario. Narcea.

Blackshields, D., Cronn, J.G.R., Higgs, B., Kilcommins, S., McCarthy, M. y Ryan, A. (2016). Aprendizaje Integrado. Investigaciones internacionales y casos prácticos. Narcea.

Faxedas rujats, M. L. (2018) Guies per a una docencia universitària amb perspectiva de gènere. Història de l’Art. Xarxa Vives.

Hendon, Julia (2002) Household and State in Pre-Hispanic Maya Society: Gender, Identitiy, and Practice. En Ancient Maya Gender Identity and Relations (L. S. Gustafson y A. M. Trevelyan eds.), pp. 75-92. Bergin & Garvey.

Hernando, Almudena (2018) La fantasía de la individualidad. Sobre la construcción sociohistórica del sujeto moderno. Traficantes de sueños.

Horcajada Campos, P. (2007) El matrimonio en la Mesoamérica precolombina. En Espacios de infertilidad y agamia en la Antigüedad (C. Alfaro y A. Aleixandre eds.), pp. 147-159. Publicaciones de la Universitat de València.

McKeachie, W., Pintrich, P., Lin, Y.-G. y Smith, D. (1986) Teaching and Learning in the College Classroom. University of Michigan, Office of Educational Research and Improvement.

Moya Medina, J. L., Jarauta Borrasca, B. y Imbernon Muñoz, F. (2010) La enseñanza reflexiva en la educación superior. Editorial Octaedro.

Perkins, D. (2010). Aprendizaje Pleno. Principios de la enseñanza para transformar la educación. Paidós.

Vázquez De Ágredos Pascual, Mª L. (2005) Mujer y ritual en las culturas prehispánicas de Mesoamérica. En Protai Gynaikes: Mujeres próximas al poder en la Antigüedad (C. Alfaro y E. Tébar eds.), pp. 151-159. Publicaciones de la Universitat de València.

Vázquez De Ágredos Pascual, Mª L. (2007) La figura de la partera en las culturas prehispánicas de Mesoamérica. En Espacios de infertilidad y agamia en la Antigüedad (C. Alfaro y A. Aleixandre eds.), pp. 137-145. Publicaciones de la Universitat de València.

Vidal Lorenzo, C. (2005) La mujer maya y su papel político y religioso. En Protai Gynaikes: Mujeres próximas al poder en la Antigüedad (C. Alfaro y E. Tébar eds.), pp. 173-185. Publicaciones de la Universitat de València.

Vidal Lorenzo, C. (2007) La iconografía de la anciana en el arte helenístico. En Espacios de infertilidad y agamia en la Antigüedad (C. Alfaro y A. Aleixandre eds.), pp. 225-234. Publicaciones de la Universitat de València.

Vidal Lorenzo, C. y Rivera Dorado M. (2017) Popol Vuh. Alianza Editorial.

Published

2022-09-28

How to Cite

Vidal Lorenzo, C., Parpal Cabanes, E. ., & Vázquez de Ágredos Pascual, M. L. (2022). Women, art and antiquity: Breaking clichés in the classroom: a proposal made by the ARSMAYA research group. Eviterna Journal, (12), 59–76. https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi12.14636

Issue

Section

Dossier Teaching innovation in the study of the image