Continuity and variation of images in Ancient Greece

Educate in a gender perspective

Authors

  • Andrés Herraiz Llavador Universitat de València Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi13.15542

Keywords:

educational innovation, gender perspective, socially relevant problems, Greek Art history, Scaffolding theory

Abstract

This article shows an educational project focused on the implementation of strategies at the university classroom that favor the diachronic study of images in terms of gender. The proposal stems from the need to reformulate and adapt formalist approaches linked to the analysis of the artistic production of Antiquity. Starting from the approaches around the vicarious learning of A. Bandura, the zone of proximal development of L. Vygotski, the work in the classroom of socially relevant problems of J. Dewey, or the dialogical construction of knowledge of P. Freire, this study raises the possibility of a paradigm shift in university education based on the lectio magistralis system. Through the exposition of the objectives, materials and results achieved in the subject «History of Greek Art», it is intended to present an educational project focused on the analysis of images as cultural phenomena. In this way, starting from problems and dilemmas that challenge students from the present, such as sexist violence, the pandemic, or Democracy, the historiographical view of the productions of antiquity has been worked on. On occasions resignified, on others reconstructed, the images have allowed students to articulate their knowledge of the past through both iconic and textual vestiges that have favored their understanding of the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Andrés Herraiz Llavador, Universitat de València

Andrés Herraiz Llavador es investigador predoctoral del Departamento de Historia del Arte de la Universitat de València, donde realizó sus estudios de grado. Su tesis, aborda la construcción del tipo iconográfico del Sacrificio de Isaac y su proyección cultural en el Mundo Contemporáneo. Forma parte del grupo de investigación APES Cultura Visual, que dirige el Dr. Rafael García Mahíques. Es miembro de la Sociedad Española de Emblemática y Vicepresidente del grupo de jóvenes investigadores de la Facultad de Geografía e Historia de la Universitat de València. El interés por los tipos iconográficos del cristianismo lo comparte con el estudio y gestión de las manifestaciones artísticas propias de la visualidad contemporánea.

References

Aubert, A. et. al. (2013). Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información. Hipatia.
Bandura, A. (1987). Pensamiento y acción: Fundamentos sociales. Martínez Roca.
Bruner, J. (1998). La educación, puerta de la cultura. Visor.
Camargo-Uribe, A. y Hederich, C. (2010). Jerome Bruner: dos teorías cognitivas, dos formas de significar, dos enfoques para la enseñanza de la ciencia. Psicogente, vol. 13, , pp. 329-346. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=497552357008
Carbonell Sebarroja, J. (2008). Los significados del cambio y los caminos de la innovación. Propuesta Educativa, 1 (29), 8-18.
Dewey, J. (2004). Democracia y educación. Morata.
Dewey, J. (2007). Cómo pensamos: la relación entre el pensamiento reflexivo y proceso educativo. Paidós.
Echeita Sarrionandia, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Narcea.
Echeita Sarrionandia, G. et al (2013). Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva: propuestas prácticas. Eduforma.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Tierra Nueva.
Freire, P. (1998). Pedagogía de la esperanza. Editorial Siglo XXI.
Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. Editorial Paz y Tierra.
Freire, P y Faundes, A. (2013). Por una pedagogía de la pregunta. Crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes. Editorial Siglo XXI.
Gadamer, H. G. (2017). Verdad y método. Ediciones Sígueme.
García Mahíques, R. (2009). Iconografía e Iconología. Cuestiones de método. Ediciones Encuentro.
Garibeh Louze, A. y Duro Garrido, R. (2020). El papel de la mujer en la enseñanza de la historia moderna. En f. García González, F. et. al. (Coords.) La Historia Moderna en la Enseñanza Secundaria (pp. 61-70). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. http://hdl.handle.net/10578/25879
Kemmis, S. (1988). El currículum: más allá de la teoría de la reproducción. Morata.
Latour, B. (2011). Nous construisons des outils pour évaluer les controverses. La Reserche, 456, 76-79.
Mora Teruel, F. (2017). Neroeducación: sólo se puede aprender aquello que se ama. Alianza Ensayo.
Ocampo Ospina, L.F y Valencia Carvajal, S. (2019). Los problemas socialmente relevantes: enfoque interdisciplinar para la enseñanza integrada de las ciencias sociales. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 4, 60-75. DOI: 10.17398/2531-0968.04.60
Panofsky, E. (1979). Estudios sobre iconología. Alianza.
Pestalozzi, J. H. (1827). Letters on Early Education: Addressed to J.P. Greaves. Gilbert & Piper.
Pomeroy, B. Sarah. (2004). Diosas, rameras, esposas y esclavas. Mujeres en la antigüedad clásica. Akal.
Simón Rodríguez, Mª E. (2010). La igualdad también se aprende: cuestión de coeducación. Narcea.
Tovar-Gálvez, Julio César (2012). Metacognición y Didáctica de las Ciencias. Integración de procesos de enseñanza, procesos de aprendizaje, procesos metacognitivos y competencias. Editorial Académica Española.
Vygotski, L. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica.
Zygmunt, B. (2009). Los retos de la Educación en la Modernidad Liquida. Gedisa.

Published

2023-03-16

How to Cite

Herraiz Llavador, A. (2023). Continuity and variation of images in Ancient Greece : Educate in a gender perspective. Eviterna Journal, (13), 120–135. https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi13.15542

Issue

Section

Addendum to previous dossiers