The female artistic professionalization

The complicated process of Lolita Díaz Baliño (1905-1963)

Authors

  • Ana Belén Feijoó Valencia Universidad Complutense de Madrid Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/re.15.2024.18131

Keywords:

Lolita Díaz Baliño, 20th century art, Galician art, The twenties

Abstract

This article investigates the professionalization process of the artist Lolita Díaz Baliño (1905-1963), exploring both her first works as an illustrator in the 1920s and 1930s, as well as her contribution as a creator during the Franco regime, and her dedication to teaching in the last stages of his life. Our main objective is to analyze the various difficulties she faced, especially those related to gender. Aspects such as her self-taught training, her development in a territory far from the main centers of the country's cultural industry, and her growth as a creator within a family of male artists will be examined. Emphasis will be placed on the weight of certain emotional factors that influenced his way of approaching his career, as well as on the contradictions present in the construction of his artistic identity, which oscillated between a position apparently favorable to modernity and an adaptation and internalization of the conventional limits and expectations imposed on women artists during the first half of the 20th century. This analysis aims to offer a deeper understanding of the challenges that women faced in artistic professionalization during this period and, more specifically, the obstacles that complicated Díaz Baliño's individual career; this one, moreover, was developed in a very specific geographical area: A Coruña (Galicia).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ana Belén Feijoó Valencia, Universidad Complutense de Madrid

Ana Belén Feijoó Valencia has a degree in Art History from the Complutense University of Madrid and Master in Advanced Studies in Art Spanish History by the same university. She is currently pursuing doctoral studies with a thesis on the "Writings of Maruja Mallo" (UCM). Her lines of research revolves around the figure of Maruja Mallo, the configuration of the artistic identity of twentieth-century women artists, Galician art and republican emigration after the Civil War.  

References

Álvarez Ruíz De Ojeda, V. (2011). Testemuños dunha orientación artística en Festa da palabra silenciada, N. 27, Ediciones FIGA, Vigo, 2011, pp. 111-126.

Anónimo (09 de agosto de 1935) Artista enferma. La Voz de Galicia, N. 17.288, p. 8.

Anónimo (4 de julio de 1934). De arte. La Voz de Galicia, N. 16.982, p. 5.

Anónimo (18 de agosto de 1944). El Caudillo, alcalde honorario de Sada. El Ideal Gallego, N. 8.724, A Coruña, p. 1.

Anónimo (15 de mayo de 1936). El festival de El Eco. La Voz de Galicia, N. 17.523, p. 2.

Anónimo (4 de mayo de 1962) Exposición de obras originales de los alumnos de Lolita Díaz Baliño, El pueblo gallego, N. 18.635, Vigo, p. 13.

Anónimo (6 de febrero de 1950). Galería de artistas. Lolita Díaz Baliño. La hoja del lunes A Coruña, N. 542, p. 2.

Anónimo (29 de octubre de 1951). Homenaje a Lolita Díaz Baliño. La hoja del lunes, N. 632, A Coruña, p. 5.

Anónimo (16 de enero de 1943). La Coruña tributó una cariñosa acogida a Pilar Primo de Rivera y a las camaradas asistentes al Consejo de la Sección Femenina. La Voz de Galicia, N. 19.430, A Coruña, p. 1.

Anónimo (25 de abril de 1934). La exposición de pinturas femeninas. Lolita Díaz Baliño, La Voz de Galicia, N. 16.872, p.1.

Anónimo (1 de diciembre de 1924). Nota de la redacción. Mujeres. El diario de María Pilar. Galicia, N. 15, 01/12/1924, Imprenta Moret, A Coruña, p. 2.

Anónimo. (7 de febrero de 1934). Una nueva sociedad de arte. La Voz de Galicia, N. 16.806, p. 5.

Anónimo. (3 de noviembre de 1936). Un altar a los muertos por España en el cementerio. El ideal gallego: diario católico, regionalista e independiente p. 3.

Caparrós, L. (14 de octubre de 1951) 5 minutos con Lolita Díaz Baliño. La Voz de Galicia, N. 22.690, p. 3.

Doiztua (17 de marzo de 1929). Hablando con Lolita Díaz Baliño, Galicia Gráfica, N. 116, A Coruña, pp. 12-13.

J.L.B. (4 de noviembre de 1963). Lolita Díaz Baliño ha muerto. Hoja del lunes, N. 856, Asociación de la prensa de La Coruña, A Coruña, p. 10.

Marañón, G. (1926). Tres ensayos sobre la vida sexual: Sexo, trabajo y deporte. Maternidad y feminismo. Educación sexual y diferenciación sexual, Biblioteca Nueva, Madrid.

María del Pilar (8 de diciembre de 1924). Mujeres. El Diario de María Pilar. Galicia, N. 15, Imprenta Moret, A Coruña, p. 3.

María del Pilar (14 de junio de 1926). Mujeres. Triunfal. Galicia, N. 94, Imprenta Moret, A Coruña, p. 4.

Mary (25 de febrero de 1929). Mujeres. Femenil Club. Galicia Gráfica, N. 113, Imprenta Moret, A Coruña, p. 8.

Mary (31 de mayo de 1926). Mujeres. Reflexión. Galicia, N. 92, Imprenta Moret, A Coruña, p. 4.

Nochlin, L. (1971). ¿Por qué no ha habido grandes mujeres artistas? En Reilly, M. (2015) Mujeres artistas. Ensayos de Linda Nochlin, Alianza Editorial, Madrid, p. 49-79.

Sarmiento, R. (2021). Lolita Díaz Baliño. A realidade soñada, Fundación Luis Seoane, A Coruña.

Sigüenza, X. (1928). Cantigas e verbas ao ar, Nós, A Coruña.

Sigüenza, X. (25 de febrero de 1930). Lolita Díaz Baliño. Céltiga, N. 124, Editorial Céltiga, Buenos Aires, s.p.

Villena R. (2017). La galantería: una forma de sexismo en la crítica del arte femenino (1900-1936) en Asparkía, N. 31, Universidad Jaume I, Castelló, pp. 147-166. DOI: http://dx.doi.org/10.6035/Asparkia.2017.31.9.

Published

2024-03-25

How to Cite

Feijoó Valencia, A. B. (2024). The female artistic professionalization: The complicated process of Lolita Díaz Baliño (1905-1963). Eviterna Journal, (15), 1–18. https://doi.org/10.24310/re.15.2024.18131