The nativity of the Museo de Bellas Artes de Valencia
Narrative analysis of the panel attributed to Joan de Borgonya (doc. 1496-1525)
DOI:
https://doi.org/10.24310/re.17.2025.20921Keywords:
Renaissance; , Iconography;, Iconology; , Nativity;, Religion; , 16th CenturyAbstract
This paper proposes an iconographic and iconological analysis of the Nativity panel from the Museum of Fine Arts of Valencia (84/2023). This work, attributed to Joan de Borgonya (doc. 1496–1525), was acquired by the Generalitat Valenciana at an auction organized by Setdart (Barcelona) on March 7, 2023. The central scene depicts the Holy Family, a theme widely explored in religious painting. However, a close examination of the composition reveals a complex visual structure. The viewer is drawn into an intricate labyrinth where architectural elements, secondary scenes, landscapes, and ornamental motifs go beyond mere decoration. These details contain profound narrative and symbolic meanings that require a more in-depth analysis to be fully understood. Despite the significance of this work within the Renaissance pictorial corpus of the Crown of Aragon, no study has yet been published that comprehensively examines each of the elements represented in the painting. To unravel its underlying message, this study adopts a methodological approach that combines direct observation with the analysis of various textual sources. The objective is to interpret the meaning intended by the artist or his patron, a theological message centered on the salvation of humanity through sacrifice, penance, and faith in God.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Aliaga Morell, J., Franco Llopis, B. y Ramón Marqués, N. (2024). Estudio de dibujo subyacente de Fernando Yáñez de Almedina a través de cuatro tablas del Museo de Bellas Artes de Valencia. De Arte, 23, 57-76. https://doi.org/10.18002/da.i23.8155
Amo Horga, L. M. de (2008). María Magdalena, la «Apostola apostolorum». En El culto a los santos: cofradías, devoción, fiestas y arte (pp. 613-636). Ediciones Escurialenses: Real Centro Universitario Escorial-María Cristina.
Barniol López, M. (2008). El culto a San Onofre en Cataluña durante los siglos XIV y XV. En El culto a los Santos: cofradías, devoción, fiestas y arte (pp. 177-199). Ediciones Escurialenses: Real Centro Universitario Escorial-María Cristina.
Beltrán Fortes, J. (1984-1985). El tema decorativo de bucranios y guirnaldas en las áreas béticas. Mainake, 6-7, 163-176.
Benito, F. (1998). Los Hernandos: pintores hispanos del entorno de Leonardo. Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.
Bosch Ballbona, J. y Cornudella i Carré, R. (2024). Joan Gentilhom de Borgonya i el seu Pseudo (Joan Bigorra?). Locus Amoenus, 22, 87-122. https://doi.org/10.5565/rev/locus.529
Bowerman, H. C. (1913). Roman Sacrificial Altars. An Archaeological Study of Monuments in Rome. Lancaster.
Canals Vidal, F. (2003). La encarnación redentora, principio fundamental de la concepción católica de la vida. Verbo: Revista de formación cívica y de acción cultural, según el derecho natural y cristiano, 417-418, 649-662.
Cervantes, M. (1962). Don Quijote de la Mancha (F. Sevilla Arroyo y A. Rey Hazas, Eds.). Alianza Editorial y Centro de estudios Cervantinos.
Charbonneau-Lassay, L. (1997). El bestiario de Cristo. El simbolismo animal en la Antigüedad y la Edad Media (F. Gutiérrez, Trad.). José J. de Olañeta.
Chastel, A. (2000). El grutesco. Akal.
Fernández Peña, M.ª R. (2008). San Antonio Abad, un santo antiguo pero muy actual. En El culto a los santos: cofradías, devoción, fiestas y arte (677-690). Ediciones Escurialenses.
Ferrer Orts, A. (2014). La ornamentación clásica en la creación artística: el grutesco en España. Argos, 31 (60-61), 33-51.
García Cuadrado, M.ª D. (2000). San Cristóbal: significado iconológico e iconográfico. Antigüedad y cristianismo: revista de estudios sobre antigüedad tardía, 17, 343-366. https://revistas.um.es/ayc/article/view/69231
Garriga, J. (1998). Biogr. 1. Joan de Borgonya. Notícies 1503-1525 (†). En De Flandes a Itàlia. El canvi de model en la pintura catalana del segle XVI: el bisbat de Girona (pp. 175-177). Museu d’Art de Catalunya,.
Garriga, J. (1998a). Joan de Borgonya. Retaule de Sant Feliu. Sant Feliu davant Rufí. En De Flandes a Itàlia (pp. 55-61). Museu d’Art de Girona.
Garriga, J. (2001). Joan de Borgonya, pintor del XIX.º capítulo de la orden del Toisón de Oro. En E. Beleguer (Coord.), De la unión de coronas al imperio de Carlos V (vol. 3, pp. 121-180). Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V.
Gómez-Ferrer, M. (2011). La capilla del gremio de Armeros de la catedral de Valencia (1492-1505). Ars Longa, 20, 69-82.
Grau Lobo, L. A. (1994-1995). San Cristóbal, HOMO VIATOR en los caminos bajomedievales: avance hacia el catálogo de una iconografía singular. Brigecio: revista de estudios de Benavente y sus tierras, 4-5, 167-184.
Gest, C. L. (2016). The Understanding of Ornament in the Italian Renaissance. Brill.
Heras Ibáñez, J. de las (2005). Referencias botánicas en el Quijote. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 20, 135-146.
Lahoz, L. (2020). San Jerónimo: de la imagen a lo imaginario. Mirabilia, 31, pp. 495-527.
Levi d’Ancona, M. (2001). Lo zoo del Rinascimento: Il significato degli animali nella pittura italiana dal XIV al XVI secolo. Pacini Fazzi Editore.
Linares García, F. y Mendoza Rodríguez, I. (2022). Ruinas soñadas: el dibujo como recurso especulativo en el renacimiento para entender los restos arquitectónicos de la antigüedad. En Jiménez Vicario, P. M, Mestre Martí, M.ª y Navarro Moreno, D. (dirs.), Más allá de las líneas. La gráfica y sus usos: XIX Congreso Internacional de Expresión Gráfica Arquitectónica (pp. 187-190). Universidad Politécnica de Cartagena.
López Azorín, M.ª J. y Samper, V. (2006). Sobre pintores en el Reino de Valencia hacia la primera mitad del siglo XVI: aportación documental. En Hernández, L. (Coord.), De pintura valenciana (1400-1600). Estudios y documentación (pp. 133-148). Diputación Provincial de Alicante, Instituto de Cultura Juan Gil-Albert.
Malaxecheverría, I. (Ed.). (1986). Bestiario medieval. Siruela.
Mateo Gómez, I. (2004). Juan de Borgoña. Alcaliber.
Monzón Pertejo, E. (2011). La evolución de la imagen conceptual de María Magdalena. En R. Zafra Molina y J. J. Azanza López (Coords.), Emblemática transcendente: hermeneútica de la imagen, iconología del texto (pp. 529-540). Universidad de Navarra.
Monreal y Tejada, L. (2000). Iconografía del cristianismo. Con viñetas de Alberto Romero sobre originales de las obras indicadas. El Acantilado.
Moreno Coll, A. (2018). Pervivencia de motivos islámicos en el Renacimiento: el lema ‘͗izz li-mawlānā al-sulṭān’ en las puertas del retablo mayor de la catedral de Valencia. Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, 6, 237-258. https://doi.org/10.5944/etfvii.6.2018.20711
Moreno Coll, A. (2025). Entre telas anda la palabra de Dios: la compleja iconografía de la Virgen con el Niño y san Juanito de Joan de Borgonya. En Metelo de Seixas, M. (ed.), Heráldica: un sistema de comunicación visual en renovación entre la Edad Media y la actualidad, Eikón Imago, 14, 1-17. https://doi.org/10.5209/eiko.93496
Moreno Coll, A. y Franco Llopis B. (2024). The use of Islamic-inspired fabrics in the Virgin with Child and Saint John by Joan de Borgonya at the Museu Nacional d’Art de Catalunya. Il capitale culturale: Studies on the Value of Cultural Heritage, 29, 213-236. https://doi.org/10.13138/2039- 2362/3438
Muñoz Sebastià, J. H. (2006). El pintor Joan de Borgonya al bisbat de Tortosa: els retaules d’Horta de Sant Joan i Arenys de Lledó. Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, 82, 307-321.
Muzj, M.ª G. (2005). El Espíritu Santo en la creación y en la anunciación. Cuadernos monásticos, 154, 295-316.
Nieto, A. (1984). Orihuela en sus Documentos. Editorial Espigas.
Quílez, F. (1992). Atribuida a Joan de Burgunya. Mare de Déu amb el nen Jesús i sant Joanet. En Prefiguració del Museu Nacional d’Art de Catalunya (pp. 334-338). Museu Nacional d’Art de Catalunya.
Quiñones Costa, A. M.ª (1992). La decoración vegetal en el arte español de la Alta Edad Media: su simbolismo [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://docta.ucm.es/entities/publication/f3e586a1-95d7-4bfd-a44f-726d155c654d
Piñar Díaz, A. y Ruiz F. (2020). Lujuria y penitencia: la vida de santa María Egipciaca a través de la literatura y el arte. Triangle: Languaje, Literature and Computation, 18, 95-105. file:///C:/Users/arace/Downloads/urv2,+Lujuria_Penitencia.pdf
Revilla, F. (2009). Diccionario de iconografía y simbología. Cátedra.
Ribandeira, P. de (1614). Libro de los santos, que comúnmente la iglesia llama Extravagantes; porque la santa Iglesia no reza dellos en el Breviario romano. Luis Sánchez.
Rivas, F. y Gómez, P. (2001). Shenute (350-466). El monacato copto de ayer y de hoy. (tercera parte): los personajes. La vida de Onofrio, por Pafnucio. CuadMon, 139, 481-499.
Rodríguez Peinado, L. (2014). Púrpura. Materialidad y simbolismo en la Edad Media. Anales de Historia del Arte, 24, 471-495. https://doi.org/10.5209/rev_ANHA.2014.48289
Rodríguez Velasco, M.ª (2016). El bautismo de Cristo. Revista Digital de Iconografía Medieval, 8 (15), 5-25. https://www.ucm.es/data/cont/docs/621-2016-06-30-El%20Bautismo%20de%20Cristo.pdf
Ruiz, F. y Yeguas, J. (2016). L’antic retaule major de l’església de Sant Feliu de Girona. Una visió de conjunt d’un retaule-reliquiari. Retrotabulum. Estudis d’art medieval, 20, 20-21.
Sánchez Ortiz, A. (2001). De lo visible a lo legible: el color en la iconografía cristiana: una clave para el restaurador [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://hdl.handle.net/20.500.14352/62664
Samper Embiz, V. y López Azorín, M.ª J. (2017). Los Osona desde una nueva perspectiva. Ars & Renovatio, 5, 40-53.
Tripp, Jeffrey M. (2020). The Divided Magdalene: The Tree Magdalenes Debate (1517-1519): between Humanism and Enlightenment. En Lupieri E. F. (ed.). Mary Magdalene from The New Testament to the New Age and beyond (pp. 253-276). Brill.
Velasco González, A. (2023). Joan de Borgonya: fantasía mediterránea. Ars Magazine: revista de arte y coleccionismo, 59, 108-118.
Velasco González, A. (2024). Italia y Valencia en la pintura de Joan de Borgonya (doc. 1496-1525). Modelos y contextos para la Natividad del Museo de Bellas Artes de Valencia. Ars & Renovatio, 13, 3-56. https://doi.org/10.47790/arsrenovatio.2024.12
Vorágine, S. de la (1990). La Leyenda Dorada (J. M. Macías, Trad.; 4º ed.). Alianza.
Yeguas Gassó, J. (2024). Joan de Borgonya. En Fontbona i de Vallescar, F.; Vallès Pallarès, E. y Bassegoda i Hugas, B. (dirs.). Diccionari d’artistes catalans, valencians i balears. Institut d’Estudis Catalans. https://artistes.iec.cat/artista.asp?id=293
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eviterna Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All the contents published in Revista Eviterna are subject to the Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exposed, provided that:
The authorship and original source of your publication (Journal, editorial and URL of the work) are cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.

Copyright is of two kinds: moral rights and patrimonial rights. Moral rights are perpetual, inalienable, inalienable, inalienable, inalienable and imprescriptible prerogatives.
In accordance with copyright legislation, Revista Eviterna recognizes and respects the moral rights of the authors, as well as the ownership of the economic right, which will be transferred to the University of Malaga for dissemination in open access.
The economic rights refer to the benefits obtained by the use or disclosure of the works. Revista Eviterna is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.

12.png)