From conceptual thinking to magical thinking. Notions about the statute of theoretical practice in the culture_ram

Authors

  • Ignacio Libretti Centro de Estudios Visuales NOiMAGEN, Fundación iViCON Chile

DOI:

https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i0.8401

Keywords:

intellection, modality, thought, practice, imagination

Abstract

This article is about the effects of the change in the dominant scopic regime on the development of theoretical practice. He talks about the emergence of the digital apparatus and the RAM_culture. In this culture, all information is produced through digital simulations distributed as time-images along the link-frame. Here, the coded imagination of the cybernetic program prevails over the critical practice of the scientific theory. Such an operative modality requires a particular model of intellection that rejects modern conceptual thinking – sciences model –, replacing it with magical thinking. This last one totalizes the appearances of the circulating in network, rejecting all reflexive turn that threatens against the accelerated temporality of the virtual reality. In this way, we are facing a process of precariousness of theoretical practice that has its causes in the very materiality of the digital apparatus. As a result of this new cybernetic modality of matter, the imaginary imposes itself on the conceptual, reinforcing the positions of the dominant ideology that rules the visible. The hegemony of the imaginary within the RAM_culture implies that magical thought relegates conceptual thinking, undermining the status of contemporary theoretical practice.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALTHUSSER, Louis (2015a). Iniciación a la Filosofía para los No Filósofos. Editorial Paidós SAICF: Buenos Aires.

- (2015b). “La Reproducción de las Relaciones de Producción”. En Althusser, Louis. Sobre la Reproducción. Ediciones Akal, S. A., Madrid, pp.31-245.

AUGE, Marc. Los <>.Espacios del Anonimato. Una Antropología de la Sobremodernidad. Editorial Gedisa, S.A.: Barcelona.

BAUDRILLARD, Jean (1976). La Génesis Ideológica de las Necesidades. Editorial Anagrama: Barcelona.

- (2001). “La Precesión de los Simulacros”. En Brian Walles (ed). Arte Después de laModernidad. Nuevos Planteamientos en Torno a la Representación. Ediciones Akal, S.A, Madrid, pp. 253-281.

- (2008). El Pacto de Lucidez o la Inteligencia del Mal. Amorrortu: BuenosAires.

BENJAMIN, Walter (1989). “Pequeña Historia de la Fotografía”. En Benjamin, Walter. Discursos Interrumpidos I. Filosofía del Arte y de la Historia. Taurus S.A., Buenos Aires, pp. 61-83.

BELTING, Hans (2007). Antropología de la Imagen. Katz Editores: Buenos Aires.

BREA, José Luís (2007). Cultura_RAM. Mutaciones de laCultura en la Era de su Distribución Electrónica. Gedisa S.A.:Barcelona.

- (2010). Las Tres Eras de la Imagen. Imagen-Materia, Film, E-Image. Ediciones Akal, S.A.: Madrid.

COMERON, Octavio (2007). Arte y Postfordismo. Notas desde la Fábrica Transparente. Trama Editorial y Fundación Arte y Derecho: Madrid.

CATALÁ, Josep M. (2010). La Imagen Interfaz. Representación Audiovisual en la Era de la Complejidad. Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco: Bilbao.

DÉOTTE, Jean-Louis (2012). ¿Qué es un Aparato Estético? Benjamin, Lyotard, Rancière.Ediciones/ Metales Pesados: Santiago de Chile.

- (2013). La Época de los Aparatos. Adriana Hidalgo Editora S.A.: Buenos Aires.

FLUSSER, Vilém (2001). Una Filosofía de la Fotografía. Editorial Síntesis S.A.:Madrid.

HERNÁNDEZ-NAVARRO, Miguel (2016). “El Archivo Escotómico de la Modernidad”, Revista NOiMAGEN, número 1, Santiago de Chile, pp. 1-59.

LACAN, Jacques (2009). “Más Allá del <>”. En Lacan, Jacques. Escritos 1. Siglo XXI Editores, S.A., México D.F., pp. 81-89.

SPINOZA, Baruch (2011). Ética Demostrada Según el Orden Geométrico.Alianza Editorial, S.A.: Madrid.

VIRILIO, Paul (1996). El Arte del Motor. Aceleración y Realidad Virtual. Ediciones Manantial: Buenos Aires.

Published

2017-11-20

How to Cite

Libretti, I. (2017). From conceptual thinking to magical thinking. Notions about the statute of theoretical practice in the culture_ram. Eviterna Journal, (Especial 2), 1–15. https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i0.8401