Drawing-based heritage analysis: visual hypothesis about the shrines paintings of the external gallery in the Peinador de la Reina (queen’s dressing room) of the Alhambra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi8.9835

Keywords:

Alhambra, Peinador de la Reina, Drawings of Shrines, Julio Aquiles, Alexander Mayner

Abstract

The external gallery in the Peinador de la Reina (Queen’s Dressing Room[1]) of the Alhambra, It was built at the top of the Tower Abu-l-Hayyay. It presents a fresco mural decoration of Italian Renaissance style, with a total of four Shrines between grotto motifs composition: two on the West wall and two on the East wall. Painted by Julio de Aquiles and Alexander Mayner, in these Shrines are represented the figures identified as Minerva, Jupiter, Abundance and Sacred Flame. The passing of time and other factors, explain the state of disrepair in which part of the frescoes in this room are. Thus, the present article discusses the study carried out around the Shrines, and the process of reconstruction through drawing with a view to reaching a visual hypothesis that can help us to understand what these figures may have looked like in their original state.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

María Isabel Puerto Fernández, University of Granada

Puerto Fernández, María Isabel (Córdoba, 1993). Graduated in Fine Arts from the University of Granada (2015). Official master in Drawing: creation, production and diffusion, UGR (2016). Currently PhD student in the History and Arts program of the University of Granada. Belonging to the RESEARCH group of the Junta de Andalucía (SICA) HUM-805 collaborating in an R + D + I Artistic and visual research methods, educational innovation and social intervention (MAIN 4). Professional experience in archaeological sites such as research in art and drawing as THUTMOSIS III TEMPLE PROJECT (Luxor, Egypt, 2016); PROJECT QUBBET EL HAWA (Aswan, Egypt, 2017). Besides working as a researcher at the PALAZZO GRIMANI Palace Museum (Venice, Italy, 2017).
Professional in the plastic arts, design and artistic / cultural heritage.

References

Aguilar Gutiérrez, Juan & Hasbach Lugo, Bárbara (2007), “Restauración y conservación del Peinador alto de la Reina”. Cuadernos de la Alhambra, nº 42, pp. 119-149.

Almansa Moreno, José Manuel (2008). La pintura mural del Renacimiento en el Reino de Jaén. Jaén: Instituto de estudios Giennenses.

Andros, A. C. (1860). Pen and pencil Sketches of a holiday scamper in Spain. Londres: W. Clowes and Sons.

Angulo Íñiguez, Diego (1954). Ars Hispaniae, Vol. XII: Pintura del Renacimiento. Madrid: Editorial Plus-Ultra.

Angulo Íñiguez, Diego (2010). La mitología en el arte español: del Renacimiento a Velázquez. Madrid: Real Academia de la Historia.

Barrios Rozúa, Juan Manuel (2016). Alhambra romántica: los comienzos de la Restauración arquitectónica en España. Granada: Universidad de Granada.

Bascle de Lagreze, Gustave (1872). Pompéi: Les Catacombes: L´Alhambra: Étude a l´aide des monuments de la vie Païnne a son Déclin, de la vie Chrétienne a son aurore de la vie musulmane a son apogée. París: Typographie Firmin Dibot.

Bermúdez Pareja, Jesús (1971). Forma y color. Los grandes ciclos del arte, Vol. LV: El Palacio de Carlos V y la Alhambra Cristiana. Granada: Albaicín/Sadea Editores.

Cavanah Murphy, James (1987). Las antigüedades árabes de España: la Alhambra. Granada: Editorial Procyta S.A.

Contreras, Rafael (2007). Estudio descriptivo de los monumentos árabes de Granada, Sevilla y Córdoba, ó sea La Alhambra, el Alcázar y la Gran Mezquita de Occidente. Sevilla: Extramuros.

Dacos, Nicole (1969). Le Découverte de la Domus Aurea et la formación des Grotesques a la Renaissance. Londres: The Warburg Institute University of London.

De Argote, Simón (1805). Nuevos paseos históricos, artísticos, económicos-políticos por Granada y sus contornos. Tomo II. Granada: Imprenta de D. Francisco Gómez Espinosa de los Monteros.

E. RosenthaL, Earl (1988). El Palacio de Carlos V en Granada. (Trad. Pilar Vázquez Álvarez). Madrid: Alianza Editorial.

Gallego y Burín, Antonio (1996). Granada: Guía Artística e histórica de la ciudad. Granada: Comares.

Gómez-Moreno Calera, José Manuel (1985). Valores Permanentes de la Alhambra. Granada: Universidad de Granada.

Gómez-Moreno Calera, José Manuel (2007a), “La torre de Abu-l-Hayyay o del Peinador en época nazarí: orígenes históricos y estudio arquitectónico”. Cuadernos de la Alhambra, nº 42, pp. 9-35.

Gómez-Moreno Calera, José Manuel (2007b), “Transformaciones cristianas en la torre del Peinador entre los siglos XVI y XIX”. Cuadernos de la Alhambra, nº 42, pp. 37-55.

Gómez-Moreno González, Manuel (1873a). Pinturas del Tocador de la Reina en la Casa Real de la Alhambra. Granada: Imp. De D. Indalecio Ventura.

Gómez-Moreno González, Manuel (1873b), “Julio y Alejandro, pintores italianos del siglo XVI, y sus obras”. El Liceo de Granada: revista quincenal de ciencias, literatura y artes. nº 8, pp. 113-118.

Gómez-Moreno González, Manuel (1888), “Los pintores Julio y Alejandro y sus obras en la Casa Real de la Alhambra”. Cosas granadinas de arte y arqueología. Granada: Imprenta de la Lealtad, pp. 121-147.

Gómez-Moreno Martínez, Manuel (1983). Las águilas del Renacimiento español. Madrid: Xarait ediciones.

Heredia Moreno, M.ª del Carmen (2005), “Dibujos de Alonso Berruguete, Julio de Aquilis y Andrés Melgar en la Fundación Lázaro Galdiano”. Goya, Revista de Arte, nº 306, pp. 132-144.

Irving, Washington (2001). Cuentos de la Alhambra. Madrid: Espasa Calpe, S.A.

Lafuente Alcántara, Miguel (1843). El libro del viajero en Granada. Granada: imprenta y librería de Sanz.

López Torrijos, Rosa (1985). La mitología en la pintura española del siglo de Oro. Madrid: Ediciones Cátedra.

López Torrijos, Rosa (2000), “Las pinturas de la Torre de la estufa o del Peinador”. En Galera Andreu, P. (ed.) Carlos V y la Alhambra. Granada: Patronato de la Alhambra y Generalife, Consejería de Cultura, pp. 107- 129.

Marías Franco, Fernando (1982), “Los frescos del Palacio del Infantado en Guadalajara: Problemas históricos e iconográficos”. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, nº 55, pp. 175-216.

Martín Cespedes, Miguel Ángel (2007), “La restauración del Peinador de la Reina realizada por Torres Balbás”. Cuadernos de la Alhambra, nº 42, pp. 57-67.

Martínez Elvira, Juan Ramón (1997), “Julio de Aquiles, el pintor italiano que vivió y murió en Úbeda”. Revista Ibiut, nº 98, pp. 22-23.

Martínez Jiménez, Nuria (2019), “La trayectoria italiana de Julio de Aquiles en el Círculo de Rafael”. Archivo español de arte, nº 365, pp. 1–16. .

Moreno Mendoza, Arsenio (1993). Úbeda Renacentista. Madrid: Electa.

Naval y Ayerve, Francisco (1922). Tratado compendioso de arqueología y bellas artes. Madrid: Viuda de Prudencio Pérez.

Pacheco, Francisco (1649). “Libro tercero de la pintura de su práctica, y de todos los modos de ejercitarla”. Cap. III. De la iluminación, estofado, y pintura a fresco, y de su Antigüedad, y duración. Arte de la pintura su antigüedad y grandezas. Sevilla: Simón Faxardo, Impresor de libros, a la Cerrajeria, pp. 352-368.

Pavón Maldonado, Basilio (1985), “La torre de Abu-l-Hayyay de la Alhambra o del Peinador de la Reina”. Jornadas de Cultura Árabe e Islámica (ed.): Actas de las II Jornadas de Cultura Árabe e Islámica: (1980). Madrid: Instituto Hispano-Árabe de Cultura, pp. 429-442.

Pi Margall, Francisco (1981). Granada, Jaén, Málaga y Almería. Granada, España: Don Quijote.

Ramos Torres, María Cruz (1972), “Álbum de la Alhambra: preparativos en la Alhambra ante la venida de Felipe V”. Cuadernos de la Alhambra, nº 8, pp. 91-98.

Redondo Cantera, María José (2000), “La Casa Real Vieja de la Alhambra como residencia de Carlos V”. En Galera Andreu, P. (ed.) Carlos V y la Alhambra. Granada: Patronato de la Alhambra y Generalife, Consejería de Cultura, pp. 53-105.

Redondo, María José & Zalama, Miguel Ángel (Coords.) (2009). Carlos V y las artes: promoción artística y familia Imperial. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Ripa, Cesare (1987). Iconología. Tomo I/ Tomo II. (Trad. de Juan Barja y Yago Barja). Madrid: Akal.

Salomón, Remigio (s.f.). Guía del Viajero en Granada. Granada: Tipografía de D. Paulino V. Sabatel.

Sánchez-Montes González, Francisco (2019), “La estancia de Felipe IV en Granada en 1624: el viaje de un monarca al sur”. Andalucía en la historia, nº 65, pp. 56-61.

Sebastián López, Santiago (1981). Arte y humanismo. Madrid: Ediciones Cátedra.

Torres Balbás, Leopoldo (1931), “Paseos por la Alhambra: La Torre del Peinador de la Reina o de la Estufa”. Archivo español de arte y arqueología, nº 21, Madrid, pp. 193-212.

Vasari, Giorgio (1998). Las vidas de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores italianos desde Cimabue a nuestros tiempos (Antología). (Trad. Méndez Baiges y Montijano García). Madrid: Editorial Tecnos.

Vilar Sánchez, Juan Antonio (2016). 1526 boda y luna de miel del emperador Carlos V: la visita imperial a Andalucía y al Reino de Granada. Granada: Universidad de Granada.

Vílchez Vílchez, Carlos (1988). La Alhambra de Leopoldo Torres Balbás: (Obras de restauración y conservación. 1923-1936). Granada: Universidad de Granada.

Viñes Millet, Cristina (2007), “Viajeros en la Alhambra: el Peinador de la Reina”. Cuadernos de la Alhambra, nº 42, pp. 151-171.

Vitruvio Polión, Marco (1987). Los diez libros de arquitectura. (Trad. Joseph Ortiz y Sanz). Barcelona: Alta Fulla.

Published

2020-09-22

How to Cite

Puerto Fernández, M. I. (2020). Drawing-based heritage analysis: visual hypothesis about the shrines paintings of the external gallery in the Peinador de la Reina (queen’s dressing room) of the Alhambra. Eviterna Journal, (8), 181–202. https://doi.org/10.24310/Eviternare.vi8.9835