The hypercontextualisation of furniture.
The subject-object relationship in contemporary society.
DOI:
https://doi.org/10.24310/idiseo.19.2024.20376Keywords:
subject, object, context, mass media, experienceAbstract
We can historically understand the development of furniture in a contextual manner. It is always linked to a physical environment and circumstantial technologies. These objects make sense because they are part of a set. Additionally, they allow the user – subject – to generate a relationship with their "existential space". This is a place where the modes of existence of the individual maintain a perceptual relationship with the environment and the objects that compose it.
Currently, we live with the systematic acceptance of mass media as part of the human experience. This relationship transcends the limits of contextual space and breaks the "subject – object" relationship. Therefore, the formal approaches to contemporary furniture – object – rather than generating a dialogue between the environment and the user, seek to satisfy the needs of an aesthetic consumer. In this new context, the object appears friendly – ideal – posing no resistance – tension – in its environment, but rather seeks a global acceptance that results in an absolutely null degree of experience.
This text aims to provide a practical approach to furniture—object—where it confronts contextuality with contemporary hypercontextuality. The following hypothesis is presented: In mass communication society, furniture has ceased to be a contextual expression to become a hyperindividual expression, transforming into a presentation of the user and the search for their acceptance in a global context.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Barthes, R. (2021). La aventura semiológica. Ediciones Paidós.
Baudrillard, J. (1991). El sistema de Los objetos. Siglo XXI Ediciones.
Contreras, J. F. (2022). Manifiesto de interiores: la arquitectura en la era de los medios expandidos. Puente editores.
De Fusco, R. (2023). Historia del diseño. Santa & Cole.
Han, B. C. (2023). No-cosas. Taurus Ediciones.
Han, B.-C. (2014). En el enjambre. Herder & Herder.
Han, B.-C. (2018). Hiperculturalidad. Herder & Herder.
Han, B.-C. (2021a). La Expulsión de Lo Distinto. Herder & Herder.
Han, B.-C. (2021b). La sociedad del cansancio (2a edición) (A. S. Arregi, Trad.). Herder & Herder.
Marin, J. M., & Torrent, R. (2006). Historia del Diseño Industrial. Ediciones Catedra S.A.
Massey, A. (2020). Interior design since 1900 (4a ed.). Thames & Hudson.
Nogué, J. (2018). Yi-Fu Tuan. El arte de la geografía. Icaria.
Norberg-Schulz, C. (1980). Existencia, Espacio y Arquitectura. Blume.
Sennett, R. (2021). El artesano. Anagrama, Editorial S.A.
Downloads
Published
Versions
- 2024-12-30 (2)
- 2024-12-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mauro Federico Egea Ruiz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).

14.png)