Storytelling and fiction in educational and pedagogical research: relationships and disciplinary boundaries
DOI:
https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i1.12019Keywords:
narrative turn, Truth, Bildungsroman, Teaching, autofictionAbstract
From the 1970s onwards, we have witnessed, both in literary studies and in educational research, not only a “narrative turn” (McEwan and Egan 1995) but an “autobiographical turn” that appears as a consequence more of the important romantic inheritance that the contemporary literary scene has generated (from the Bildungsroman to the autoficción). Thus, this article aims to make a tour of the intersections and junctions of the problems that arise when the subject is approached from an area of ??interdisciplinary border between Literature and Education.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Alberca, M. (2005). ¿Existe la autoficción hispanoamericana?, Cuadernos del CILHA, 7(7-8), 115-127.
Alberca, M. (2007). El pacto ambiguo: de la novela autobiográfica a la autoficción. Biblioteca Nueva.
Allport, G. (1977). La personalidad: su configuración y desarrollo. Herder.
Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores de universidad. Universitat de València.
Bajtín, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Taurus.
Connelly, M. y Clandinin, J. (1988). Teachers as curriculum planners: Narratives of experience. Teachers College Press.
Connelly, M. y Clandinin, J. (1990). Stories of experience and narrative inquiry. Educational Researcher, 19 (5), 2-14.
Connelly, M. y Clandinin, J. (1991). Narrative inquiry: Storied experience. Short, C. (ed.). Forms of curriculum inqury. State University of New York Press, pp. 121-153.
Connelly, M. y Clandinin, J. (2009). Relatos de experiencia e investigación narrativa. Larrosa, J. et. al. (ed.). Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Laertes, pp. 11-59.
Diego, J.L. de (1998). La novela de aprendizaje en Argentina. Primera parte, Orbis Tertius, año III, 6, 1-19. file:///C:/Users/raquel/Downloads/2734-1-5536-1-10-20131018%20(1).pdf
Diego, J. L. de (2007) Literatura y educación: la novela de aprendizaje. Arrabal, 5, 293-298.
Dilthey, W. (1978). Obras de Wilhelm Dilthey IV. Vida y poesía. Fondo de Cultura Económica.
Egan, K. (1995). Narrativa y aprendizaje. Una travesía de inferencias. McEwan, Hunter y Egan, Kieran (comp.) La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación (169-180). Amorrortu.
Elbaz, F. (1990). Teachers´ participation in curriculum development. Lewy, A. The International Enciclopedy of Curriculum. Pergamon Press, pp. 365-367.
Escudero, V. (2008). Reflexiones sobre el sujeto en el primer Bildungsroman. Tesis inédita. Universitat de Barcelona.
Frye, N. (1976). Anatomía de la crítica: cuatro ensayos. Monte Ávila.
Galván, F. (1996). Ficción histórica y metaficción historiográfica: el caso inglés. 1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada, 10, pp. 91-98.
Gerbaudo, A. (2009). Literatura y enseñanza. Dalmaroni, M. (ed.). La investigación literaria. Problemas de una práctica. Editorial UNL, pp. 158-181.
Gómez García, J. (2002). Sobre el concepto de formación en el Wilhelm Meister de Goethe. Revista Educación y Pedagogía, 32(XIV), pp. 41-51.
Goodson, I. F. (1981). Life history and the study of schoolin. lnterchange, Institute for Studies in Education, 4 (11), 69.
Goodson, I. F. (ed.) (2004). Historias de vida del profesorado. Octaedro.
Goodson, I. F. y Hargreaves, A. (1996). Teachers’ profesional live. Falmer Press.
Goodson, I, F. y Sikes, Pat (1991). Life History Research in Educational Setting: Learning from lives. Open University Press.
Goodson, I. F. y Walker, R. (1995). Contar cuentos. McEwan, H. y Egan, K. (comp.) La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación (260-273.). Amorrortu.
Graff, G. (1987). Professing Literature. An institucional History. The University of Chicago Press.
Graham, R. J. (1995). Historia de la enseñanza como tragedia y novela. McEwan H. y Egan, K. (comp.) La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación (274-294). Amorrortu.
Gudmundsdottir, S. (1995). La naturaleza narrativa del saber pedagógico sobre los contenidos. McEwan, H. y Egan, K. (comp.) La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Amorrortu.
Hargreaves, D. (1999). The Knowledge-Creating School, British Journal of Educational Studies, 2 (47), 122-144.
Huberman, M. (1995). Trabajando con narrativas biográficas. McEwan, H. y Egan, K. (comp.) La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación (183-235). Amorrortu.
Jackson, P. W. (1995). Sobre el lugar de la narrativa en la enseñanza. McEwan H. y Egan, K. (comp.) La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación (25-51). Amorrortu.
Kundera, M. (1986). El arte de la novela. Titivillus (editor digital).
La Farge, O. (1961). Prefacio. Lewis, O. Antropología de la pobreza. Fondo de Cultura Económica.
Larrosa, J. (1996). La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. Laertes.
Larrosa, J. (2003). Entre las lenguas: lenguaje y educación después de Babel. Laertes.
Lukács, G. (1971). Teoría de la novela. Edhada.
Macintyre, A. (1985). After virtue. Notre Dame. University of Notre Dame Press.
Marquard, O. (2001). Filosofía de la compensación. Ensayos sobre antropología
filosófica. Paidós.
McEwan, H. (1995). Las narrativas en el estudio de la docencia. McEwan, H. y Egan, Kieran (comp.) La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación (236-259). Amorrortu.
Moretti, F. (1987). The way of the world: The Bildungsroman in European Culture. London: Verso.
Piglia, R. (2005). El último lector. Anagrama.
Piglia, R. (2012). Escenas de la novela argentina. Clases de Literatura. TV pública argentina. Biblioteca Nacional. https://www.youtube.com/watch?v=mK0ENCrDB0Q
Piglia, R. (2013). Borges por Piglia. TV pública argentina. Biblioteca Nacional. https://www.youtube.com/watch?v=im_kMvZQlv8&t=2s
Pozueo Ivancos, J. Mª (2006). De la autobiografía: teoría y estilos. Crítica.
Pozuelo Ivancos, J. Mª (2010). La ficción en la poética contemporánea. Poética de la ficción. Síntesis, pp. 63-150.
Ricoeur, P. (1995). Tiempo y nación. Siglo XXI Editores, 2 vol..
Ricoeur, P. (2015). Historia y verdad. Fondo de Cultura Económica.
Rodríguez Fontela, M. A. (1996). La novela de autoformación: una aproximación teórica e histórica al Bildungsroman desde la narrativa española. Reichenberger.
Saer, J. J. (1997). El concepto de ficción. Espasa Calpe.
Spencer, H. (1900). Educación intelectual, moral y física. F. Sempere y Compañía.
White, H. (1995). El contenido de la forma. Paidós.
White, H. (2003). El texto histórico como artefacto literario y otros escritos. Paidós.
White, R. (1952). Live in progress: a study of the natural growth of personality. Dryden Press.
Znaniecki, F y Thomas, W. (1984). Introduction. The Polish Peasant in Europe and America. University of Illinois Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The editorial team of Márgenes supports an open Access policy of scientific knowledge. apostamos claramente por una política de acceso abierto del conocimiento científico (see Berlin Declaration).
Authors with work published in this journal accept the following conditions:
- This journal provides immediate free access to its content under the principle of making research freely available to the public. All contents published in Márgenes are subject to the Creative Commons Reconocimiento-SinObraDerivada 4.0 Internacional
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research and educational purposes, including self-archiving or deposit in open-access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the origin in any partial or total reproduction.
- Authors can enter into other additional independent contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. including it in an institutional repository or publishing it in a book) on the condition that they clearly indicate that the work was originally published in this journal.
- Authors are allowed and recommended to publish their work on the Internet (for example on institutional and personal websites), before and after the publication, as this could lead to constructive exchanges and a more extensive and quick circulation of published works (see The Effect of Open Access).

