Main Article Content

Bibiana Sandra Misischia
Universidad nacional de Río Negro
Argentina
http://orcid.org/0000-0002-1690-6128
Biography
Vol. 1 No. 3 (2020): Special Issue: Narrativas, docencia universitaria e investigación educativa, STUDIES AND ESSAYS, pages 63-77
DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.8355
Submitted: Mar 20, 2020 Accepted: Aug 31, 2020 Published: Sep 30, 2020
How to Cite

Abstract

The article recovers a series of reflections on the relationship between training and narrative, based on an experience as a tutor in the Doctorate in Education. Specific Program in Training in Narrative Research and (self) biographical in Education, of the Faculty of Arts and Humanities of the National University of Rosario, Argentina. It reconstructs a chronological autobiographical writing structured as a memory of formation, reconfiguring it through cores of meaning that reveal ideas that were becoming central: formation paths such as biographical paths, polyphonic writing and towards a porous pedagogy. It also shares some questions regarding the forms of dialogue between the narrative and the academic in the educational research processes, in order to recover the contributions of the narrative not only as a methodological resource but as a research perspective and its challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

References

Ardoino, J. (2000). Del acompañamiento como paradigma (Trad. M.I. Grosso Instituto de enseñanza superior en lenguas vivas “Juan R. Fernández”). Manuscrito no publicado. En Pratiques de formation-analyses, 40. Université de Paris-VIII. París: PUV

Arfuch, L. (2005). Pensar este tiempo: espacios, afectos, pertenencias. Bs.As: Paidos

Ayala-Carabajo, R. (2017). Retorno a lo esencial. Fenomenología hermeneútica Aplicada desde el enfoque de van Manen. Caligrama.

Barba, E. (2002). En las entrañas del monstruo. Discurso doctorado Honoris Causa. La Habana.

Bolívar, A. (2002). "¿De nobis ipsis silemus?": epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (1), 40-65.

Dirección Especialización Formación de Formadores (1998). Material de Cátedra. Universidad Nacional de Buenos Aires. Argentina.

Dolina, A. (1996). Crónicas del ángel gris. Bs. As.: Colihue.

Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Bs. As.: Novedades Educativas.

González-González, M. A. (2015). Tiempos intoxicados en sociedades agendadas. Sospechar un poco del tiempo educativo. Bogotá: Desde abajo.

Delory, C. (2009). Biografía y educación: figuras del individuo-proyecto. Bs. As: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Maddonni, K. (2013). Nuevos caminos del arte textil. Revista Ñ. 11 de julio 2013. Grupo Clarín. Recuperado de https://www.clarin.com/instalaciones/muestra-desbordado-arte-textil_0_r1_utLsDmx.html

Misischia, B. (2000). Memoria de Formación. Formación de Formadores. Tesis de Especialización. Universidad Nacional de Buenos Aires. Argentina.

Misischia, B. (2019). Relación Universidad Discapacidad. Voces acalladas que resuenan. (Tesis de Doctorado en Educación). Universidad Nacional de Buenos Aires. Argentina.

Montenegro, M. (2009). Fronteras internas, cuerpos marcados y experiencia de fuera de lugar. Las migraciones internacionales bajo las actuales lógicas de explotación y exclusión del capitalismo global. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 15, 1-19.

Ocaña, A. (2010). La escritura autobiográfica y su repercusión en el ámbito educativo. UNED.

Perlo, C., Costa, L. y López, M. V. (2015). Configuraciones de alteridad y el poder: de la soledad en la pirámide al encuentro en la red. En Revista de estudios interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 17(2), 281-307

Porta, L. y Ramallo, F. (2019) Tres (re)inscripciones performativas: dislocar la pedagogía, expandir la docencia e interrumpir el dolor social. En Revista Praxis Educativa, 23 (3)

Porta, L. (2017). Lo vivido, el trayecto biográfico y la creación narrativa: una conversación sobre la memoria y la pedagogía con Gabriel Jaime Murillo. Revista de Educación, 12 (7), 167-185.

Somoza J. (2000) La caverna de las ideas. Madrid: Alfaguara