Inclusive education in Spain.
It is not dead, but we are moving backwards
DOI:
https://doi.org/10.24310/cpe.1.1.2025.22107Keywords:
Inclusive Education, Mental Models, Assessment, ChangeAbstract
This is a highly personal critical analysis of the state of inclusive education in Spain, from the perspective of "mental models" (Senge, 1998), or the paradigms from which educational reforms in Spain have been designed over the last 35 years, seen from the perspective of how the challenge of student diversity is addressed in the classroom. These models and their practical implications are implicit in the administrative organization itself, as well as in its standards, programs, and proposed educational actions to "address diversity," which is the expression used generically to group them together. Based on the analyses shared, the situation is assessed as clearly stagnant, which is in fact a regression, because if there is no decisive progress in the process towards an educational system where “all students matter and everyone matters equally”, when it comes to accessing regular school, participating and feeling part of a welcoming and safe school community, as well as learning and performing without limits imposed by negative expectations for some, then, in effect, we are going backwards.
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- UMA Editorial
References
Ainscow, M. (2005). Developing inclusive education systems: what are the levers for change? Journal of Educational Change 6, 109–124 https://doi.org/10.1007/s10833-005-1298-4
Ainscow, M. (2025). Un giro inclusivo a la equidad. Narcea.
Álvarez, S. (2025). Orden imperial y amenazas a la paz y la democracia. Papeles de relaciones ecosociales y cambio social. 169, 9-12
Astudillo, L., Simón, C. y Fernández-Blázquez, Mª. L (2025). Current Roles of Support Teachers, Analysis of Their Contribution to Inclusive School: A Narrative. Review. Disabilities, 5(1), 1-23; https://doi.org/10.3390/disabilities5010023
Booth, T. y Ainscow. M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. FUHEM/OEI
Calderón, I., Moreno, J. y Vila, E. (2022). Education, Power, and Segregation. The Psychoeducational Report as an Obstacle to Inclusive Education. International Journal of Inclusive Education 1–14. https://doi.org/10.1080/13603116.2022.2108512
Calderón, I. y Rascon, T. (2024). El papel de la universidad en la construcción de sistemas educativos inclusivos. Octaedro
Calderón, I. y Echeita, G. (2022). Inclusive Education as a Human Right. .Oxford Research Encyclopedia of Education. DOI: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.1243
Chieppa, Mª.A., Sandoval, M., Sánchez, R. (2024). Más allá de la discapacidad. ¿El alumno con diversidad cultural y lingüística (DCL) está sobrerrepresentado en el sistema español de educación especial? Un enfoque interseccional basado en datos. Culture and Education, Cultura y Educación, 36, (4),1070-1095. https://doi.org/10.1177/11356405241290425
Cologon, K. (2019). Towards inclusive education: A necessary process of transformation. Macquarie University for Children and Young People with Disability. Australia (CYDA)
Echeita, G. (2024, a). Educación inclusiva. ¿El sueño de una noche de verano? Octaedro.
Echeita, G. (2024, b). Tribuna. Equidad e inclusión: ¿sabía que...? EDUCACIÓN 3.0. n. 55 (septiembre octubre 2024).
Echeita, G. (2025). Exclusión educativa. ¡Que la vergüenza cambie de bando! Diario de Educación, febrero 2, 2025
Echeita, G. y Fernández-Blázquez, Mª. L. (2017). Hacia una educación más inclusiva como contexto para el desarrollo de todo el alumnado. EN, B. Gutiérrez y Á. Brioso (Coord.). Desarrollos diferentes (págs. 201-215). Sanz y Torres / UNED
Etxeberria, X. (2018): Ética de la inclusión y personas con discapacidad intelectual. Revista Española de Discapacidad, 6 (I), 281-290.
Forlin, C. (ed.) (2010). Teacher Education for Inclusion. Changing Paradigms and Innovative Approaches. Routledge
Fundación Secretariado Gitano (2023). La situación educativa del alumnado gitano en España. Fundación Secretariado Gitano
Esteban Guitart, M., y Saubich, X. (2014). La práctica educativa desde la perspectiva de los fondos de conocimiento e identidad. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 25(2), 189–211. https://doi.org/10.14201/11583
García Santesmases, A. (2023). El cuerpo deseado. La conversación pendiente entre feminismo y anticapacitismo. Kaótica
Gutierrez de Amo, P. (2025). Inciertos pasos hacia la educación inclusiva. Diario de la Educación, mayo 27, 2025.
Imbernón, F. (2024). Tendencias y retos internacionales en la formación permanente del profesorado para la innovación educativa. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 8(1), 215-229. https://doi.org/10.32541/recie.2024.v8i1.pp215-229
Kuhn, T.S. (1962). La estructura de las revoluciones científicas. Titivillus
Marquez, C. y Moya, L. (2024). La formación inicial docente para la educación inclusiva. Servicio de Información e Investigación Social, SIIS
Martín, E. (2015). Caminos que se Consolidan en el Desarrollo Profesional Docente. ¿Están Presentes en España? Psychology, Society & Education, 7 (3), 442-458.
Messiou, K., Bui, L. T. H., Ainscow, M., Gasteiger-Klicpera, B., Bešić, E., Paleczek, L., Hedegaard-Sørensen, L., Ulvseth, H., Vitorino, T., Santos, J., Simon, C., Sandoval, M., y Echeita, G. (2020). Student diversity and student voice conceptualisations in five European countries: implications for including all students in schools. European Educational Research Journal 21 (2),355-376.
Palomo, R., Simón, C. y Echeita, G. (2024). The role of educational psychologists in the framework of the right to inclusive education: between reality and desire. European Journal of Special Needs Education, 39 (4), 550-566, https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2242031
Pozo, J.I. (2016). La nueva cultura del aprendizaje en la sociedad del conocimiento, En, N. Scheuer, J.I. Pozo, Mª P., Pérez Echeverría, Mª M. Mateos, E. Martin, y M. de la Cruz. Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: las concepciones de profesores y alumnos (págs. 29-54). Graó.
Puig, X. (2012, Coord.). Cultura moral y educación. Graó
Rogero, J. y Turienzo, D. (2024). EducaFakes. 50 mentiras y medias verdades sobre la educación española. Capitán Swing
Sandoval, M., Alvarez, Mª, Darrretxe, L. (2022). La evolución de la escolarización del alumnado en Educación Especial en España 25 años de la Declaración de Salamanca. Aula abierta, 51, (4),385-394. https://doi.org/10.17811/rifie.51.4.2022.385-394
Senge, P., (1990). La Quinta Disciplina". Granica
Simón, C., Palomo, R y Echeita, G. (2021). The duty to promote an inclusive educational system: a phenomenological study on the assessment procedures of pupils with special educational needs in Madrid (Spain). International Journal of Inclusive Education. http://doi:10.1080/13603116.2021.1968513
Slee, R. (2012). La escuela extraordinaria. Exclusión, escolarización y educación inclusiva. Morata.
Slee, R. (2018). Inclusive education isn’t dead, it just smells funny. Routledge.
Tárraga, R., Lacruz, I., Gómez, I., y Sanz, P. (2024). La ubicación geográfica de los colegios de educación especial. Una barrera adicional para la inclusión. Siglo Cero, 55(4), 47–69. https://doi.org/10.14201/scero.31919
Tyack, D., y Cuban, I. (2001, 2ª ed.). En busca de la utopía educativa. Un siglo de reformas en las escuelas públicas. Fondo de Cultura Económica.
UNESCO, (1994). Declaración de Salamanca y Marco de Acción sobre Necesidades Educativas Especiales. UNESCO
UNESCO, (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. UNESCO
UNESCO, (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. UNESCO
UNESCO, (2025). The Salamanca Statement Anniversary: 30 Years of Progress? [Aniversario de la Declaración de Salamanca: ¿30 años de progreso?]. UNESCO
Uthus, M. y Qvortrup, A. (2024). Lessons learned from Norway: a values-based formulation of inclusive education. European Journal of Special Needs Education. 40(2),244–258. https://doi.org/10.1080/08856257.2024.2354603
Valdes, M. y Requena, M. (2025). La geografía del abandono escolar temprano en España. Fundación Ramón Areces y la Fundación Europea de Sociedad y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Contrapuntos en Educación. Revista del Instituto Universitario de Investigación en Formación de Profesionales de la Educación. IFE-UMA.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents published in Contrapuntos en Educación are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Contrapuntos en Educación recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access.
The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Contrapuntos en Educación is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.

