Inclusive education in Spain.

It is not dead, but we are moving backwards

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/cpe.1.1.2025.22107

Keywords:

Inclusive Education, Mental Models, Assessment, Change

Abstract

This is a highly personal critical analysis of the state of inclusive education in Spain, from the perspective of "mental models" (Senge, 1998), or the paradigms from which educational reforms in Spain have been designed over the last 35 years, seen from the perspective of how the challenge of student diversity is addressed in the classroom. These models and their practical implications are implicit in the administrative organization itself, as well as in its standards, programs, and proposed educational actions to "address diversity," which is the expression used generically to group them together. Based on the analyses shared, the situation is assessed as clearly stagnant, which is in fact  a regression, because if there is no decisive progress in the process towards an educational system where “all students matter and everyone matters equally”, when it comes to accessing regular school, participating and feeling part of a welcoming and safe school community, as well as learning and performing without limits imposed by negative expectations for some, then, in effect, we are going backwards.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
1
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
66%
33%
Days to publication 
106
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
UMA Editorial

Author Biography

Gerardo Echeita Sarrionandia, Universidad Autónoma de Madrid

Gerardo Echeita Sarrionandia es profesor emérito en el Departamento Interfacultativo de Psicología Evolutiva y de la Educación en la Universidad Autónoma de Madrid. gerardo.echeita@uam.es

References

Ainscow, M. (2005). Developing inclusive education systems: what are the levers for change? Journal of Educational Change 6, 109–124 https://doi.org/10.1007/s10833-005-1298-4

Ainscow, M. (2025). Un giro inclusivo a la equidad. Narcea.

Álvarez, S. (2025). Orden imperial y amenazas a la paz y la democracia. Papeles de relaciones ecosociales y cambio social. 169, 9-12

Astudillo, L., Simón, C. y Fernández-Blázquez, Mª. L (2025). Current Roles of Support Teachers, Analysis of Their Contribution to Inclusive School: A Narrative. Review. Disabilities, 5(1), 1-23; https://doi.org/10.3390/disabilities5010023

Booth, T. y Ainscow. M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. FUHEM/OEI

Calderón, I., Moreno, J. y Vila, E. (2022). Education, Power, and Segregation. The Psychoeducational Report as an Obstacle to Inclusive Education. International Journal of Inclusive Education 1–14. https://doi.org/10.1080/13603116.2022.2108512

Calderón, I. y Rascon, T. (2024). El papel de la universidad en la construcción de sistemas educativos inclusivos. Octaedro

Calderón, I. y Echeita, G. (2022). Inclusive Education as a Human Right. .Oxford Research Encyclopedia of Education. DOI: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.1243

Chieppa, Mª.A., Sandoval, M., Sánchez, R. (2024). Más allá de la discapacidad. ¿El alumno con diversidad cultural y lingüística (DCL) está sobrerrepresentado en el sistema español de educación especial? Un enfoque interseccional basado en datos. Culture and Education, Cultura y Educación, 36, (4),1070-1095. https://doi.org/10.1177/11356405241290425

Cologon, K. (2019). Towards inclusive education: A necessary process of transformation. Macquarie University for Children and Young People with Disability. Australia (CYDA)

Echeita, G. (2024, a). Educación inclusiva. ¿El sueño de una noche de verano? Octaedro.

Echeita, G. (2024, b). Tribuna. Equidad e inclusión: ¿sabía que...? EDUCACIÓN 3.0. n. 55 (septiembre octubre 2024).

Echeita, G. (2025). Exclusión educativa. ¡Que la vergüenza cambie de bando! Diario de Educación, febrero 2, 2025

Echeita, G. y Fernández-Blázquez, Mª. L. (2017). Hacia una educación más inclusiva como contexto para el desarrollo de todo el alumnado. EN, B. Gutiérrez y Á. Brioso (Coord.). Desarrollos diferentes (págs. 201-215). Sanz y Torres / UNED

Etxeberria, X. (2018): Ética de la inclusión y personas con discapacidad intelectual. Revista Española de Discapacidad, 6 (I), 281-290.

Forlin, C. (ed.) (2010). Teacher Education for Inclusion. Changing Paradigms and Innovative Approaches. Routledge

Fundación Secretariado Gitano (2023). La situación educativa del alumnado gitano en España. Fundación Secretariado Gitano

Esteban Guitart, M., y Saubich, X. (2014). La práctica educativa desde la perspectiva de los fondos de conocimiento e identidad. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 25(2), 189–211. https://doi.org/10.14201/11583

García Santesmases, A. (2023). El cuerpo deseado. La conversación pendiente entre feminismo y anticapacitismo. Kaótica

Gutierrez de Amo, P. (2025). Inciertos pasos hacia la educación inclusiva. Diario de la Educación, mayo 27, 2025.

Imbernón, F. (2024). Tendencias y retos internacionales en la formación permanente del profesorado para la innovación educativa. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 8(1), 215-229. https://doi.org/10.32541/recie.2024.v8i1.pp215-229

Kuhn, T.S. (1962). La estructura de las revoluciones científicas. Titivillus

Marquez, C. y Moya, L. (2024). La formación inicial docente para la educación inclusiva. Servicio de Información e Investigación Social, SIIS

Martín, E. (2015). Caminos que se Consolidan en el Desarrollo Profesional Docente. ¿Están Presentes en España? Psychology, Society & Education, 7 (3), 442-458.

Messiou, K., Bui, L. T. H., Ainscow, M., Gasteiger-Klicpera, B., Bešić, E., Paleczek, L., Hedegaard-Sørensen, L., Ulvseth, H., Vitorino, T., Santos, J., Simon, C., Sandoval, M., y Echeita, G. (2020). Student diversity and student voice conceptualisations in five European countries: implications for including all students in schools. European Educational Research Journal 21 (2),355-376.

Palomo, R., Simón, C. y Echeita, G. (2024). The role of educational psychologists in the framework of the right to inclusive education: between reality and desire. European Journal of Special Needs Education, 39 (4), 550-566, https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2242031

Pozo, J.I. (2016). La nueva cultura del aprendizaje en la sociedad del conocimiento, En, N. Scheuer, J.I. Pozo, Mª P., Pérez Echeverría, Mª M. Mateos, E. Martin, y M. de la Cruz. Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: las concepciones de profesores y alumnos (págs. 29-54). Graó.

Puig, X. (2012, Coord.). Cultura moral y educación. Graó

Rogero, J. y Turienzo, D. (2024). EducaFakes. 50 mentiras y medias verdades sobre la educación española. Capitán Swing

Sandoval, M., Alvarez, Mª, Darrretxe, L. (2022). La evolución de la escolarización del alumnado en Educación Especial en España 25 años de la Declaración de Salamanca. Aula abierta, 51, (4),385-394. https://doi.org/10.17811/rifie.51.4.2022.385-394

Senge, P., (1990). La Quinta Disciplina". Granica

Simón, C., Palomo, R y Echeita, G. (2021). The duty to promote an inclusive educational system: a phenomenological study on the assessment procedures of pupils with special educational needs in Madrid (Spain). International Journal of Inclusive Education. http://doi:10.1080/13603116.2021.1968513

Slee, R. (2012). La escuela extraordinaria. Exclusión, escolarización y educación inclusiva. Morata.

Slee, R. (2018). Inclusive education isn’t dead, it just smells funny. Routledge.

Tárraga, R., Lacruz, I., Gómez, I., y Sanz, P. (2024). La ubicación geográfica de los colegios de educación especial. Una barrera adicional para la inclusión. Siglo Cero, 55(4), 47–69. https://doi.org/10.14201/scero.31919

Tyack, D., y Cuban, I. (2001, 2ª ed.). En busca de la utopía educativa. Un siglo de reformas en las escuelas públicas. Fondo de Cultura Económica.

UNESCO, (1994). Declaración de Salamanca y Marco de Acción sobre Necesidades Educativas Especiales. UNESCO

UNESCO, (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. UNESCO

UNESCO, (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. UNESCO

UNESCO, (2025). The Salamanca Statement Anniversary: 30 Years of Progress? [Aniversario de la Declaración de Salamanca: ¿30 años de progreso?]. UNESCO

Uthus, M. y Qvortrup, A. (2024). Lessons learned from Norway: a values-based formulation of inclusive education. European Journal of Special Needs Education. 40(2),244–258. https://doi.org/10.1080/08856257.2024.2354603

Valdes, M. y Requena, M. (2025). La geografía del abandono escolar temprano en España. Fundación Ramón Areces y la Fundación Europea de Sociedad y Educación.

Published

2025-10-24

How to Cite

Echeita Sarrionandia, G. (2025). Inclusive education in Spain. : It is not dead, but we are moving backwards. Contrapuntos En Educación. Revista Del Instituto Universitario De Investigación En Formación De Profesionales De La Educación. IFE-UMA., 1(1), 50–66. https://doi.org/10.24310/cpe.1.1.2025.22107

Issue

Section

Artículos