BODILY EXPRESSION THROUGH QUALITIES OF SOUND AND CREATIVITY IN SECONDARY EDUCATION

Authors

  • Sara Cuevas Romero

DOI:

https://doi.org/10.24310/JPEHMjpehm.v1i1.5564

Keywords:

perception, music, learning process

Abstract

This study aims to promote the development of creativity through
through the qualities of sound and body expression, with first-year students
Compulsory Secondary Education. The relationship between music and expression
It is known that the body promotes in the human being a multitude of abilities, capacities and
skills that are necessary, and that in turn favor the comprehensive education of students of
any educational stage. In the current educational reality, on the other hand, creativity is
presented as a quality with a great social impact, therefore, its presence in all
matters of knowledge is increasing. The use of music in the process of
learning is presented as an important tool in this study, allowing the
acquisition of skills to express ideas, experiences or feelings creatively,
especially present in content related to performance, musical creation
and body expression, to encourage the student to experience their own learning and
experience a change in the perception of music in general, in addition to providing them with
a broader vision and closer to musical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aznárez Barrio, J.J. (1992). Didáctica del lenguaje musical: Consideraciones pedagógicas para una formación musical natural, integral y constructiva. Navarra: Edición “Serie música para todos”.

Bermell Corral, M. Á. (1993). Interacción música y movimiento en la formación del profesorado. Madrid: Mandala.

Cuevas, S. (2014). Creatividad y modelos de enseñanza a través de la expresión corporal, en el ámbito de Educación Secundaria Obligatoria. Revista Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 100-106.

De la Torre, S. (1995). Creatividad aplicada. Recursos para una formación creativa. Madrid: Escuela Española.

Delgado, M., Tercedor, P y Tercedor, P. (2008). Calidad de vida y desarrollo del conocimiento personal a través de la expresión y comunicación corporal. En M. J. Cuellar y M.C. Francos (Coords.), Expresión y comunicación corporal para la educación, recreación y calidad de vida (pp.195-122). Sevilla: Wanceulen.

De Miguel Badesa, S. (1998).La creatividad como algo valioso en la formación de maestros. En Marín Ibáñez, R; López-Barajas Zayas, E. y Martín González, M.T. (coords.). Creatividad polivalente. Actas y Congresos (pp.117-118). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Gervilla, Á. (1986). La creatividad en el aula. Actividades para un currículum creativo. Málaga: Ediciones Innovare.

Marín Ibáñez, R. (1974). La creatividad en la educación. Buenos Aires: Editorial Kapelusz.

Montesinos Ayala, D. (2004). La expresión corporal. Su enseñanza por el método natural evolutivo. Zaragoza: INDE.

Muñoz, J.R. (2007). La expresión instrumental en el ámbito escolar. En Aróstegui, J.L. et al. La creatividad en la clase de música: componer y tocar. Revista Claves para la innovación educativa, nº 40, 21-26.

Learreta Ramos, B. (coord.) (2005). Los contenidos de Expresión Corporal. Zaragoza: INDE.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE), modificada por la Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE).

Ódena, O. (2005). Un estudio sobre creatividad musical en escuelas de secundaria en Inglaterra. Revista Música y educación, nº 63, 99-107.

Orellana Santos, J.A. (2000). Actividades coreográficas en la enseñanza primaria y secundaria: una propuesta práctica. En Educación física y salud. Actas del Segundo Congreso Internacional de la Educación Física, 651, 664. Cádiz: FETE_UGT CÁDIZ.

Pahlen, K. (1978). La música en la educación moderna (7ª Ed.). Buenos Aires: Ricordi Americana.

Pastor Bustamante, A. (1998). La necesidad de crear. En Marín Ibáñez, R; López-Barajas Zayas, E. y Martín González, M.T. (coords.). Creatividad polivalente. Actas y Congresos (pp. 119-120). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Sáenz-López Boñuel, P. (1997) (2ª Ed.). La educación física y su didáctica. Manual para el profesor. Editorial Wanceulen.

Stokoe, P. (1990). Expresión Corporal. Arte, Salud y Educación. Argentina: Humanitas.

Rivas Navarro, M. (2008). Procesos cognitivos y aprendizaje significativo. Madrid: Comunidad de Madrid, Subdirección General de Inspección Educativa.

Rodríguez, V. (2008). El mejoramiento de la salud a través de la expresión corporal: un enfoque holístico. Reflexiones, 87 (1), 127-137.

Published

2019-02-12

How to Cite

Cuevas Romero, S. (2019). BODILY EXPRESSION THROUGH QUALITIES OF SOUND AND CREATIVITY IN SECONDARY EDUCATION. Journal of Physical Education and Human Movement, 1(1), 70–81. https://doi.org/10.24310/JPEHMjpehm.v1i1.5564

Issue

Section

ARTICLES