With Inherited Word or Read to Imagine:

Intertextual Expression and Conceptual Meaning in the Enveloping Music of Antonio Carvajal

Authors

  • Francisco Javier Escobar Borrego Universidad de Sevilla Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/analecta.v41i.13059

Keywords:

Comparatism, Intertextuality, Contemporary Spanish Poetry, Music, Antonio Carvajal

Abstract

This article offers a study of comparatism dedicated to the reception of musical sources, from Haydn, Mozart or Purcell to Beethoven, Schubert or Albéniz, in the poetic work of Antonio Carvajal. Likewise, attention is paid to intertextuality for the creative expression of his musical thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABAD, F. (2013): «Ritmo y rima: música y poesía», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 22, pp. 23-32.

BACA MARTÍN, J. Á. (2015): «La expresión musical: significado y referencialidad», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 14, pp. 163-179.

BRAVO RAMÓN, F. J. (2016): «Un paradigma conceptual y metodológico de las humanidades digitales: las obras teatrales de carácter operístico del Barroco y el boceto de proyecto PROCOB», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 25, pp. 221-245.

CARPENTIER, A. (1980): Ese músico que llevo dentro, Alianza Editorial, Madrid.

CARVAJAL, A. (2003): El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada. Coord. por A. Chicharro.

CARVAJAL, A. (2004): Poética y poesía, Fundación Juan March, Madrid. Edición de A. Gallego.

CARVAJAL, A. (2018): Extravagante jerarquía (1968-2017), Fundación Jorge Guillén Junta de Castilla y León Diputación de Valladolid Ayuntamiento de Valladolid Universidad de Valladolid. Edición de J. L. López Bretones, 2 vols.

CASTAÑO, F. (2003): «Noticia de setiembre», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 163-176.

DEHENNIN, E. (2003): «Los pasos evocados y Una canción más clara», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 303-326.

ESCOBAR, F. J. (2017): «Valente interpreta a Schönberg: metamorfosis y avatares de un mito para una ópera de personaje», Degrés. Revue de Synthèse á Orientation Sémiologique, 169-170, pp. 1-19.

ESCOBAR, F. J. (2018): «Apuleyo o la magia del amor: Arquetipos e imaginario mítico para un cuento de hadas y su recepción interdisciplinar contemporánea», Amaltea. Revista de Mitocrítica, 10, pp. 21-34.

ESCOBAR, F. J. (2019): «Entre baladas de primavera: El asno de plata, de Juan Ramón Jiménez en su paisaje sonoro», Cuadernos de investigación musical, 8, pp. 115-134.

FERNÁNDEZ IGLESIAS, A. (2013): «Las pastorales modernas: fenómeno multitudinario en el País Vasco. La pastoral Xahakoa», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 22, pp. 33-58.

FERNÁNDEZ SERRATO, J. C. (2003): «Diapasón de Epicuro», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 327-349.

GALLEGO, A. (2004): Presentación de Antonio Carvajal, Poética y poesía, Madrid, Fundación Juan March. Edición de A. Gallego.

FRAY LUIS DE LEÓN (1995): Poesía, Cátedra. Madrid. Edición de J. F. Alcina.

MARTÍN ECHARRI, M. (2014): «La música como instancia relatora. Sus aportaciones a la mímesis en la ópera decimonónica», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 23, pp. 611-634.

MARTÍNEZ CANTÓN, C. I. (2013): «Preludio», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 22, pp. 13-21.

MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, J. E. (2001): «Final de verso en partícula átona (tradición e innovación métrica en la poesía de Antonio Carvajal)», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 10, pp. 294-311.

MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, J. E. (2003): «Serenata y navaja», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 45-70.

MUNÁRRIZ, J. (2003): «Sol que se alude», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 123-143.

PIEDRA, A. (2003): «Raso milena y perla», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 255-271.

RODRÍGUEZ, F. G. (2016): «Música y significado: acerca del continuum comunicativo de Ian Cross y de la semioticidad de la experiencia musical», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 25, pp. 903-924.

ROMERA CASTILLO, J., ed., (2016): Teatro y música en los inicios del siglo XXI, Verbum, Madrid.

SÁNCHEZ TRIGUEROS, A. (2003): «Siesta en el mirador», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 85-103.

SCIACCA, S. (2003): «Testimonio de invierno», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 195-213.

STRAVINSKY, I. (1977): Poética musical, Taurus, Madrid.

Published

2021-07-24

How to Cite

Escobar Borrego, F. J. (2021). With Inherited Word or Read to Imagine: : Intertextual Expression and Conceptual Meaning in the Enveloping Music of Antonio Carvajal. Analecta Malacitana. Revista De La sección De Filología De La Facultad De Filosofía Y Letras, 41, 139–162. https://doi.org/10.24310/analecta.v41i.13059