Teaching culture through integrated learning of content and foreign languages

Authors

  • Marta Pacheco Franco Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/analecta.v41i.13060

Keywords:

CLIL, SPF, intercultural competence, culture, Spanish as a foreign language

Abstract

This paper analyses the state of culture in the teaching of Spanish as a foreign language in order to propose a CLIL methodology in which its content is Spanish popular culture itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ÁLVAREZ MARTÍNEZ, M. A., A. BLANCO CANALES, M.L. GÓMEZ SACRISTÁN Y N. PÉREZ DE LA CRUZ (2015): Nuevo Sueña 1, Anaya.

BELLAND, B. R. (2017): «Instructional Scaffolding in STEM Education», Instructional Scaffolding in STEM Education.

CANALE, M. (1983): «From communicative competence to communicative pedagogy», Language and communication, pp. 2-27.

CASSANY, D. (1999): Los enfoques comunicativos: elogio y crítica, Universidad de Antioquia.

CONSEJO DE EUROPA (2002): Marco común europeo de referencia para las lenguas, Instituto Cervantes, Madrid.

CORPAS,J.,E.GARCÍA Y A.GARMENDIA (2013): Aula 1: nueva edición, Difusión.

COYLE, D. (2007): «Strategic classrooms: Learning communities which nurture the development of learner strategies», The Language Learning Journal, 35, 1, pp. 65-79.

COYLE, D., P. HOOD Y D. MARSH (2010): CLIL: content and language integrated learning, Cambridge University Press, Nueva York.

EQUIPO NUEVO PRISMA (2014): Nuevo Prisma A1: Curso de español para extranjeros, Edinumen, Madrid.

GALISSON, R. (1999): «Quel statut revindiquer pour les cultures en milieu institutionel?», La formation en questions, Clé International, Paris.

GIMENO SACRISTÁN, J. (1982): La pedagogía por objetivos: Obsesión por la eficiencia, Morata, Madrid.

GUILLÉN DÍAZ, C. (2004): «Los contenidos culturales», en Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE), SGEL, Madrid.

HYMES, D. (1972): «On Communicative Competence», Sociolinguistics: selected readings, pp. 269-293.

ILLESCAS, A. (2016): «La competencia intercultural y su inclusión en los manuales de ELE», Porta Linguarum, 26, pp. 67-79.

INSTITUTO CERVANTES (2006): Plan curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español, Instituto Cervantes, Madrid.

JIMÉNEZ, F., A. M M. ROMERO (2014): «Learning processes in CLIL: Opening the door to innovation», Integration of Theory and Practice in CLIL.

JUARISTI GARAMENDI, M. (2018): «¡Excusas a mí!», en la página web del Ministerio de Educación [consulta: 17 noviembre 2019].

LINIERS, M. (2010): «Me pasa seguido-», Macanudo Liniers [consulta: 16 diciembre 2019].

MELERO ABADÍA, P. (2004): «De los programas nocional-funcionales a la enseñanza comunicativa», en Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE), SGEL, Madrid.

MIQUEL, L. (2004): «La subcompetencia sociocultural», en Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE), SGEL, Madrid.

MIQUEL, L. Y N. SANS, N. (2004): «El componente cultural: un ingrediente más en las clases de lengua», Revista Electrónica de Didáctica ELE, marzo, pp. 326-338.

NIKLEVA, D. G. (2012): «La competencia intercultural y el tratamiento de contenidos culturales en manuales de español como lengua extranjera», Revista Española de Lingüística Aplicada, 25, pp. 165-187.

PEÓN VILLAR, M. (2016): «El componente cultural en los manuales de aprendizaje del español como lengua extranjera».

PÉREZ-CAÑADO, M. L. (2012): «CLIL research in Europe: Past, present, and future», International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 15, 3, pp. 315-341.

PÉREZ-CAÑADO, M. L. (2016): «Are teachers ready for CLIL? Evidence from a European study», European Journal of Teacher Education, 39, 2, pp. 202-221.

RICHARDS, J. C. Y T. S. RODGERS (2015): Approaches and methods in language teaching, Cambridge University Press, Cambridge.

SAN ISIDRO, X. (2018): «Innovations and Challenges in CLIL Implementation in Europe», Theory into Practice, 57, 3, pp. 185-195.

SARRALDE, B., E. CASAREJOS Y M. LÓPEZ (2019): Vitamina A1, SGEL, Madrid.

VAN EK, J. A. (1986): Objectives for Foreign Language Learning (Vol I), Consejo de Europa, Estrasburgo.

Published

2021-07-24

How to Cite

Pacheco Franco, M. (2021). Teaching culture through integrated learning of content and foreign languages. Analecta Malacitana. Revista De La sección De Filología De La Facultad De Filosofía Y Letras, 41, 163–187. https://doi.org/10.24310/analecta.v41i.13060