Presentation of the Marginal Class or the Other in the Customs Paintings of José Victoriano Betancourt and Daniel Mendoza

Authors

  • Jeniffer Fernández Hernández Florida International University United States

DOI:

https://doi.org/10.24310/analecta.v41i.13061

Keywords:

costumbrista writings, curro, Daniel Mendoza, José Victoriano Betancourt, llanero

Abstract

The following paper examines Los curros del Manglar o el triple velorio by José Victoriano Betancourt from Cuba, and Un llanero en la capital and Palmarote en Apure by the Venezuelan writer Daniel Mendoza in order to compare and contrast the presentation of marginal characters in Cuban and Venezuelan constumbrista writings of the 19th century. The different urban and political projects that the l9th century elite believed were necessary to build a modern nation -the movement for national hygiene and the importance of rural and peasant wisdom- influenced the introduction of marginal characters as "national subjects"  in the national  socio- political imaginary.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BETANCOURT, J. V. (1941): Artículos de costumbres, Publicaciones del Ministerio de educación, Dirección de cultura (Cuadernos de cultura. Quinta serie. 2).

CAMACHO, J. (2015): Miedo negro, poder blanco en la Cuba colonial, Iberoamericana, Madrid.

CIVANTOS, C. (2005): «Race, class, language: 'El negro' speaks Cuban whiteness in the teatro bufo», Latin American Theatre Review, pp. 49-69.

DÍAZ SEIJAS, P. (1980): «Apéndice: Hacia un concepto del costumbrismo en Venezuela», en M. Picón Salas (ed.), Antología de costumbristas venezolanos del siglo XIX, Monte Ávila Editores, Caracas, pp. 421-435.

MENDOZA, D. (1920): El Llanero (Estudio de sociología venezolana), Editorial América, Madrid.

MENDOZA, D. (1980): «Palmarote en Apure», en M. Picón Salas (ed.), Antología de costumbristas venezolanos del siglo XIX, Monte Ávila Editores, Caracas, pp. 144-177.

MENDOZA, D. (1980): «Un llanero en la capital», en M. Picón Salas (ed.), Antología de costumbristas venezolanos del siglo XIX, Monte Ávila Editores, Caracas, pp. 92-107.

ORTIZ, F. (1986): Los negros curros, Ciencias sociales, La Habana.

PÉREZ, L. A. (2005): Cuba: Between Reform and Revolution, Oxford University Press, New York.

PICÓN SALAS, M. (1980): «Prólogo», en M. Picón Salas (ed.), Antología de costumbristas venezolanos del siglo XIX, Monte Ávila Editores, Caracas, pp. 5-9.

RAMA, A. (1984): La ciudad letrada, Ediciones del Norte, Hanover.

RUIZ, B. (2004): «La ciudad letrada y la creación de la cultura nacional: costumbrismo, prensa y nación», Chasqui: revista de literatura Latinoamericana, 33, 2, pp. 75-89. En línea: www.jstor.org/stable/29741883.

SALKJELSVIK, K. S., y MART NEZ PINZ N, F. I. (2016): «Prólogo», en Revisitar el costumbrismo: cosmopolitismo, pedagogías y modernización en Iberoamérica, pp. 7-29.

SPIVAK, G. (2003): «¿Puede hablar el subalterno?», Revista colombiana de antropología, 39, pp. 297-264.

VILLAVERDE, C. (2004): Cecilia Valdés o La loma del Ángel, Cátedra (Letras hispánicas).

YÁNEZ, A. (2005): «El diálogo de coplas en la literatura costumbrista de Venezuela: un acercamiento pragmático-lingüístico», Ixquic: revista hispánica internacional de análisis y creación, 6, pp. 152-172.

YANNUZZI, A. (2008): «Los negros curros del manglar según Fernando Ortiz», Círculo: revista de cultura, 37, pp. 94-101.

Published

2021-07-24

How to Cite

Fernández Hernández, J. (2021). Presentation of the Marginal Class or the Other in the Customs Paintings of José Victoriano Betancourt and Daniel Mendoza . Analecta Malacitana. Revista De La sección De Filología De La Facultad De Filosofía Y Letras, 41, 191–206. https://doi.org/10.24310/analecta.v41i.13061