Los reflejos del espionaje internacional en los espías de Pérez-Reverte

Authors

  • Emilio Ramón García Universidad Católica de Valencia Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/analecta.v42i1-2.14457

Keywords:

Arturo Pérez-Reverte, criminal novel, international spy novels, clandestine, moral ambiguity, false ideals

Abstract

Arturo Pérez-Reverte has always shown a preference for classic writers to tell stories with a fast pace, precise details and a diversity of intertextual references. For decades, he explored the historical narrative, the adventure novels with a hint of mystery and the war genre. Detached from any hint of idealism or heroic ideals. Even though much has been said about the military and existentialist character of his tired heroes, not much has been explored about his spies, who following the steps of the main authors in the international scenario, went from being amateur detectives to turn into professional agents. The purpose of this essay is to show how Pérez-Reverte follows the legacy of writers such as Robert Ludlum, Len Deighton, Somerset Maugham, Eric Ambler and John Le Carré in order to recover the historical past from a sceptic perspective. In doing so, Pérez-Reverte presents the reader with a skeptical portrait of a recognizable the past which falls into the parameters of the spy novel according to Boltanski, Corcuff, Mandel, Tadié, Magris and Wolfe.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALTARES, G. (2008): «Entrevista: Arturo Pérez-Reverte», El País [consulta: 9 julio 2021].

ASCARI, M. (2007): A Counter-History of Crime Fiction. Supernatural, Gothic, Sensational, Palgrave Macmillan, Londres.

BELMONTE, J. (1995): «Edición y prólogo», en A. Pérez-Reverte, Los héroes cansados, Espasa, Madrid.

BOLTANSKI, L. (2014): Mysteries and Conspiracies: Detective Stories, Spy Novels and The Making of Modern Societies, John Wíley and Sons, Hoboken.

CASTELLET, J. M. (1997): «Novelas de espías», Literatura, 9, pp. 6-7.

CORCUFF, P. (2014): «Novela policial, filosofía y sociología crítica: referencias problemáticas», Cultura y Representaciones Sociales, 8, 16, pp. 30-51.

HORSLEY, L. (2020): «From Sherlock Holmes to the Present», en C. Rzepka y L. Horsley (eds.), A Companion to Crime Fiction, Wiley, Blackwell, Oxford, pp. 28-42.

KUNZ, M. (2000): «La función narrativa del ajedrez en La tabla de Flandes», en J. M. López de Abiada y A. López Bernasocchi (eds), Territorio Reverte, Verbum, Madrid, pp. 162-176.

MANDEL, E. (1986): Meurtres exquis. Histoire sociale du romanpolicier, La Breche.

MAUGHAM, W. S. (1944): The Razor's Edge, Doubleday, Doran, New York.

MONTANER FRUTOS, A. (2009): «Introducción», en A. Pérez-Reverte y C. Pérez-Reverte, El Capitán Alatriste, Alfaguara, Madrid.

MORADIELLOS, E. (1985): «La política británica ante la Guerra civil española», Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Historia Contemporánea, T. V., pp. 185-210.

PÉREZ-REVERTE, A. (1986): El húsar, Akal, Madrid.

PÉREZ-REVERTE, A. (1993): El club Dumas, Alfaguara, Madrid.

PÉREZ-REVERTE, A. (1995): «Cuatro héroes cansados», en Obra breve, I, Alfaguara, Madrid, pp. 373-384.

PÉREZ-REVERTE, A. (1998): El maestro de esgrima, Mondadori, Madrid.

PÉREZ-REVERTE, A. (2000): La carta esférica, Alfaguara, Madrid.

PÉREZ-REVERTE, A. (2006): El pintor de batallas, Alfaguara, Madrid.

PÉREZ-REVERTE, A. (2008): «La mochila de Jim Hawkins», en II Cita internacional de la literatura en español, Lecciones y Maestros, Universidad Internacional Menéndez Pelayo (UIMP) y Fundación Santillana [consulta: 25 junio 2014].

PÉREZ-REVERTE, A. (2012): El tango de la vieja guardia, Alfaguara, Madrid.

PÉREZ-REVERTE, A. (2016): Falcó, Alfaguara, Madrid.

PÉREZ-REVERTE, A. (2017): Eva, Alfaguara, Madrid.

PÉREZ-REVERTE, A. (2018): Sabotaje, Alfaguara, Madrid.

RAMÓN GARCÍA, E. (2018): «De hombres menores y mujeres formidables: el hombre a la sombra de Mecha Inzunza en El Tango de la Vieja Guardia de Arturo Pérez-Reverte», Revista de Literatura, LXXX, 160, pp. 541-565.

RAMÓN GARCÍA, E. (2019): «Contradicciones, falsos ideales y ruptura de la mismidad en Falcó, de Arturo Pérez-Reverte», Anales de Literatura Española Contemporánea, 44, 1, pp. 89-110.

RZEPKA, C. J. y HORSLEY, L. (eds.) (2020): A Companion to Crime Fiction, Wiley, Blackwell, Oxford.

SANZ VILLANUEVA, S, (2004): «Lectura de Arturo Pérez-Reverte», en A. Rey Hazas (coord.), Mostrar con propiedad un desatino: La novela española contemporánea, Serie Puntos de Vista: 5, Eneida, Madrid, pp. 67-95.

SEED, D. (2020): «Crime and the Spy Genre» en C. J. Rzepka y L. Horsley (eds.), A Companion to Crime Fiction, Wiley, Blackwell, Oxford.

WOLFE, P. (2005): Alarms and Epitaphs: The Art of Eric Ambler, Bowling Green University Popular Press, Bowling Green.

Published

2022-03-12

How to Cite

Ramón García, E. (2022). Los reflejos del espionaje internacional en los espías de Pérez-Reverte. Analecta Malacitana. Revista De La sección De Filología De La Facultad De Filosofía Y Letras, 42, 223–241. https://doi.org/10.24310/analecta.v42i1-2.14457