Hugo Munsterberg’s kantianismin the origins of the philosophy of film

Authors

  • Javier Ruiz Moscardó Universidad de Valencia Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v21i2.2345

Keywords:

Philosophy of Film, Theory of Film, Munsterberg, Kantianism, Aesthesis, Cognitivism

Abstract

This paper aims to explain the Kantian background of Hugo Munsterberg’s philosophy of film. Our author, who was a renowned experimental psychologist and professor at Harvard, in 1916 produced a work that is considered the first systematic manifestation of film theory: The photoplay: a psychological study. We will focus on this book but also we’ll relate it to other Munsterberg’s texts in which his aesthetic theory appears. On the other hand, we will try to offer a theoretical and intellectual context in order to contextualize all his motivations and themes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Javier Ruiz Moscardó, Universidad de Valencia

Francisco Javier Ruízes Investigador en Formación del departamento de Metafísica y Teoría del Conocimiento de la Universitat de València (becario del programa FPU).

Línea de investigación

Filosofía del cine, Pragmatismo, Crisis de la epistemología, estudios culturales 

Publicaciones:

(2016). «La crítica neopragmatista de Rorty a la fundamentación discursiva de Habermas: dos estrategias de legitimación democrática», en Daimon. Revista Internacional de Filosofía, Nº 67, pp. 23-37.

(2016). «Ni la presencia ni la ausencia: el concepto de representación y sus implicaciones», en AGORA. Papeles de filosofía,35/1: pp. 203-215.

Correo electrónico: ruizmos2@uv.es 

Published

2017-03-28

How to Cite

Ruiz Moscardó, J. (2017). Hugo Munsterberg’s kantianismin the origins of the philosophy of film. Contrastes. Revista Internacional De Filosofía, 21(2). https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v21i2.2345

Issue

Section

ARTICLES