About desfigurativity. A Phenomenology of Pictorial Gaze

Authors

  • María Dávila Guerra Universidad de Granada Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v24i1.6700

Keywords:

GAZE, PAINTING, ESTHETIC, FORMATIVITY, PHENOMENOLOGY,

Abstract

This article is an approach to the painting practice as a specific medium for delay our common reduction of visibility into categories and functions; in order to show how painting offers an attentive gaze interested into the way of things appear. By the correspondence between author and spectator through a formative gaze, we defend an aesthetic (poetic) experience of the world for recover our sensible link to it. This conscience of visual fact as a strange thing show us how our role is not the rational domination of reality but the participation and the difference.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

María Dávila Guerra, Universidad de Granada

María Dávila Guerra es becaria FPU en el Departamento de Pintura de la Universidad de Granada. 

Líneas de Investigación: 

Creación artística y reflexión creativa 

Exposiciones individuales con publicación de catálogo

2017: Post scriptum. Sala Ático del Palacio de los Condes de Gabia. Diputación de Granada. ISBN: 978-84-7807-590-4. DL GR 1367-2017 

2015: Dramatis personae. Sala de Exposiciones del Palmeral de las Sorpresas. Espacio Iniciarte de Málaga. ISBN: 978-84-9959-150-6. D.L.: 1058-2015. 

Correo electrónico: mdavilaguerra90@gmail.com

References

BARBARAS, R. 2016: La perception. Essai sur le sensible. Paris: Librairie Philosophique J. VRIN.

BLANCHOT, M. 2000: El espacio literario. Barcelona: Paidós.

CLAUDEL, P. 2015: El ojo oye. Madrid: Vaso Roto Ediciones.

CRARY, J. 2008: Suspensiones de la percepción. Atención, espectáculo y cultura moderna. Madrid: Akal.

DELEUZE, G. 2002: Francis Bacon. Lógica de la sensación. Madrid: Arena Libros.

DEWEY, J. 2008: El arte como experiencia. Barcelona: Paidós Ibérica.

GARCÍA VARAS, A (ed.). 2011: Filosofía de la imagen. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

HUYGHE, P.-D. 2001: Du commun. Philosophie pour la peinture et le cinéma. Clamecy: Éditions Circé.

JAY, M. 2008: Ojos abatidos. La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Madrid: Akal.

LÉVINAS, E. 2001: La realidad y su sombra. Madrid: Trotta.

LLORENTE, J. 2014: «La obra de arte como fin del mundo. Exotismo y sombra en el pensamiento estético de Emmanuel Lévinas», AGORA. Papeles de Filosofía, vol. 33 nº 1, pp. 79-100.

LYOTARD, J.-F. 1979: Discurso, figura. Barcelona: Gustavo Gili.

MAILLARD, C. 1998: La razón estética. Barcelona: Laertes.

MALDINEY, H. 1994: Regard, parole, espace. Lausanne: Éditions L’Age de l’Homme.

MARION, J.-L. 2006: El cruce de lo visible. Castellón: Ellago Ediciones.

MERLEAU-PONTY, M. 2013: El ojo y el espíritu. Madrid: Trotta.

NOËL, B. 2014: Diario de la mirada. Madrid: Libros de la resistencia.

PAREYSON, L. 1987: Conversaciones de estética. Madrid: Visor.

PAREYSON, L. 2007: Esthétique. Théorie de la formativité. Paris: Éditions Rue d’Ulm. Presses de l’École Normale Supérieure.

PUELLES, L. 2016: «Quedar por significar. Efecto de extrañamiento y subversión de las imágenes», Contrastes. Revista Internacional de Filosofía, vol. XXI, nº 3, pp. 23-37.

WALDENFELDS, B. 2011: «Espejo, huella y mirada. Sobre la génesis de la imagen», en A. García Varas (ed.), Filosofía de la imagen. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

ZAMBRANO, M. 2010: Filosofía y poesía. México: Fondo de Cultura Económica.

Published

2019-08-02

How to Cite

Dávila Guerra, M. (2019). About desfigurativity. A Phenomenology of Pictorial Gaze. Contrastes. Revista Internacional De Filosofía, 24(1). https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v24i1.6700

Issue

Section

ARTICLES