Following the documentary traces of a singular and musunderstood sculpture

The Cristo de la Humildad y Paciencia (Jauja, Lucena)

Authors

  • Jesus Serrano Tenor Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/re.17.2025.20753

Keywords:

Light Sculpture, Materials , Diagnostics, Conservation, Restauration

Abstract

The image of the Cristo de la Humildad y Paciencia, found in the village of Jauja (Lucena, Córdoba), is a light sculpture with a material history marked by oblivion. It is a piece whose main interest lies in the sculptural technique in which it is made and which makes it unique in itself as it is not anchored to the usual procedural canons of Spanish Baroque imagery. This peculiarity in itself makes it a notable example which, moreover, could be related to the Novo-Hispanic workshops erected in Mesoamerica in which processes were implemented for the production of sacred works using maize cane as the main material. It is not in vain that numerous pieces of indigenous origin were sent to the Iberian Peninsula from the dawn of the 16th century onwards, also resulting in a clear example of the triumph of the evangelisation carried out by the mendicant orders; in particular, the conversion of the Franciscan order into the basic promoter of many of them. Since its documentation in the 18th century, the work was worshipped in Cabra (Córdoba), where it enjoyed the veneration of the faithful; but time, material deterioration and aesthetic changes -subject to the prevailing fashions in local religiosity- meant that it ended up occupying a secondary place, leaving the sacred precinct to be cornered in an old farm mill. In the 1960s it was rescued and restored for worship in the church of the aforementioned hamlet of Lucena. A series of investigations have allowed us to gain first-hand knowledge of the particularities of the work, which can be related aesthetically to other similar works in a nearby geographical area, all dating from the 18th century.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
42%
33%
Days to publication 
392
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Aguilar y Cano, Antonio. Memorial Ostipense. Estepa: Imprenta de Antonio Hermoso, 1886-1888. Facsímil de la primera edición, Estepa, 2014.

Amador Marrero, P. F. & Pérez de Castro, R. (2024). Por lo que representa. Imaginería ligera novohispana con caña de maíz en España: entre la corte y el convento. En Álvarez-Ossorio Alvariño, A. (Coord.). El Madrid americano: patrimonios interconectados, siglos XVI-XIX, pp. 109-156. Universidad Autónoma de Madrid.

Amador Marrero, P. F. (2023). Recepción y difusión de la imaginería ligera novohispana en los reinados de Felipe II y Felipe III. Resignificaciones de un patrimonio escultórico en clave cortesana. En Alcalá, L. E. & Navarrete Prieto, B. (Coord.). América en Madrid: cultura material, arte e imágenes, pp. 83-116. Vervuert.

Amador Marrero, P. F. (2022). Nuevos referentes de las relaciones artísticas entre Extremadura y la Nueva España (México): otros Cristos de caña de maíz. Cuadernos de Çafra, 18, 37-72.

Amador Marrero, P. F. (2021). Las obras desde su materialidad: impronta indiana. En López-Guzmán Guzmán, R. J. et al. (Coords.). Tornaviaje. Arte iberoamericano en España, pp. 257-285. Museo Nacional del Prado.

Amador Marrero, P. F. (2020). Las islas Canarias: singular laboratorio para los estudios de la materialidad en el arte hispanoamericano. En Siracusano, G. (Ed.). Materia americana: el cuerpo de las imágenes hispanoamericanas (siglos XVI a mediados del XIX), pp. 105-127. Universidad Nacional de Tres de Febrero.

Amador Marrero, P. F. (2019). Singulares aportaciones desde la restauración para el conocimiento de la escultura ligera novohispana. El caso del Señor de la Ascensión (Cristo Resucitado) de la catedral de Tlalnepantia, México, y su adscripción al taller de Cortés. Intervención: Revista de Conservació, Restauración y Museología, 19, 15-24

Amador Marrero, P. F. (2012). Imaginería ligera novohispana en el arte español de los siglos XVI-XVII. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.

Amador Marrero, P. F. (2002). Traza española, ropaje indiano. El Cristo de Telde y la escultura en caña de maíz. Ayuntamiento de Telde.

Amador Marrero, P. F. (1999). Puntualizaciones sobre la imaginería ‘tarasca’ en España. El Cristo de Telde (Canarias): análisis y proceso de restauración. Anales del Museo de América, 7, 157-173.

Araujo Suárez, R. (2001) La escultura ligera en México. Imaginería indígena mexicana. Una catequesis en caña de maíz.

Ardévol, L. (Coord.) (2015). Catàleg de gegants centenaris de Catalunya. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Brandi, C. (1995). Teoría de la restauración. Alianza Forma.

Di Natale, M. C. (2010). Il Crocifisso del Museo Diocesano di Palermo. Una singolarità tecnica nel panorama siciliano tra croci dipinte e lignee. En Il restauro del cinquecentesco Crocifisso in cartapesta del Museo Diocesano di Palermo, pp. 11-26.

Grabar, O. (1979). Les voies de la création en iconographie chrétienne, Antiquité et Moyen Age. Flammarion.

Herrera García, F. J. (1999). Retablos y esculturas que hay en este monasterio de Santa Clara de Jesús. En Clausura. Monasterio de Santa Clara de Jesús. Ayuntamiento de Estepa.

Jordán Fernández, J. A. (2018). La imagen del Cristo de la Salud del convento franciscano de Estepa. Nota histórico-artística y estado actual. Archivo Ibero-Americano 78 (287), 551-569.

Jordán Fernández, J. A. (2005). Un manuscrito inédito sobre historia de Estepa y de la recolección franciscana en Andalucía. La Serranía – Asociación de Amigos de Estepa.

Lockhart, J. (1999). Los nahuas después de la conquista. FCE.

Luque Jiménez, F. (2004). Ayer y hoy de la Semana Santa de Monturque. Gráficas Vistalegre.

Mendieta, G. (1971). Historia Eclesiástica Indiana. Porrúa.

Orozco, L. E. (1970). Los Cristos de caña de maíz y otras venerables imágenes de Nuestro Señor Jesucristo. 2 tomos. Amate.

Pereda, F. (2013). Las imágenes de la discordia. Política y poética de la imagen sagrada en la España del Cuatrocientos. Marcial Pons.

Rueda García, F. J. (2023). La Ermita del Santo Cristo de la Vera Cruz antes y después de su reedificación en 1923. En AA.VV., Cien años custodiando la fe. Fiestas en honor al Santísimo Crsito de la Vera+Cruz, pp. 24-45.

Vasari, G. (2007 [1550]). Le vite dei più eccellenti pittori, scultori e architetti… Et Classici.

Published

2025-11-21

How to Cite

Serrano Tenor, J. (2025). Following the documentary traces of a singular and musunderstood sculpture: The Cristo de la Humildad y Paciencia (Jauja, Lucena). Eviterna Journal, (17), 136–150. https://doi.org/10.24310/re.17.2025.20753