Antonio Palomo (1740 – 1804), Retablist

Previous studies on research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/re.17.2025.20788

Keywords:

Antequera, Altarpiece, Artist, Baroque, Neoclassical

Abstract

The altarpiece is an interesting object of study but it is not very developed, there are big deficiencies in the research relating to it. The altarpiece hasn’t been, as a general rule, one of the key elements in the historic-artistic research. Its importance is always linked to architecture or as a receiver of other arts like sculpture or painting, but not as a principal element per se. The research of the different altarpiece artist and their production has expanded the knowledge in this barely known subject. For this reason, the study of Antonio Palomo from a biographical point of view, and from an analysis and knowledge of the works he executed, is a key to a greater general understanding of the Baroque altarpiece and the evolution to a primitive Neoclassicism in Antequera (Málaga), where we can see the common elements (materials, ornamentation, layout...) in those works of this stage and their development, always having as the main source and reference the works of Antonio Palomo. Also, as a result of this study, the attributions of some of his altarpieces will be verified and, it will even be possible to find others that were not believed to have been created by this artist, which leads us to be able to rectify some of the information that had until now or expand knowledge about altarpiece production in this city.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
42%
33%
Days to publication 
382
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Acedo Tapia, E.M., Díaz Mohedo, M.T., Guerrero Clavijo, A.J., Luque de Gálvez, J.F., Romero Benítez, J., Ruiz de la Linde, F. y Santos Márquez, A.J. (2022). La Archicofradía de la Virgen del Socorro de Antequera. Historia y patrimonio cultural. Chapitel. Conservación y Restauración S.L.

Archivo Histórico Municipal de Antequera (A.H.M.A.), Fondo Parroquial, nº 519, fol. 32. Matrimonio de Antonio García Palomo e Ignacia Vázquez Miranda, 27 de agosto de 1764.

Archivo Histórico Municipal de Antequera (A.H.M.A.), Expedientes de hidalguías y genealogías, Legajo 3279, carpeta 47. Don Antonio Palomo. Intento sobre que a su hijo del mismo nombre se le exonere del presente alistamiento de quinta. 1795

Belda Navarro, C. (1998), “Metodología para el estudio del retablo barroco”, Imafronte, nº 12-13, pp. 9-24. https://doi.org/10.6018/imafronte

Bruquetas Galán, R., Carrascón López de Letona, A., y Gómez Espinosa, T. (2003), “Los retablos. Conocer y conservar”, Revista del Instituto del Patrimonio Histórico Español, nº2, pp. 13-48.

Camacho Martínez, R. y Romero Benítez, J. (1987 – 88 - 89), “Aproximación al estudio del retablo en Antequera en el siglo XVIII”, Imafronte, nº 3-4-5, pp. 347-366. https://doi.org/10.6018/imafronte

Fernández, J.M. (2018), Las iglesias de Antequera. Excmo. Ayuntamiento de Antequera.

Herrera García, F. J. (1998), “Estepa como centro demandante de retablos. La dependencia del entorno durante los siglos XVII y XVIII”, en A. Rivero Ruiz y J.M. Juárez Martín (coords.), Actas de las III Jornadas sobre Historia de Estepa, Estepa, pp. 515-544.

Martín González, J. J. (1989), “Avance de una tipología del retablo barroco”, Imafronte, nº 3-4-5, pp. 111-155. https://doi.org/10.6018/imafronte

Morales, A. J. (2003), “Máquinas ilusorias. Reflexiones sobre el retablo español, su historia y conservación”, Revista del Instituto del Patrimonio Histórico Español, nº2, pp. 3-12.

Romero Benítez, J. (2012a), El retablo durante el Barroco, Col. Historia del Arte en Málaga, vol. 11, Prensa Malagueña, Málaga.

Romero Benítez, J. (2012b), Antequera, ciudad monumental. Chapitel. Conservación y Restauración S.L.

Sánchez-Cortegana, J. M. (1996), “La Real Orden de Carlos III de 1777 y la implantación de los retablos de estuco en el Arzobispado Hispalense”, Archivo Hispalense: Revista histórica, literaria y artística, tomo 79, nº240, pp.123-142.

Moreno de Soto, P.J. (2014), “Esculturas y retablos antequeranos en el patrimonio artístico de Osuna”, Cuadernos de los amigos de los museos de Osuna, nº16, pp. 108-113.

Taylor, R. (1987-1989), “La familia Primo. Retablistas del siglo XVIII en Andalucía”, Imafronte, nº3-5, pp. 323-346. https://doi.org/10.6018/imafronte

Published

2025-11-21

How to Cite

González Carbonero, C. (2025). Antonio Palomo (1740 – 1804), Retablist: Previous studies on research. Eviterna Journal, (17), 40–56. https://doi.org/10.24310/re.17.2025.20788