The ready-made of industrial toys.
DOI:
https://doi.org/10.24310/idiseo.19.2024.20355Keywords:
toy design, plastic toys, industrial toys, toys, plastic industry, reuseAbstract
This article reviews the political, economic, industrial, cultural, and technological contexts at the national and global level, which impacted the design and development of industrial plastic toys in Mexico in the 20th century. To identify the impact of the industrial designer on the process of projection and development. Through an analysis of the pieces of the Mr. Potato Head toy, it is evident that the projection mode of the current industrial designer has similarities with the Ready-made artistic concept. Where the assembly of the characters of the visual culture for children in toys prevails, which causes an omission of the design methods for the creation of new products, by industrial designers, this has implications in the experience of the game and childhood.
Downloads
Metrics
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Málaga
References
Bellis, M. (18, enero, 2019). “Inventing Mr. Potato Head”. Recuperado de https://www.thoughtco.com/history-of-mr-potato-head-1992311
Evnine, S. J. (2013). “Ready-Mades: Ontology and Aesthetics”. The British Journal of Aesthetics, volumen (53), [407–423]. https://doi.org/10.1093/aesthj/ayt033
García Fernández Villa, S. y San Andrés Moya, M.(2002) “El plástico como bien de interés cultural. Aproximación a la historia y composición de los plásticos de moldeo naturales y artificiales”, (Universidad Complutense de Madrid). Recuperado de https://hdl.handle.net/20.500.14352/59847
Gray, T- (2006). Mr Photato Head [Fotografía]. Flickr. https://www.flickr.com/photos/tgray/98804153
Muttoo, I. (2007). Mr. Potato Head and Friends [Fotografía]. Flickr. https://www.flickr.com/photos/imuttoo/441072607
Rojas, V. (2008). Influencia de la televisión y videojuegos en el aprendizaje y conducta infanto-juvenil. Revista chilena de pediatría, volumen (79), [81-85]. http://dx.doi.org/10.4067/S0370-41062008000700012
Sally, V. (2018). 25 jaar oude speelgoetyelefon [Fotografía]. Wikimedia Commons. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:35_year_old_toyphone.jpg
Sosenski, S. (2012a). El niño consumidor: una construcción publicitaria de mediados de siglo XX. (El Colegio de México). Recuperdo de https://www.aacademica.org/susana.sosenski/13
Sosenski, S. (2012b). “Producciones culturales para la infancia mexicana: los juguetes (1950-1960)”. Relaciones. Estudios de historia y sociedad, volumen (33), [95-128]. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292012000400004&lng=es&tlng=es.
Roadsidepictures (2008). America’s Top Ten Hasbro Toys, 1954 [Fotografía]. Flickr. https://www.flickr.com/photos/roadsidepictures/2333398509
Vilchis, L. (1998). Metodología del Diseño. Fundamentos Teóricos. México: Centro Juan Acha, Investigación en arte latinoamericano.
Wulffson D. (2000). Toys! Amazing Stories Behind Some Great Inventions. London: Macmillan Publishers.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paula Ochoa González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).

14.png)