Development environments and application of skills experience in Teaching degree in Univer-sity of Barcelona

Authors

  • Assumpta Aneas Álvarez Universitat de Barcelona Spain
  • Ruth Vilà Baños Universitat de Barcelona Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v3i1.8271

Keywords:

Competences, Practicum, Evaluation, Reflective practice, Portfolio

Abstract

This paper presents partial results of a study in the Prácticum of the degree of Peda - gogy of University of Barcelona. Reflective Practice Seminars, the Portfolio and indivi - dual tutoring as learning environments with great potential for skills development are analyzed. We have developed a survey study applied to the students and the university tutors. The results have highlighted the positive ratings of these environments. On the - se bases and this curricular design, a series of questions arose which needed to be an - swered and which underlie the objectives of this work. To what extent did the expected learning environments have represented opportunities for development and application of competences?, Is it possible to distinguish a more proactive environment for the de - velopment of one type or another of competences?, Have all the competences treated with the same weight in the curriculum? Students and teachers appreciated the indicators that referred to reflective practice seminars very positively. The internship tutors of the University of Barcelona pointed out especially that they had been able to demonstrate the development / performance of transversal competences in their students during reflective practice seminars. All of these competences have been worked mostly explicitly by the University’s tutors.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ruth Vilà Baños, Universitat de Barcelona

Investigadora del grupo de innovación docente PRAXIS de la Universidad de Barcelona. Miembro del equipo de coordinación del Prácticum del grado de Pedagogía de la UB. Profesora del departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE). Investigadora y miembro del consejo del Instituto de Investigación en Educación (IRE) de la Universidad de Barcelona.

 

References

Armadans, I., Castrechini, A. y Aneas, A. (2013). Empleabilidad, practicas externas y autoregulación del aprendizaje en la universidad: propuestas y recomendaciones desde una perspectiva transdisciplinar (pp 159-167), En Muñoz P.C; Raposo, M.; González, M.; Martínez, M.E.; Zabalza, M.A. y Pérez Adolfo (coord.), Alejando las paralelas y acre-centando las perpendiculares. Experiencias a partir del prácticum en la UB. XII Sym-posium Internacional sobre el prácticum y las prácticas en empresas en la formación universitaria, Poio, Actas ISBN: 978-84-8408-719-9 CD.

Aneas, A.; Rubio, M. J. y Vilà, R. (2017) Portafolios digital y evaluación de las compe-tencias transversales en las prácticas externas del grado de Pedagogía de la Universi-dad de Barcelona. Educar, pp. 1-19. Accesible en: http://educar.uab.cat/article/view/ep-aneas-rubio-vila/878-pdf-es

Atkins, M.J. (1999). Oven-ready and self-basting: Taking stock of employability skills. Teaching in Higher Education, 4 (2), pp. 267-278.

Bueno, P. M. y Fitzgerald, V. L. (2004). Aprendizaje basado en problemas. Problem–Ba-sed Learning. Theoria, 13, 145-157.

Cano, E. (2008) La evaluación por competencias en la educación superior. Revista de currículum y formación de profesorado. 12(3), 1-16. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42469

Clanchy, J., y Ballard, B. (1995). Generic skills in the context of higher education. Hig-her Education Research and Development, 14(2), pp. 155-166.

Domingo, A. (2009). El Prácticum en los nuevos planes de estudios . En M. Raposo , E. Martínez y L. Lodeiro (coord.) Formación vs Training (pp.125-131). Santiago de Com-postela, España: Imprenta Universitaria

Domingo, A. (2010). La práctica reflexiva en los estudios de Magisterio de la UIC . En Esteve O. (coord.). Creando mi profesión: Una propuesta para el desarrollo profesional del profesorado. (pp. 97-114) Barcelona, España: Octaedro.

Eraut, M. (2000). Non-formal learning and tacit knowledge in professional work. Bri-tish. Journal of Educational Psychology, 70, 113–136.

Harvey, L. (1999). New Realities: The Relationship between Higher Education and Em-ployment. Keynote presentation at the European Association of Institutional Research Forum, Lund, Sweden, August. Retrieved from the World Wide Web, April 15, 2002: http://www.uce.ac.uk/crq/publications/cp/eair99.html

Lave, J. y Chaiklin, S. (eds.) (1993) Understanding Practice: Perspectives on Activity and Context, Cambridge: University of Cambridge Press.

Millan, D.M.; Burguet, M.; Vilà, R; Aneas, A; Rajadell, N. y Noguera, E. (2014) PRA-XIS: el pràcticum al Grau de Pedagogia de la Universitat de Barcelona, Ridu. Revista d’innovació en docència universitària, 6 (en prensa).

Navío, A. (2006). Las competencias profesionales del formador. Una visión desde la formación continua. Barcelona: Octaedro.

Oser, F. K. y Baeriswyl, F. J. (2001). “Choreographies of Teaching: Bridging Instruction to Learning”. En Richardson, V. (Ed.): Handbook of Research on Teaching (4ª ed.). Was-hintong. AERA., 1031-1065.

Pimienta, J. (2011) Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias en educación superior. Bordón, 63 (1), 77-92

Rodríguez Espinar, S., Prades Nebot, A., Bernáldez Arjona, L. y Sánchez Castiñeira, S. (2010) Sobre la empleabilidad de los graduados universitarios en Catalunya: del diag-nóstico a la acción Revista de Educación, 351. pp. 107-137

Rodríguez, M. L., Serreri, P. y Del Cimmuto, A. (2010). Desarrollo de competencias. Barcelona: Laertes.

Tobón, S. (2010). Formacion integral y competencias. Pensamiento complejo, curriculo, didactica y evaluacion. Bogota, Colombia: ECOE Editores.

Vásquez, S (2011) Las comunidades de práctica. Educar, 47 (1), 51-68

Vilà, R. y Aneas, A. (2013) Los seminarios de práctica reflexiva en el Prácticum de Pe-dagogía de la Universidad de Barcelona en Bordón 65 (3), 2013, 165-18.

Vilà, R., Aneas, A. y Rajadell; N. (2015) La evaluación de competencias del alumnado en las Prácticas Externas. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 196 (8), 226–232.

Vilà, R.; Burguet, M.; Aneas, A.; Rajadell, N.; Noguera, E.; Millan, D. (2014) El Pràc-ticum al Grau de Pedagogia de la Universitat de Barcelona: el mapa de la professió, la pràctica simulada i la immersió en una organització. REIRE. Revista d’Innovació i Re-cerca en Educació, 7 (1), 93-112.

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Pai-dós. ISBN: 84-493-1111-

Zabalza, M.A. (2011) El Prácticum en la formación universitaria: Estado de la cuestión, Revista de Educación, 354, 21-43

Published

2018-06-19

How to Cite

Aneas Álvarez, A., & Vilà Baños, R. (2018). Development environments and application of skills experience in Teaching degree in Univer-sity of Barcelona. Diario De Practicum, 3(1), 1–19. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v3i1.8271

Issue

Section

Investigación