The Ethical Challenge of Emotions in Education: Meaning, Commitment and Responsibility

Authors

  • Eva María Jiménez Andújar Universidad de Zaragoza Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.18718

Keywords:

education, emotions, teachers, ethics

Abstract

 

 or a few decades, the educational system has sought to align itself with the pedagogical demands imposed by society and the labor market through discourse on talent and capacities. In this context, emotions assume special relevance when referring to their involvement in the educational process and in teacher training and profession. The main objective of this article, from a theoretical and critical perspective, an understanding of the role emotions play in pedagogical processes and practices, with particular attention to environments characterized by educational poverty. Examining the evolution of emotions over these decades and their instrumentalization in the global school context allows for the analysis of the socio-emotional representations of teachers, their implications for students’ achievement opportunities, and the new horizons that are sought to be achieved. The fact that emotions have become a fundamental competence for both teachers and students in recent years 

predicts that the interest in them extends beyond the educational environment; educational policies and global organizations have shown great appreciation for their incorporation into educational systems from an early age. Therefore, discussing the significance that certain disciplines project in the teaching of emotions contributes to the need to position the educational community as a defender of the common good and social justice. All this is underpinned by an ethical and professional duty towards childhood. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
98%
33%
Days to publication 
555
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Málaga

References

Abramowski, A. (2010). Maneras de querer: los afectos docentes en las relaciones pedagógicas. Paidós

Abramowski, A. (2020). "La educación emocional frente a la irrupción de lo inesperado". En P. Zelmanovich y M. Minnicelli (coords.), Resistidas y desafiadas. Las prácticas en las instituciones entre demandas, legalidades y discursos (pp. 145-151). FLACSO.

Acosta, L. (2014). Violencia simbólica: una estimación crítico-feminista del pensamiento de Pierre Bourdieu [tesis doctoral, Universidad de La Laguna]. RIULL-Repositorio Institucional. https://bit.ly/48CBI6i

Ahmed, S. (2018). La política cultural de las emociones. Universidad Nacional Autónoma de México.

Ainscow, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas: Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Narcea.

Alliaud, A. y Antelo, E. (2009). Los gajes del oficio: enseñanza, pedagogía y formación. Aique.

Alonso, E. (2016). La emoción como clave del éxito, Aral, (1527), pp. 16-18.

Barraza, V. H. (2017). Las competencias emocionales del docente y su desempeño profesional. Revista Alternativas en Psicología, (37), 79-92. https://bit.ly/3G27Pja

Bianchi, D., & Cabrera, L. (2023). Retos y posibilidades de los centros de primaria ante los efectos de la segregación escolar temprana. International Journal of Sociology of Education, 12(1), 49-84. https://doi.org/10.17583/rise.11387

Bisquerra, R., y Mateo, A. (2019). Competencias emocionales para un cambio de paradigma en educación. Horsori.

Boler, M. (1999). Feeling power: emotions and Education. Routledge.

Bonhomme, A. (2021). La teoría vygotskyana de los afectos ante el capitalismo emocional en la escuela. Interdisciplinaria, 38(1), 85-100. https://doi.org/10.16888/interd.2021.38.1.6

Bornhauser, N., y Garay Rivera, J. M. (2023). La educación emocional: prácticas y discursos de subjetivación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 35(1), 101-122. https://doi.org/10.14201/teri.28101

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1979). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Laia.

Boyer, P. (1996). La sociología de Pierre Bourdieu. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (76), 75-98. https://bit.ly/3SqITsu

Brackett, M. (2020). Permission to Feel: Unlocking the Power of Emotions to Help Our Kids, Ourselves, and Our Society Thrive. Celadon Books.

Cabanas, E. y González-Lamas, J. (2021). Felicidad y educación: déficits científicos y sesgos ideológicos de la «educación positiva». Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 65-85. https://doi.org/10.14201/teri.25433

Cabello, R., Ruíz-Aranda, D. y Fernández- Berrocal, P. (2010). Docentes emocionalmente inteligentes. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 13(1), 41-49. https://bit.ly/49Jxfj5

Candela, P., Jiménez, E.M. y Blanco, M. (2021). Del estigma a la colaboración docente: una experiencia crítica y transformadora en una escuela extraordinaria. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 96(35.1). https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.1.82488

Cejudo, J. y López- Delgado, M. L. (2017). Importancia de la inteligencia emocional en la práctica docente: un estudio con maestros. Revista de Psicólogos de la Educación, 23(1), 29- 36. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.11.001

Costa, C., Palma, X., y Salgado, C. (2021). Docentes emocionalmente inteligentes. Importancia de la Inteligencia Emocional para la aplicación de la Educación Emocional en la práctica pedagógica de aula. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(1), 219-233. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100219

Darder, P., y Bach, E. (2009). Aportaciones para repensarla teoría y la práctica educativas desde las emociones. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 18. https://doi.org/10.14201/3202

Davies, W. (2015). La industria de la felicidad: cómo el gobierno y las grandes empresas nos vendieron el bienestar. Malpaso Ediciones.

Escolano, A. (2018). Emociones y Educación: La construcción histórica de la educación emocional. Visión Libros.

Fernández-Berrocal, P. (2023). Inteligencia emocional: aprender a gestionar las emociones. Libros de Shackleton.

Fleury, L. (2004). Una sociología de las emociones. Historia, Antropología y Fuentes Orales, (32), 99-121. https://bit.ly/47KgrGo

Gil, P. (2022). "El mercado llega a la escuela". En A. Navarra y D. Rabadá (coord.), La educación cancelada (pp.124-139). Sloper.

Goleman, D. (2020). Emotional intelligence. Why it can matter more than IQ. Bloomsbury Publishing LTD.

Gordillo, V. (2019). La dictadura del coaching: Manifiesto por una educación del yo al nosotros. AKAL.

Hochschild, A. R. (2008). La mercantilización de la vida íntima: Apuntes de la casa y el trabajo. Katz editores.

Humphrey, N., Curran, A., Morris, E., Farrell, P., & Woods, K. (2007). Emotional Intelligence and Education: A critical review. Educational Psychology, 27(2), 235-254. https://doi.org/10.1080/01443410601066735

Illouz, E. (2008). Intimidades congeladas: las emociones en el capitalismo. Katz editores.

Illouz, E. (2010). La salvación del alma moderna. Terapia, emociones y la cultura de autoayuda. Katz editores.

Illouz, E. y Cabanas, E. (2019). Happycracia. Cómo la ciencia y la industria de la felicidad. Paidós.

Kaplan, C. (2017). La vida en las escuelas. Esperanzas y desencantos de la convivencia escolar. Ediciones Homo Sapiens.

Kaplan, C. (Ed.). (2019). Emociones, sentimientos y afectos: Las marcas subjetivas de la educación. Miño y Dávila.

Kaplan C. (2022). La afectividad en la escuela. Paidós Educación.

Kaplan, C. y Llomovate, S. (Coords.). (2005). Desigualdad educativa: la naturaleza como pretexto. Noveduc Libros.

Kaplan, C. y Szapu, E. (2020). Conflictos, violencias y emociones en el ámbito educativo. Nosótrica Ediciones.

Liria, C., García, O. y Galindo, E. (2018). Escuela o barbarie. Entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda. Akal.

Llivina, M. J. y Urrutia, I. (2014). La formación de un docente de calidad para el desarrollo sostenible. UNESCO.

Luri, G. (2021). La escuela no es un parque de atracciones. Una defensa del conocimiento poderoso. Ariel.

Lubián, C., & Langa, D. (2022). La segregación escolar en familias inmigradas: clase social y estatus migratorio. Revista Española de Sociología, 31(3), 1-21. http://doi.org/10.22325/fes/res.2022.122

Lynch, K., Baker, J. y Lyons, M. (2015). Igualdad afectiva. Amor, cuidados e injusticias. Ediciones Morata.

Martín-Cuadrado, A. M., Corral, M. J. y Catalán, M. J. (2017). Diagnóstico de los estilos de aprendizaje de estudiantes de etnia gitana en centros de difícil desempeño: Propuesta de evaluación y actuación. Tendencias pedagógicas, (30), 153-174. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15366/tp2017.30.009

Martínez-Saura, H. F., Sánchez-López, M.-C., y Pérez-González, J.-C. (2021). Competencia emocional en docentes de Infantil y Primaria y estudiantes universitarios de los Grados de Educación Infantil y Primaria. Estudios Sobre Educación, 42, 9-33. https://doi.org/10.15581/004.42.001

Méndez, M.J., Permuy, A. y Villar, M. (2019). "¿Son las emociones un ingrediente del éxito educativo?" En M. A. Santos, A. Valle y M. M. Lorenzo (ed.), Éxito educativo: claves de construcción y desarrollo (pp. 105-125). Tirant lo Blanch.

Menéndez, D. (2018). Aproximación crítica a la Inteligencia Emocional como discurso dominante en el ámbito educativo. Revista Española de Pedagogía, 76(269), 7‑23. https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018-01

Nussbaum, M. (2008). Paisajes del pensamiento. La inteligencia de las emociones. Paidós.

OCDE. (2023). Propuestas para un plan de acción para reducir el abandono escolar temprano en España, (71), OECD Publishing, 1-63. https://doi.org/10.1787/9bc3285d-es

Pérez, A. (2022). Las falsas alternativas. Pedagogía Libertaria y nueva educación. Virus.

Pérez, A. (2023). La educación alternativa es una falsa alternativa. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 35(2), 21–35. https://doi.org/10.14201/teri.31288

Piñedo, I. A. y Yáñez Canal, J. (2018). Las emociones: una breve historia en su marco filosófico y cultural en la Antigüedad. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 39(119), 13-45. https://doi.org/10.15332/25005375.5049

Popkewitz, T. S. (2013). PISA: números, estandarización de la conducta y la alquimia de las materias escolares. Profesorado, Revista de Curriculum y formación del profesorado, 17(2), 47-64. https://bit.ly/3S6ExWm

Prieto, M. (2018). La psicologización de la educación: implicaciones pedagógicas de la inteligencia emocional y la psicología positiva. Educación XX1, 21(1), 303-320. https://doi.org/10.5944/educXX1.20200

Rist, R. (2000). Student Social Class and Teacher Expectations: The self-fulfilling prophecy in ghetto education, Harvard Educational Review, 70(3) 257-301. https://bit.ly/40MPOPl

Redondo, P. (2004). Escuelas y pobreza. Entre el desasosiego y la obstinación. Paidós.

Rodríguez-Corrales, J., Cabello, R., Gutiérrez-Cobo, M. J., y Berrocal, P. F. (2017). La influencia de las emociones del profesorado no universitario en la evaluación del rendimiento del alumnado. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 31(1), 91-106. https://bit.ly/3R56mPe

Seligman, M. E. P., y Adler, A. (2018). "Positive Education". In Global Happiness Policy Report (pp. 52-73). Global Happiness Council, GHC.

Tarabini, A. (2015). La meritocracia en la mente del profesorado: un análisis de los discursos docentes en relación al éxito, fracaso y abandono escolar. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(3), 349-360. https://bit.ly/3SaC50O

Tarabini, A. (2018). La escuela no es para ti: El rol de los centros educativos en el abandono escolar. Octaedro.

Valle, J. y Manso, J. (2013). Competencias clave como tendencia de la política educativa supranacional de la Unión Europea. Revista de Educación, 12-33. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2013-EXT-255

Zeichner, K. M. (2010). Nuevas epistemologías en formación del profesorado. Repensando las conexiones entre las asignaturas del campus y las experiencias de prácticas en la formación del profesorado en la universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24), 123-149. https://bit.ly/47PaAQi

Published

2025-07-31

How to Cite

Jiménez Andújar, E. M. (2025). The Ethical Challenge of Emotions in Education: Meaning, Commitment and Responsibility. Márgenes, Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 6(2), 69–84. https://doi.org/10.24310/mar.6.2.2025.18718

Issue

Section

STUDIES AND ESSAYS