Beyond the Penal Code: Literature as an innovative teaching methodology

Authors

  • María Dolores Martínez Pérez Universidad de Almería Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/rejie.33.2025.22208

Keywords:

Teaching innovation, Criminal Law, Law and Literature, Active learning methodologies, Student participation, Intrinsic motivation

Abstract

This article describes and evaluates a teaching innovation activity implemented in the course "Criminal Law, Special Part II". The main objective was to use literature as a vehicle to humanize legal concepts, foster critical thinking, and connect penal theory with complex social phenomena. The methodology was based on an initial in-class debate and a subsequent voluntary, non-graded online questionnaire, which was answered by 85 students. The results show a high degree of student commitment, with students suggesting 22 different titles on their own initiative. The qualitative analysis of these proposals reveals a deep interest in topics such as criticism of the judicial system, the figure of the victim, and organized crime. Furthermore, it was noted that audiovisual adaptations often function as a "bridge" that motivates the student to delve deeper into the written work. It is concluded that the use of literature is a relevant and effective innovation for training jurists with a more complete, critical, and humanistic vision of the Law, demonstrating its utility in linking dogmatic theory with the complexity of the criminal phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bibliografía sobre innovación docente en Derecho y Literatura

ÁLVAREZ, A. R. (2008). El proceso es un cuento: el storytelling en la docencia del Derecho procesal. Journal of the Legal Writing Institute, 14, 6.

AVELLANEDA-VÁSQUEZ, J. (2024). Metodología de investigación en Derecho y Literatura para la educación jurídica y derechos humanos. Justicia (0124-7441), 29(45).

CURTO, J. C. (2022). El uso de la literatura como herramienta pedagógica en la enseñanza del derecho. Academia. Revista sobre enseñanza del Derecho, (39), 51-70.

CURTO VALDIVIA, J. C. (2023). ¡Oh, Capitán, mi Capitán! La enseñanza del derecho penal a través del derecho en la literatura. Revista pedagogía universitaria y didáctica del Derecho, 10(2), 191-206.

GALOFRÉ VILÀ, G., & GÓMEZ LEÓN, M. (2025). Revisión Sistemática de la Literatura: Una Herramienta Didáctica para Fomentar el Autoaprendizaje. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, (32), 57-70.

GARCÍA-BERRIO HERNÁNDEZ, M. T., MARTÍNEZ MUÑOZ, J. A., GAGO GUERRERO, P. F., HERNÁNDEZ GONZÁLEZ, J. C., ITURMENDI RUBIA, J. M., CUADRADO GAMARRA, N., … & Rosa Rodríguez, M. (2021). Derecho para’no juristas’: La Literatura y el

Cine como herramientas didácticas para el aprendizaje de disciplinas jurídicas formativas.

GARCÍA GESTOSO, N. (2021). El uso de la literatura en la docencia y aprendizaje del Derecho Constitucional y de los derechos fundamentales. Revista Docencia y Derecho, (18), 93-107.

GONZÁLEZ, E. M. Á. (2015). El cine como metodología docente aplicable a la enseñanza del Derecho Administrativo. REJIE: Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, (11), 97-109.

LAMBEA RUEDA, A., GRAU RUIZ, M. A., BRIONES MARTÍNEZ, I. M., FERNÁNDEZ GUADAÑO, J., YZQUIERDO TOLSADA, M., FERNÁNDEZ CANO, A. C., ... & Cortés Torres, J. A. (2025). Recursos para la docencia. integración digital, histórico-artistica, y

audiovisual en el aula: IA, herramientas de imagen, literatura, cine, arte y mitología.

MONTESINOS PADILLA, C. (2019). Docencia y Derecho. Editorial, n. 13.

OCHOA, L. B. (2021). Reflexiones sobre la interacción entre derecho y literatura: A propósito de una experiencia docente. Anuario de filosofía del derecho, (37).

RAMOS HERRERA, C. D. (2024). Aprendizaje del Derecho a través de la Literatura. Una incursión a los grandes clásicos de la narrativa española y su alusión al mundo judicial y a los intervinientes en el proceso, En Derecho y competencias

prácticas (pp. 526-539). Dykinson.

TORRES DÍAZ, M. C. (2022). El Derecho Constitucional en el cine y la literatura: prácticas docentes en el aula para el debate jurídico crítico.

Bibliografía recomendada por la docente

ARAMBURU, F. (2016). Patria. Tusquets Editores.

CAPOTE, T. (2015). A sangre fría. Anagrama.

CARRETERO, N. (2023). Fariña (Edición actualizada). Libros del K.O.

LEE, H. (2021). Matar a un ruiseñor. Harper Collins Ibérica.

MELERO, J. (2020). El encargo: Un abogado en el juicio del procés. Ariel.

MILLÁS, J. J. (2004). Hay algo que no es como me cuentan: La verdad sobre el caso Nevenka. Seix Barral.

SAVIANO, R. (2014). Cero Cero Cero: Cómo la cocaína gobierna el mundo. Anagrama.

VON SCHIRACH, F. (2012). Crímenes. Salamandra.

Bibliografía recomendada por los alumnos

ARAMBURU, F. (2010). Los peces de la amargura. Tusquets Editores.

BARBER RIOJA, V. (2024). Más allá del bien y del mal. 33 casos reales que te cambiarán la vida. Aguilar.

BARKER, J. D. (2017). El cuarto mono. Destino.

BECCARIA, C. (2022). De los delitos y de las penas. Alianza Editorial.

CABALLERO, M. (2021). Tres crímenes reales sin resolver. Autopublicado.

CABEZAS, J. (2023). Matar a Lucía: El triple crimen de Alcàsser: el único libro que el asesino no quiere que leas. Erein.

CAMILLERI, A., LUCARELLI, C. y DE CATALDO, G. (2019). Jueces. Salamandra.

CAMUS, A. (2021). El extranjero. Alianza Editorial.

CASTILLO, J. (2017). El día que se perdió la cordura. SUMA.

CASTILLO, J. (2022). La chica de nieve. SUMA.

CASTRO, J. (2024). Barrotes retorcidos: Memorias de un juez. Ediciones B.

CONNELLY, M. (2013). El quinto testigo. RBA Libros.

COOK, R. (2007). Ceguera asesina. Debolsillo.

COSANO, J. P. (2014). El abogado de pobres. Ediciones B.

DI CORLETO, J. (Coord.). (2019). Género y justicia penal. Didot.

DOSTOIEVSKI, F. (2021). Crimen y castigo. Alianza Editorial.

FERNÁNDEZ, B. (2019). Memorias de una salvaje. Planeta.

FOUCAULT, M. (2017). Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores.

GARCÍA LORCA, F. (2022). Bodas de sangre. Cátedra.

GARCÍA ROMERO, F. (2024). El hombre que no fui. Autopublicado.

GARCÍA SÁENZ DE URTURI, E. (2016). El silencio de la ciudad blanca. Planeta.

GARRIDO, V. (2021). La mente criminal: La ciencia contra los delincuentes. Ediciones B.

GÓMEZ-JURADO, J. (2018). Reina Roja. Ediciones B.

GRISHAM, J. (2015). Causa justa. Plaza & Janés.

GRISHAM, J. (2018). El caso Fitzgerald. Plaza & Janés.

GRISHAM, J. (2021). La lista del juez. Plaza & Janés.

GRISHAM, J. (2022). La firma. Debolsillo.

HUNTER, S. (2002). El gran golpe. Ediciones B.

JAKOBS, G. y MELIÁ, M. C. (2003). Derecho penal del enemigo. Civitas.

JAMES, P. D. (2011). Una cierta justicia. Ediciones B.

KAFKA, F. (2022). El proceso. Alianza Editorial.

KAFKA, F. (2023). La condena y otros relatos. Alianza Editorial.

LARSSON, S. (2018). Los hombres que no amaban a las mujeres (Milenium 1). Destino.

LOMBROSO, C. (2019). El hombre delincuente. B de Bolsillo.

MOLA, C. (2018). La novia gitana. Alfaguara.

MUÑOZ, T. (2021). Solo tú me tendrás. Ediciones Península.

PÉREZ-REVERTE, A. (2019). Una historia de España. Alfaguara.

PÉREZ-REVERTE, A. (2021). El italiano. Alfaguara.

PÉREZ-REVERTE, A. (2022). La Reina del Sur. Alfaguara.

QUINTERO OLIVARES, G. (Dir.). (2002). ¿A dónde va el derecho penal?. Thomson Aranzadi.

REDONDO, D. (2013). El guardián invisible. Destino.

REIG, R. (2012). Siete crímenes casi perfectos. Tusquets Editores.

STEVENSON, B. (2016). Cuestión de justicia: La lucha por la igualdad en Estados Unidos. Península.

TARRUELLA, O. (2022). Diario de un agente de homicidios. La Esfera de los Libros.

THOMAS, A. (2017). El odio que das. Gran Travesía.

TUDOR, C. J. (2018). El hombre de tiza. Plaza & Janés.

VARGAS LLOSA, M. (2020). La ciudad y los perros. Alfaguara.

VON SCHIRACH, F. (2019). El caso Collini. Salamandra.

WEBB, K. (2012). El legado. Planeta.

WESTLAKE, D. E. (2024). Robos imposibles. RBA Libros.

ZAFFARONI, E. R. (2000). Hacia un realismo jurídico penal marginal. Monte Ávila Editores.

Additional Files

Published

2025-12-23

How to Cite

Martínez Pérez, M. D. (2025). Beyond the Penal Code: Literature as an innovative teaching methodology. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (33), 41–57. https://doi.org/10.24310/rejie.33.2025.22208

Issue

Section

Educational innovation and teaching methodologies