Role plays as a teaching-learning strategy to encourage the acquisition of skills. An experience in the Degree in Tourism

Authors

  • LAURA ZUMAQUERO GIL Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2018.v0i18.5056

Keywords:

teaching innovation experience, practical classes, role playing, motivation, acquisition of competencies, evaluation rubric

Abstract

This paper exposes the experience carried out through the technique of role play in a subject of introduction to the civil law of the Degree in Tourism. This tool has been used within the teaching modality  «practical classes»,  in order to increase the motivation of students, as well as encourage the acquisition of some of the skills that
appear in the guide of the subject and that must be submitted to evaluation. The work also includes the rubric model that has been used to evaluate the acquisition of such skills, as well as the assessment that both the teacher and students make of the activity carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BARKLEY E., CROSS P. Y MAJOR C.H. (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo. Manual para el profesor universitario, Madrid, Morata, 2007.

CAL BOUZADA M.I. y VERDUGO MATÉS, M.V. (2016). “El verdadero motor del aprendizaje: la motivación”, Presente y futuro de la docencia universitaria, Orense, págs. 431-435.

DE MIGUEL DÍAZ M. (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. Universidad de Oviedo.

JOHNSON R. Y SMITH K. (1998). Active learning: cooperation in the college classroom, Edina, MI, Interaction book company.

LA SPINA, E. (2011). “Un ejemplo de dinámica de role playing en una asignatura de libre configuración del Derecho”, @ tic Revista de Innovación Educativa, págs. 86-90.

LÓPEZ F. (2005). Metodología participativa en la enseñanza universitaria, Narcea Ediciones, Madrid.

MARTIN X. (1992), “El role playing: una técnica para facilitar la empatía y la perspectiva social”, Comunicación, lenguaje y educación, núm. 15, págs. 63-67.

ORTIZ DE URBINA M., MEDINA S., DE LA CALLE C. (2010). “Herramientas para el aprendizaje colaborativo: una aplicación práctica del juego de rol”. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, TESI, 11(3), pags. 277-300.

PLATERO JAIME, M., BENITO HERNÁNDEZ, S., RODRÍGUEZ DUARTE, A. (2012). “Co-evaluación y asignación de roles, una experiencia de innovación docente universitaria”, Docencia e Investigación, núm. 22, págs. 7-29.

PUIG H., SAYOS R., SOLÉ, M (2010). Ejes para la mejora docente en la universidad, Barcelona, Octaedro.

RIVAS M. (2000). Innovación educativa: teoría, procesos y estrategias, Madrid, Síntesis.

SÁNCHEZ HERNÁNDEZ C. (2016). Método del caso y role playing en el ámbito del Derecho Civil. Presente y futuro de la docencia universitaria, Educación Editora, Orense, págs. 477-481.

SCHUTZEMBERGER A. (1979). Introducción al role-playing. El sicodrama, el psicodrama y sus aplicaciones en asistencia social, en las empresas, en la educación y en psicoterapia, Madrid, Marova.

URDIQUI MARTIN, C. (2016) “Simulaciones empresariales para promover el aprendizaje en la educación superior”, Aula virtual: contenidos y elementos, MacGraw Hill, Madrid, págs. 663 - 677.

Additional Files

Published

2018-07-06

How to Cite

ZUMAQUERO GIL, L. (2018). Role plays as a teaching-learning strategy to encourage the acquisition of skills. An experience in the Degree in Tourism. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (18), 43–56. https://doi.org/10.24310/REJIE.2018.v0i18.5056

Issue

Section

Educational innovation and teaching methodologies