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Development of linguistic and reading skills and their relationship with the comprehension of narrative and expository texts in second and third grade students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/isl.2.18.2023.16511

Keywords:

reading comprehension – language skills – reading skills – narrative text – expository text

Abstract

The study aimed at examining the links between reading comprehension and the most commonly observed language and reading skills in literature: prosody, vocabulary, grammar, listening comprehension, reading accuracy and reading speed. Specifically, objectives were 1) to determine how selected linguistic and reading skills influence textual comprehension; 2) to establish whether this influence varies when comparing second and third grade students and 3) to observe whether the impact of the selected skills varies depending on the type of text (narrative or expository). The final sample consisted of 297 children (136 second graders and 161 third graders) belonging to two private schools from Santiago, Chile. Results showed that the relationship between reading comprehension and the measured skills varies according to grade (smaller effect in 2nd grade) and type of text (smaller effect for narrative texts). In general, vocabulary and listening comprehension were the two skills most influencing reading comprehension. No relevant effects of reading accuracy or speed on reading comprehension were observed. t is concluded that, once a certain basic reading proficiency is reached, the skills that most influence reading comprehension are linguistic skills and that, in the third grade, these show a consolidation possibly related to cognitive maturation.

 

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Author Biographies

Camilo Quezada Gaponov, Universidad de Chile

Camilo Quezada Gaponov es Profesor Asistente en el Departamento de Fonoaudiología (Facultad de Medicina de la Universidad de Chile)

Formación:

Traducción Inglés-Francés, Pontificia Universidad Católica de Chile

Magíster en Lingüística, Pontificia Universidad Católica de Chile

Doctor en Psicología, Pontificia Universidad Católica de Chile

Líneas de trabajo:

Lenguaje; Comprensión Lectora; Metodología Cuantitativa; Estadística

Más información: https://deptofonoaudiologia.med.uchile.cl/profesores/camilo-quezada-gaponov

Soledad Aravena, Pontificia Universidad Católica de Chile

María Soledad Aravena Reyes:
- Doctora en Lingüística, Universidad de Barcelona, España.
- Diplomada en Estudios Avanzados (DEA) en Lingüística, Universidad de Barcelona, España.
- Magister en Letras, mención Lingüística, Pontificia Universidad Católica de Chile.
- Licenciada en Letras mención Lengua y Literatura Hispánicas, Pontificia Universidad Católica de Chile.
- Profesora de Castellano y Licenciada en Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile.

En el campo de la psicolingüística evolutiva, le interesa el desarrollo del lenguaje oral y escrito durante la primera infancia y los años escolares, con énfasis en la complejidad lingüística. En particular, ha estudiado el modo en que emergen y evolucionan los recursos léxicos y sintácticos, así como también los diversos factores que intervienen en esos cambios, tales como el desarrollo cognitivo, el contacto con la cultura letrada o literacidad, la experiencia con los géneros discursivos y las condiciones sociales y educativas de los sujetos. En este marco ha circunscrito su docencia, su investigación y su trabajo en diversas políticas públicas del ámbito educativo, como la medición estandarizada de la lectura y la escritura, la elaboración de estándares disciplinares para la formación inicial docente, la evaluación de profesores de enseñanza básica y media y el desarrollo curricular.

Más información: https://letras.uc.cl/academicos/maria-soledad-aravena

Carmen Julia Coloma, Universidad de Chile

Licenciada en Lingüística de la Universidad de Chile y doctora en Psicología de la Universidad de Granada, España. Es académica del Departamento de Fonoaudiología y del Instituto de Estudios Avanzados en Educación. Es Profesora Titular de la Universidad de Chile.
Su investigación principal se centra en desempeño lector de los niños con Trastorno Específico del Lenguaje (TEL). Es autora de instrumentos para evaluar el lenguaje infantil y de propuestas de intervención para apoyar a los niños con TEL.
Ha sido directora y subdirectora de la Escuela de Fonoaudiología de la Universidad de Chile.

Más información: https://www.ciae.uchile.cl/?page=view_personas_investigadores&case=ficha&id=56

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Published

2023-12-22 — Updated on 2023-12-22

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How to Cite

Quezada Gaponov, C., Aravena, S., Maldonado, M. ., & Coloma, C. J. (2023). Development of linguistic and reading skills and their relationship with the comprehension of narrative and expository texts in second and third grade students. Investigaciones Sobre Lectura, 18(2), 115–144. https://doi.org/10.24310/isl.2.18.2023.16511

Issue

Section

Artículos