Mental health and sports retirement in Antioquia’s athletes who participated in the Olympic and Paralympic Games

Authors

  • Carolina Vasquez Lopez Docente Colombia
  • Zonaika Posada López Docente Colombia

DOI:

https://doi.org/10.24310/riccafd.2022.v11i3.15725

Keywords:

mental health, sports retirement, sports, detraining

Abstract

Stopping sports training in an abrupt manner and without the due process can generate problems such as weight gain, predisposition to sport injuries, cardiovascular difficulties, and psychological disorders which may include depression, anxiety, psychoactive substance use, unresolved grief and emotional crises as a result of the loss of sport identity. The purpose of the research is to establish how the retirement transition process from sports for athletes who have participated in Olympic and Paralympic games, taking into account their mental health, is made. For which, a mixed research was conducted with 18 former athletes from Antioquia in the modalities of artistic gymnastics (2), Olympic wrestling (3), athletics (1), boxing (4), cycling (4), swimming (2), judo (1), and Paralympic marathon (1) to whom an interview and the GHQ28 questionnaire was applied. The results showed that although the mental health of the athletes is currently preserved, at the time of retirement there were multiple symptoms associated with mental disorders such as anxiety and depression; it was also identified that there are no systematic detraining processes that favor physical and mental health in the process of sports retirement.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Williams, C. A. & James, D. V. Science for Exercise and Sport. 2001. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315025100.

Montalvo Chamizo, Y. (2012). El desentrenamiento deportivo en atletas jóvenes de Balonmano de alto rendimiento retiradas del deporte activo, procedentes de la EIDE de Villa Clara (Doctoral dissertation, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte" Manuel Fajardo").

Estrada, J. A. C., Jordán, O. R. C., & Giménez, A. M. (2005). Motivos de abandono de la práctica del deporte juvenil (Vol. 102). Univ de Castilla La Mancha.

Stambulova, N. B. (2000). Athlete's crises: A developmental perspective. International Journal of Sport Psychology.

Ucha, F. E. G. Deportistas y retiro. Revista Psicología Deportiva UCCFD. 2012.

Aguilar, E. (2009). Metaprograma de entrenamiento físico para el desentrenamiento de atletas élite (Tesis doctoral). Instituto Superior de Cultura Física Manuel Fajardo.

Ronconi M. y Alvero J. R. (2017) Cambios fisiológicos debidos al desentrenamiento. Escuela de

Medicina de la Educación Física y el Deporte. Departamento de Fisiología Humana y Educación Física y Deportiva. Facultad de Medicina. Universidad de Málaga. http://www.apunts.org11/01/2017.

Stambulova, N. y Wylleman, P. (2014). Athletes´ Career Development in Transitions. En: A.G. Papaioannou y D. Hackfort (Eds.), Companion to Sport and Exercise Psychology (pp. 605-620). New York: Routledge.

Kerr, G. y Dacyshyn, A. (2000). Las experiencias de jubilación de las gimnastas de élite. Revista de Psicología Deportiva Aplicada, 12 (2), 115–133. https://doi.org/10.1080/10413200008404218

Mena, O. (2020). Modelo para la planificación del proceso de desentrenamiento deportivo. Conrado, 16(75), 8-14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000400008#B15

Barroso, M. (2010). Indicadores para la caracterización del retiro deportivo en el atletismo de alto rendimiento: un criterio de pertinencia para el desentrenamiento deportivo (Tesis doctoral). Instituto Superior de Cultura Física Manuel Fajardo de Villa Clara.

Mayo, M. (2012). Principios para la individualización del desentrenamiento deportivo. EFDeportes.com, 17 (168), 24-33. Recuperado el 8 de octubre de 2016 de Recuperado el 8 de octubre de 2016 de https://www.efdeportes.com/efd168/principios-individualización-del-desentrenamiento.htm

Frómeta Moreira, N. (2016). Estrategia pedagógica para la atención a deportistas sobre el desentrenamiento deportivo (Tesis doctoral). Facultad de Cultura Física de la Universidad de Oriente.

Marín Rojas, A., García Vázquez, L. Á., & Rabassa López-Calleja, M. A. (2021). El desentrenamiento deportivo. Una aproximación teórica. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142021000300011&script=sci_arttext&tlng=pt

Pizarro, M. Transiciones durante la carrera deportiva: desde el inicio hasta la retirada del deporte de élite. Universidad autónoma de Barcelona. 2015. 1-38.

Plataroti, R. (2000) ¿Ahora quién soy? Retiro y Crisis de identidad. Federación Entrerriana de Natación

(18) Taylor, C. Highly identified females athletes' retirement from collegiate sport. San Jose State University. 2009.

Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2003). Issues and dilemmas in teaching research methods courses in social and behavioural sciences: US perspective. International journal of social research methodology, 6(1), 61-77.

Creswell, J. W., & Garrett, A. L. (2008). The “movement” of mixed methods research and the role of educators. South African journal of education, 28(3), 321-333.

Alzás García, T., Casa García, L. M., Luengo González, R., Torres Carvalho, J. L., & Verissimo Catarreira, S. (2016). Revisión metodológica de la triangulación como estrategia de investigación.(En)“Investigación Cualitativa en Ciencias Sociales”.

Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4, pp. 310-386). México: McGraw-Hill Interamericana.

Goldberg, D. P., & Hillier, V. F. (1979). A scaled version of the General Health Questionnaire. Psychological medicine, 9(1), 139-145.

Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos para la recolección de datos. Revista ciencias de la educación, (33), 228-247.

Carlin, Maicon, and Enrique Garcés de Los Fayos Ruiz. "Transición de carrera deportiva a un nuevo contexto vital: perspectivas actuales." Cuadernos de Psicología del Deporte 12.1 (2012): 103-110.

Reyes, B. B. L., Cardero, D. D. H., Arias, G. J. H., & LEÓN, M. C. (2021). Control pedagógico del desentrenamiento deportivo: Pedagogical control of sports training. Cumbres, 7(2), 47-56.

Rodríguez, Y., & Toledo, R. (2018). El Desentrenamiento Deportivo en Edades Tempranas del Alto Rendimiento. Ciencia y Actividad Física, 4(2), 88-98.

Carlin, M., de Los Fayos, EJG, & de Francisco Palacios, C. (2012). El síndrome de burnout en deportistas: nuevas perspectivas de investigación. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte , 7 (1), 33-49.

Jordana Casas, A., M. . Torregrossa, y Y. . Ramis. «Una intervención TREC Para La recuperación De Actividad física Saludable En Exdeportistas De Elite». Cuadernos De Psicología Del Deporte, vol. 22, n.º 3, agosto de 2022, pp. 25-40, doi:10.6018/cpd.500611.

Published

2022-12-29

How to Cite

Vasquez Lopez, C., & Posada López , Z. (2022). Mental health and sports retirement in Antioquia’s athletes who participated in the Olympic and Paralympic Games. Revista Iberoamericana De Ciencias De La Actividad Física Y El Deporte, 11(3), 148–169. https://doi.org/10.24310/riccafd.2022.v11i3.15725

Issue

Section

Artículos