Assessment of basic motor skills in the sports initiation process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/riccafd.2023.v12i1.16233

Keywords:

motor evaluation, basic motor skills, sports initiation

Abstract

Assessment of basic motor skills in the sports initiation process is necessary to determine the state of motor developmentt, planning training sessionst and improving skills that need to be strengthened. The objective of this research was to evaluate the motor development of children who are part of a sports initiation school at Medellín city. A descriptive quantitative research method was used, because independent variables were not manipulated and was intended a motor evaluation. The information collection instrument used was the battery of basic motor skills for Colombian children between 5 and 11 years old. The results established that the basic motor skills of locomotion and manipulation are in an intermediate phase of development and stabilization ability in a low and intermediate low state. This study allows us to conclude that it is necessary for the sports initiation processes to attend to and stimulate basic motor skills, because these are fundamental components for the processes and sports performance of children. It is also, expected that sports clubs take motor evaluations into account to guide their training processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Smith Palacio, E., & Bermejo-García, S. (2021). Efectividad del desarrollo del autocontrol a través de la Educación Física. Revista Iberoamericana De Ciencias de la actividad física y el deporte, 10(2), 126-139. https://doi.org/10.24310/riccafd.2021.v10i2.11160

Acevedo JP. Formación profesional en el campo del deporte en Medellín: un estudio desde los estudiantes universitarios, VIREF Revista de Educación Física. 2020 sep 11; 9(3): 76–86.

Webster EK, & Ulrich DA. Evaluation of the psychometric properties of the test of gross motor development—third edition. Journal of Motor Learning and Development, 2017; 5(1), 45-58. https://doi.org/10.1123/jmld.2016-0003

Llivisaca CL, Arcos HG, Mediavilla CM, León DA. Evaluación de capacidades físicas básicas en edades tempranas orientada a la iniciación deportiva. Revisión literaria. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional. 2020). 5(11), 277-296. https://doi: 10.23857/pc.v5i11.1923

Cardona LM, Arcila JC, Marín JP. Nuevas tendencias en actividad física y deporte. Una propuesta curricular para programas de profesional en deporte. Revista Boletín Redipe. 2022; 11(3), 364–376. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i3.1726

Ruiz L. Desarrollo Motor y Actividad Física. Gymnos; 1987.

Batalla Flores A. Habilidades motrices. 2 ed. Barcelona: INDE; 2018.

Castañer M, Camerino O. La educación física en la enseñanza primaria: Una propuesta curricular para la reforma, Editorial Inde. Zaragoza España, 4ta edición; 2001.

Sánchez BF, Amador FR. La iniciación deportiva y el deporte escolar. 3ra Ed. Barcelona: INDE; 1999.

Sánchez BF. Bases para una didáctica de la educación física y el deporte. Gymnos; 1992.

Hungler P, Denise P. Investigación científica en ciencias de la salud. En: Metodología de la investigación. 6ª ed. México DF: McGraw Hill/Interamericana de México: 2000; 2-10.

Creswell JW, Garrett AL. The movement of mixed methods research and the role of educators. South African journal of education. 2008; 28(3), 321-333. https://doi: 10.15700/saje.v28n3a176

González EV, Montoya N, Cardona Y, Marín J, Muñoz B. Diseño y Validación de una batería de habilidades motrices básicas para niños entre 5 y 11 años. Revista Boletín Redipe. 2021. 10(2), 165– 181. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i2.1204

Cardona L, Avendaño F, Marín, J. Prácticas emergentes en actividad física y deporte. Información Tecnológica. 2021; 32(3), 149-158. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000300149

Castaño JP. Política pública del deporte: Ruta nacional, regional y local. EmásF: revista digital de educación física. 2019; (57), 9-13.

Marín J, Padierna J. Representaciones sociales sobre formación profesional en estudiantes de actividad física y deporte en Medellín. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte. 2020; 60, 251–270. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n60a13

Hernández HJ, Rosas CS, Rubio MF, Paredes AC. La ludomotricidad y habilidades motrices básicas locomotrices (caminar, correr y saltar): Una propuesta didáctica para la clase de Educación Física en México. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación. 2022; (44), 1141-1146.

Narváez EA, Arcos HG. Enseñanza del fútbol basada en una planificación integral para la iniciación deportiva. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía. 2022; 7(2), 351-372. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1948

Abella LM, Giraud BY. Metodología para evaluar las habilidades motrices básicas en estudiantes de la educación básica primaria/Methodology to evaluate basic motor skills in students of primary basic education. Mendive. 2021; 19(3), 743-754. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2459

Marín JP. Representaciones sociales sobre ser entrenador. Revista Observatorio Del Deporte. 2022; 8(2), 19-31. https://doi.org/10.58210/odep281

Published

2023-03-31

How to Cite

Marín Castaño, J. P., González Palacio, E., Correa Castaño, A., & Montoya Grisales, N. (2023). Assessment of basic motor skills in the sports initiation process. Revista Iberoamericana De Ciencias De La Actividad Física Y El Deporte, 12(1), 176–188. https://doi.org/10.24310/riccafd.2023.v12i1.16233

Issue

Section

Artículos