Managements’ opinion about the rules and basketball competition system under -14
DOI:
https://doi.org/10.24310/riccafd.2018.v7i2.5085Keywords:
regulation, competition, team managerAbstract
The aim of this study is to find out the opinion of managements about the rules and competition system in basketball U-14. A qualitative design was developed, in which semi-structured interviews were conducted with 12 basketball managements. Analysis data showed the following results: a) managers are very satisfied with the size of the ball, the distance from the free throw line and the distribution over four periods; b) managers are not satisfied at all with the rules referring to the distance from the three-point line, the height of the baskets, the fact that certain defences are not prohibited and playing time; c) The rules must allow the maximum participation of players, and in the best possible conditions; d) 75% of managements consider that the type of competition currently existing is not the best for that category.
Downloads
Metrics
References
Alarcón F, Cárdenas D, Miranda MT, Ureña N y Piñar MI. La metodología de enseñanza en los deportes de equipo. Revista de investigación en Educación 2010; 7: 91-103.
Ortega E, Alarcón F y Piñar MI. Modificaciones reglamentarias en baloncesto de formación: Un nuevo equipamiento, una nueva perspectiva. En: Antúnez A e Ibañez SJ (coords) El Camino hacia la excelencia en baloncesto. Sevilla: Wanceulen, pp.135-159.
Ortega E, Palao JM y Puigcerver C. Frecuencia cardiaca, formas de organización y situaciones de juego en baloncesto. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte 2009; 9(36): 393-413.
Piñar MI, Cárdenas D, Alarcón F, Escobar R y Torre E. Participation of minibasketball players during small-sided competitions. Revista de Psicología del Deporte 2009; 18: 445-449.
Thorpe R y Bunker D. From theory to practice: two examples of an understanding approach to the teaching of games. Bulletin of Physical Education 1982; 18(1): 9-15.
Bulger SM, Mohr DJ, Rairigh RM y Townsend JS. Sport education seasons: Featuring basketball, soccer, and fitness education. Champaign, IL: Human Kinetics, 2007.
Castejón FJ. Iniciación deportiva. La enseñanza y el aprendizaje comprensivo en el deporte. Sevilla: Wanceulen, 2003.
Cárdenas D. El entrenamiento integrado de las habilidades visuales en la iniciación deportiva. Málaga: Aljibe, 2000.
Chow JY, Davids K, Hristovski R, Araújo D y Passos P. Nonlinear pedagogy: Learning design for self-organizing neurobiological systems. New Ideas in Psychology 2011; 29(2): 189-200.
Bazaco MJ, Hernández E, Sainz de Baranda P y Ortega E. Elementos que influyen para lograr un adecuado uso pedagógico de la competición: reglas y la propia competición. Trances 2011; 3(2): 241-254.
Ortega E, Gómez MA y Alarcón F. Analysis of shooting effectiveness and decision-making during shooting according to basket height modifications at the youth stage. Revista de Psicología del Deporte 2015; 24(3): 93-96.
Podmenik N, Leskošek B y Er?ulj F. The impact of introducing a lighter and reduced-diameter basketball on shot performance in young female basketball players. Kinesiology 2014; 46(1): 61-68.
Slawinski J, Poli J, Karganovic S, Khazoom C y Dinu D. Effect of fatigue on basketball three points shot kinematics. En: 33rd International Conference on Biomechanics in Sports (eds F Colloud, M Domalain y T Monnet), Poitiers: Francia, pp. 1209-1211. Poitiers: ISBS.
Button C, Macleod M, Sanders R y Coleman S. Examining movement variability in the basketball free-throw action at different skill levels. Research quarterly for exercise and sport 2003; 74(3): 257-269.
Piñar MI. Incidencia del cambio de un conjunto de reglas de juego sobre algunas de las variables que determinan el proceso de formación de los jugadores de minibasket (9-11 años). Tesis Doctoral, Universidad de Granada, España, 2005.
Ortega E. La competición como medio formativo en el baloncesto. Sevilla: Wanceulen, 2006.
García-Angulo A, García-Angulo FJ y Ortega E. Grado de satisfacción y preferencias técnico-tácticas de jugadores de balonmano en etapas de formación según el sexo de los jugadores. SPORT TK- Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte 2017; 6(2): 21-30.
Sáenz-López P, Giménez FJ, Sierra A, et al. La formación del jugador de baloncesto de alta competición. Sevilla: Wanceulen, 2006.
Salado J. Criterio de los entrenadores sobre la planificación técnico-táctica en baloncesto de formación. Tesis Doctoral, Universidad Católica de Murcia, España, 2010.
Ortega E, Piñar MI, Salado J, Palao JM y Gómez MA. Opinión de expertos y entrenadores sobre el reglamento de la competición infantil en baloncesto. Revista Internacional de Ciencias del Deporte 2012; 8(28): 142-150.
Penfield RD y Giacobbi PR. Applying a score confidence interval to Aiken’s item content-relevance index. Measurement in Physical Education and Exercise Science 2004; 8(4): 213-225.
Hernández F, Fernández C y Baptista P. Metodología de la investigación. México DF: Mc Gran Hill, 2006.
Moreno MP. Análisis y optimización de la conducta verbal del entrenador de voleibol durante la dirección de equipo en competición. Tesis Doctoral, Universidad de Extremadura, España, 2001.
Gorospe G, Hernández A, Anguera MT y Martínez de Santos R. Desarrollo y optimización de una herramienta observacional en el tenis de individuales. Psicothema 2005; 17(1): 123-127.
Landis JR y Koch GG. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics 1977; 159-174.
Alarcón F, Ureña N y Cárdenas D. El aprendizaje de reglas discriminativas complejas en baloncesto a través de una instrucción intencional. Cuadernos de Psicología del Deporte 2014; 14(3): 109-116.
Sáenz-López P. Diseño de tareas tácticas y técnicas en la iniciación al baloncesto. En: Ortega G y Jiménez AC (eds) Táctica y técnica en la iniciación al baloncesto. Sevilla: Wanceulen, 2009, pp.117-133.
Vizcaíno C, Sáenz-López P y Rebollo JA. Reflexiones acerca de la iniciación al baloncesto a través de la enseñanza de las reglas. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte 2012; 1(1): 19-23.
Vizcaíno C, Conde C, Sáenz-López P y Rebollo JA. Referees’, coaches’, and experts’ opinions on the utilization of the rules in the teaching-learning process of mini-basketball. Revista de Psicología del Deporte 2013; 22(1): 289-292.
Rebollo JA, Vizcaíno C, Sáenz-López P y Fernández E. Evaluation of an intervention program for the initiation to basketball aimed at teaching the game's rules. Revista de Psicología del Deporte 2015; 24(3): 85-87.
Garzón B, Lapresa D, Anguera MT y Arana J. Del minibasket al baloncesto: Efectos de la actual configuración reglamentaria en el patrón técnico de lanzamiento de tiro libre. Revista de Psicología del Deporte 2014; 23(1): 77-85.
Garzón B, Lapresa D, Anguera MT y Arana J. Estudio de propuestas intermedias de baloncesto en categoría infantil. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte 2014; 1(1): 10-21.
Marín AA, Estévez-López F, Cárdenas D, Piñar MI. Modificación reglamentaria en baloncesto: descripción del juego colectivo de ataque en categoría infantil. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte 2013; 2(1): 67-75.
Ortega E y Giménez, JM. Propuesta de un nuevo tipo de competición en deportes colectivos: ejemplos en baloncesto y fútbol. Revista Pedagógica ADAL 2016; 32: 1-11.
Serra J. Conocimiento táctico y rendimiento de juego en fútbol en niños de 8 a 12 años. Tesis Doctoral, Universidad de Castilla la Mancha, España, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the contents published in Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte are subject to the Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exposed, provided that:
The authorship and original source of your publication (Journal, editorial and URL of the work) are cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyright is of two kinds: moral rights and patrimonial rights. Moral rights are perpetual, inalienable, inalienable, inalienable, inalienable and imprescriptible prerogatives.
In accordance with copyright legislation, Revista Eviterna recognizes and respects the moral rights of the authors, as well as the ownership of the economic right, which will be transferred to the University of Malaga for dissemination in open access.
The economic rights refer to the benefits obtained by the use or disclosure of the works. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.