Influence of the teaching-style in the learning of sport-technical elements

Authors

  • S. Molins-Nimo Universidad Internacional de La Rioja Spain
  • W. Onetti Universidad Internacional de La Rioja Spain
  • A. Castillo-Rodríguez Universidad de Granada. Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/riccafd.2019.v8i1.5759

Keywords:

styles of teaching, physical education, teacher training, classroom climate, intrinsic motivation

Abstract

The aim of this study has been analyze the classroom climate (CC) and the intrinsic motivation (IM) during physical education sessions using different teaching styles. Task assignment (TA) teaching style was used in a experimental group and the reciprocal teaching (RT) was used in the another experimental group. To analyze the variables discussed, at the end of each session, students performed the tests. T-test was performed in order to analize the independent samples. Results show high scores of IM after the sessions that carry out TA style and high scores in CC after the sessions that carry out RT style. As conclusion, Physical Education teachers should use the AT and ER styles in order to increase the IM and CC in the teaching of technical elements in the games and sports content.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

S. Molins-Nimo, Universidad Internacional de La Rioja

Licenciado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Máster en Universidad Internacional de La Rioj.

W. Onetti, Universidad Internacional de La Rioja

Profesora en UNIR, Universidad Internacional de la Rioja.

A. Castillo-Rodríguez, Universidad de Granada.

Doctor en Educación Física y profesor del Departamento de Educación Física y Deportiva. Universidad de Granada. 

References

Sicilia A, Delgado MA. Educación física y estilos de enseñanza. Barcelona: INDE, 2002.

McMillan JH, Turner AB. Understanding student voices about assessment: links to learning and motivation. Online Submission, 2014. Disponible en: https://eric.ed.gov/?id=ED546874

Carbonero MA, Martín-Antón LJ, Román LM, Reoyo N. Efecto de un programa de entrenamiento al profesorado en la motivación, clima del aula y estrategias de aprendizaje de su alumnado. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud. 2010;1(2):117-38.

Martínez M. La orientación del clima de aula. Investigación sobre el desarrollo de una investigación. 1996. Tesis Doctoral. Tesis doctoral. Barcelona: publicaciones de la Universidad Autónoma de Barcelona.

Morales P. La relación profesor-alumno en el aula. España: PPC, 2008.

Castaño I. La motivación en educación física. Revista digital innovación y experiencias educativas. 2009;16. Disponible en: http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_16/ISAAC_CASTANO_1.pdf

Deci EL, Ryan RM. Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology. 2000;25, 54–67.

Moreno JA, Cervelló E. Motivación en la actividad física y el deporte. Revista Iberoamericana de Psicologia del Ejercicio y el Deporte. 2010;5(2):309-312. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=311126268010

Heyman GD, Dweck CS. Achievement goals and intrínsec motivation: Their relation and their role in adaptative motivation. Motivation and Emotion. 1992;16:231-47.

Smiley PA, Dweck CS. Individual differences in achievement goals among young children. Child Development. 1994;65:1723-43.

Fernández-Río J. La autoestima, la educación física actual y el aprendizaje cooperativo. En: Libro de actas del VI congreso Estatal de Actividades Físicas cooperativas. Valladolid: La Peonza, 2002.

Velázquez Callado C. Aprendemos juntos a saltar a la comba. Una experiencia de aprendizaje cooperativo en educación física. En: Actas del V Congreso Internacional de Actividades Físicas Cooperativas. Valladolid: La peonza, 2006.

Dyson B. The implementation of cooperative learning in an elemntary physical education program. Journal of Teaching in Physical Education. 2002;22:69-85.

Published

2019-03-31

How to Cite

Molins-Nimo, S., Onetti, W., & Castillo-Rodríguez, A. (2019). Influence of the teaching-style in the learning of sport-technical elements. Revista Iberoamericana De Ciencias De La Actividad Física Y El Deporte, 8(1), 54–61. https://doi.org/10.24310/riccafd.2019.v8i1.5759

Issue

Section

Artículos