Didactic Resources for the Study of Color in Greek: A Practical and Visual Approach
DOI:
https://doi.org/10.24310/thrdcc.15.2024.21236Keywords:
Herodotus, Ecbatana, colour, colour blindness, didactic proposalsAbstract
The object of study in this work is to approach a passage of Herodotus’ Histories along with 2nd year Bachillerato students, in order for them to learn a chosen lexicon about colours and capture it in Pantone style postcards. The proposed exercises are planned to be carried out in five sessions using the following sequencing: First, pupils must read an ancient Greek text, along with its translation, so they can next get through several etymological exercises about basic vocabulary and the tonalities mentioned in the text. Finally, they would create their own resource of colour postcards and go through a final evaluation process where they will reflect their newly acquired knowledge. Furthermore, this proposal contemplates functional diversity in the classroom, especially focused on colour-blind pupils, and the transference potential of the chosen Herodotean text.
Downloads
Metrics
References
Alcalde-Alvites, M. A. (2015), “Daltonismo y uso del computador en educación a distancia”, Hamut’ay 2(1), 32-48.
Asheri, D. (1988), Erodoto, le Storie: Libro I. La Lidia e la Persia, Arnoldo Mondadori Editore, Milán.
Briant, P. (2002), From Cyrus to Alexander: A History of the Persian Empire, Eisenbrauns, Indiana.
Calderón Dorda, E. (2022), “El epigrama 14 A.-B. de Posidipo y un jaspe azul de Pegaso”, en S. Perea Yébenes (ed.), Diosas, mujeres y símbolos femeninos en la glíptica antigua, Signifer Libros, Salamanca, 285-296.
Chantraine, P. (1974), Dictionnaire étymologique de la langue Grecque: Histoire des mots. Tome III Λ-Π, Éditions Klincksieck, Paris.
Chantraine, P. (1977), Dictionnaire étymologique de la langue Grecque: Histoire des mots. Tome IV-1 P-Y, Éditions Klincksieck, Paris.
Degen, J. (2017), “Wahrnehmung und Darstellung von Palästen in den Historien Herodots”, en R. Rollinger (ed.), Die Sicht auf die Welt zwischen Ost und West, Harrassowitz, Wiesbaden, 31-80.
Díaz, N. (2021). “Videojuegos de mitología en el aula de Cultura Clásica: Aprendizaje cooperativo para el estudio de la mitología griega a través del videojuego Immortals Fenyx Rising”, Thamyris 12, 59-100.
Diccionario de la Lengua Española de la Real Academia Española (s. f.). Naranja. En Diccionario de la lengua española (23.ª ed.) [versión 23.7 en línea].
Frisk, V. H. (1973), Griechisches etymologisches wörterbuch. Band II: κρ-ω, Carl Winter, Universitätsverlag, Heidelberg.
García Sánchez, M. (2009). El gran rey de Persia: formas de representación de la alteridad persa en el imaginario griego, Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona, Barcelona.
Halleux, R. (1969), “Lapis-lazuli, azurite ou pâte du verre? À propos de kuwano et kuwanoko dans les tablettes mycéniennes”, Studi Micenei ed Egeo-Anatolici 39, 47-66.
Lidell, G. & Scott, R. (1996), A Greek-English Lexicon, Clarendon Press, Oxford.
Lillo, J., Moreira, H. & Melnikova, A. (2019), “Daltonismos, vidas de distinto color”, Mente y cerebro 95, 80-87.
Menéndez, Á. (2014), “Ser daltónico para ver más. Hipótesis para explicar las ventajas evolutivas de ser daltónico”, Digital CSIC, 1-6. <https://digital.csic.es/handle/10261/96086> [10/11/2024].
National Eye Institute (7 de agosto de 2023), Tipos de daltonismo [Entrada]. Web NIH.
Obregón, H. (1978), “Las denominaciones de colores y el enriquecimiento léxico”, BFUCh XXIX, 201-218.
Rodríguez, M. L. (1967), “Transferencia del aprendizaje y sus relaciones con la programada”, Revista de Educación-Estudios LXVI.193, 55-59.
Warburton, D. A. (2018), “Thinking colors”, Colour Turn VIII, 1-15.
Wilson, N. G. (2015), Herodoti Historiae, Oxford University Press, Oxford.
Yarza, S. (1995), Diccionario griego-español, Editorial Ramón Sopena, Barcelona.