Theoretical Approaches to “Quality-Multivalence” in University Education and Professional Career Development

Authors

  • Sandra Libutti Universidad Nacional de Misiones Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/tsn.17.2024.20122

Keywords:

Quality multivalence, versatility, education, university, profession

Abstract

This article addresses the articulated conceptual importance of “quality-multivalence” from an interdisciplinary perspective and from the theoretical selection of authors such as González (2006) and Espinosa Ortiz (2014), among others, in order to reflect on the challenges that implies university education and its relationship with the development of the professional career today. This tour contemplates the conjunction between the academic and the professional in various aspects: passage to knowledge, personal management, strengths and weaknesses, ideals-goals, which lead to strategically planning actions towards the field of work, attending to the category of well-being and its scope.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Sandra Libutti, Universidad Nacional de Misiones

Doctora en Psicología y licenciada en Psicopedagogía por la Universidad del Salvador de Buenos Aires (Argentina). Actualmente, en gestión como vicedecana de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de Misiones en Posadas (Argentina). Ha recibido varios reconocimientos y premios a nivel provincial y nacional por su labor en educación y promoción de valores sociales. Es profesora titular de Problemáticas Filosóficas y Metodologías de las Ciencias e Introducción al Conocimiento Científico y otras en la misma facultad. Ha investigado temas relacionados con el campo académico y la integración al mercado laboral de los graduados. Ha participado en proyectos, conferencias, seminarios, congresos y cursos en su desarrollo profesional. En varias oportunidades, expositora y coordinadora de eventos. Es exdirectora y actual coordinadora general de la Oficina de Oportunidades Laborales. Ejercicio profesional en consultorio, en casos vinculados a orientación vocacional y ocupacional, selección de personal y otros.

References

Aldea, E. (2001). Estrategias educativas para trabajar en valores. Programa Educación con Valores, boletín 13. OEI. www.oei.es

Bagladi, V. (2009). Actualizaciones en psicoterapia integrativa, I, 20-58. Instituto Chile de Psicoterapia Integrativa. https://icpsi.cl/wp-content/uploads/2014/01/AcPI2013.pdf

Batalloso Navas, J. (2011). Dimensiones de la orientación educativa hoy: Una mirada transdisciplinar. Málaga: Ediciones Aljibe.

Easterlin, R. (1974). Does Economic Growth Improve the Human lot? Some Empirical Evidence. Nations and Households in Economic Growth, 89-125. Academic Press.

Espinosa Ortiz, F. (2014). Bienestar y felicidad. Afinidades y disparidades con la calidad de vida. Revista de Antropología Experimental, 23(14), 331-347. Jaén: Universidad de Jaén.

García-Viniegras, C. (2000). La categoría bienestar psicológico. Su relación con otras categorías sociales. Revista Cubana de Medicina General Integral, 16(6), 596-592. La Habana.

González, C. (2006). Conceptos generales de calidad total. Buenos Aires: El Cid Editor.

González López, I. (2003). Aproximación a una formación académica de calidad: el punto de vista de los universitarios. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa y Psicopedagógica, 1(2), 1-22. Almería: Universidad de Almería.

González Maura, V. (2002). ¿Qué significa ser un profesional competente? Revista Cubana de Educación Superior, XXII(1). La Habana.

Harvey, L., y Green, D. (1993). Defining Quality. Assessment & Evaluation in Higher Education, 18(1), 9-34.

Kahneman, D. (2013). Pensar rápido, pensar despacio. Buenos Aires: Debolsillo.

Kahneman, D., y Krueger, B. (2006). Developments in the Measurement of Subjective Wellbeing. Journal of Economic Perspectives, 22, 3-24.

Lawton, M. (1972). The Dimension of Morale. En D. Kent. Research Planning and Action of Social Science. Nueva York: Behavioral Publications.

Rahona, J., Vázquez, C., Hervás, G., y Gómez, D. (2009). Bienestar psicológico y salud: Aportaciones desde la psicología positiva. Anuario de Psicología Clínica y Salud, 5, 15-28. Madrid: Facultad de Psicología, Universidad Complutense.

Rosselot, E. (1999). Aseguramiento de la calidad profesional. Un nuevo marco ético para el ejercicio de la medicina. Revista Médica de Chile, 127(11). Santiago de Chile. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98871999001100013

Ryff, C. (1969). Beyond Ponce de Leon and the Life Satisfaction: New Directions in Quest of Successful Aging. International Journal of Behavioral Developement, 12, 35-55.

Schalock, R., y Verdugo, A. (2003). Calidad de vida: Manual para profesionales de la educación, salud y servicios sociales. Madrid: Alianza.

Senge, P. (1995). La quinta disciplina. Barcelona: Granica.

Sinay, S. (2012). ¿Para qué trabajamos? Buenos Aires: Paidós.

Vargas, J. (2001). Las reglas cambiantes de la competitividad global en el nuevo milenio. Revista Iberoamericana de Educación, 1-20. Repositorio de la Red Internacional de Investigadores en Competitividad, 1(1). Recuperado de https://www.riico.net/index.php

Vargas Zúñiga, F. (2003). OIT/CINTERFORT.

Published

2025-01-09

How to Cite

Libutti, S. (2025). Theoretical Approaches to “Quality-Multivalence” in University Education and Professional Career Development. TSN. Transatlantic Studies Network, (17), 151–155. https://doi.org/10.24310/tsn.17.2024.20122