Theoretical Approaches to “Quality-Multivalence” in University Education and Professional Career Development
DOI:
https://doi.org/10.24310/tsn.17.2024.20122Keywords:
Quality multivalence, versatility, education, university, professionAbstract
This article addresses the articulated conceptual importance of “quality-multivalence” from an interdisciplinary perspective and from the theoretical selection of authors such as González (2006) and Espinosa Ortiz (2014), among others, in order to reflect on the challenges that implies university education and its relationship with the development of the professional career today. This tour contemplates the conjunction between the academic and the professional in various aspects: passage to knowledge, personal management, strengths and weaknesses, ideals-goals, which lead to strategically planning actions towards the field of work, attending to the category of well-being and its scope.
Downloads
Metrics
References
Aldea, E. (2001). Estrategias educativas para trabajar en valores. Programa Educación con Valores, boletín 13. OEI. www.oei.es
Bagladi, V. (2009). Actualizaciones en psicoterapia integrativa, I, 20-58. Instituto Chile de Psicoterapia Integrativa. https://icpsi.cl/wp-content/uploads/2014/01/AcPI2013.pdf
Batalloso Navas, J. (2011). Dimensiones de la orientación educativa hoy: Una mirada transdisciplinar. Málaga: Ediciones Aljibe.
Easterlin, R. (1974). Does Economic Growth Improve the Human lot? Some Empirical Evidence. Nations and Households in Economic Growth, 89-125. Academic Press.
Espinosa Ortiz, F. (2014). Bienestar y felicidad. Afinidades y disparidades con la calidad de vida. Revista de Antropología Experimental, 23(14), 331-347. Jaén: Universidad de Jaén.
García-Viniegras, C. (2000). La categoría bienestar psicológico. Su relación con otras categorías sociales. Revista Cubana de Medicina General Integral, 16(6), 596-592. La Habana.
González, C. (2006). Conceptos generales de calidad total. Buenos Aires: El Cid Editor.
González López, I. (2003). Aproximación a una formación académica de calidad: el punto de vista de los universitarios. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa y Psicopedagógica, 1(2), 1-22. Almería: Universidad de Almería.
González Maura, V. (2002). ¿Qué significa ser un profesional competente? Revista Cubana de Educación Superior, XXII(1). La Habana.
Harvey, L., y Green, D. (1993). Defining Quality. Assessment & Evaluation in Higher Education, 18(1), 9-34.
Kahneman, D. (2013). Pensar rápido, pensar despacio. Buenos Aires: Debolsillo.
Kahneman, D., y Krueger, B. (2006). Developments in the Measurement of Subjective Wellbeing. Journal of Economic Perspectives, 22, 3-24.
Lawton, M. (1972). The Dimension of Morale. En D. Kent. Research Planning and Action of Social Science. Nueva York: Behavioral Publications.
Rahona, J., Vázquez, C., Hervás, G., y Gómez, D. (2009). Bienestar psicológico y salud: Aportaciones desde la psicología positiva. Anuario de Psicología Clínica y Salud, 5, 15-28. Madrid: Facultad de Psicología, Universidad Complutense.
Rosselot, E. (1999). Aseguramiento de la calidad profesional. Un nuevo marco ético para el ejercicio de la medicina. Revista Médica de Chile, 127(11). Santiago de Chile. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98871999001100013
Ryff, C. (1969). Beyond Ponce de Leon and the Life Satisfaction: New Directions in Quest of Successful Aging. International Journal of Behavioral Developement, 12, 35-55.
Schalock, R., y Verdugo, A. (2003). Calidad de vida: Manual para profesionales de la educación, salud y servicios sociales. Madrid: Alianza.
Senge, P. (1995). La quinta disciplina. Barcelona: Granica.
Sinay, S. (2012). ¿Para qué trabajamos? Buenos Aires: Paidós.
Vargas, J. (2001). Las reglas cambiantes de la competitividad global en el nuevo milenio. Revista Iberoamericana de Educación, 1-20. Repositorio de la Red Internacional de Investigadores en Competitividad, 1(1). Recuperado de https://www.riico.net/index.php
Vargas Zúñiga, F. (2003). OIT/CINTERFORT.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 TSN. Transatlantic Studies Network

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.




















