The passions of Joanna the Mad in Spanish cinema: from history and theatre to adaptations, re-adaptations and mixed remake

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.v1i0.6435

Keywords:

Literature, Cinema, History, Theater, remake, film adaptation, Joana I of Castile, Manuel Tamayo y Baus

Abstract

Joanna I of Castile,  unfortunately also known as Joanna the  Mad, is an important historical figure,  whose tumultuous life caused  fascination and interest from the  Romantic era onwards, when an  idealized image of her was shaped by  diverse artistic works. The drama play  La locura de amor (The Madness of Love,  Manuel Tamayo y Baus, 1855) is the  basis for the plot of most films about  Joanna in Spanish cinema. An analysis  of these productions allows us to  identify different transfers from  literature to cinema and the  ideological, political, or sociological  determining factors at the time of each  production. History, literature and  cinema can be combined to extract  from the figure of Joanna a reflection  of social change in Spain throughout  more than a century.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Miguel Dávila Vargas-Machuca, Universidad Internacional de Andalucía

Miembro del Grupo de Investigación HUM-1026 "Imagen y memoria: miradas transversales entre la Historia y los Medios Audiovisuales" (Universidad de Cádiz). Técnico de Biblioteca en la Universidad Internacional de Andalucía.

References

ANÓNIMO (2003), Historia de la célebre reina de España Doña Juana, llamada vulgarmente la Loca [ed. digital basada en la de Madrid, Imprenta de D. José María Marés, 1848], Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes [En línea: http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc5h7c6].

BENET, Vicente J. (2012), El cine español. Una historia cultural, Barcelona, Paidós.

BERNAL, Antonio-Miguel (2007), Historia de España. 3. Monarquía e imperio, Barcelona, Crítica-Marcial Pons.

CAPARRÓS LERA, José María (2007), Historia del cine español, Madrid, T & B.

DÁVILA VARGAS-MACHUCA, Miguel (2007), «Locura de amor o pasión obsesiva: la figura de Juana la Loca en el cine», Metakinema. Revista de Cine e Historia, 0, págs. 113-130.

ESPAÑA, Rafael de (2013), «La Antigüedad al servicio de la actualidad. Cómo las ideas del presente influyen en la recreación cinematográfica del pasado», en B. Antela-Bernárdez y C. Sierra Martín (eds.), La Historia Antigua a través del Cine. Arqueología, Historia Antigua y tradición Clásica, Barcelona, Universitat Oberta de Catalunya, págs. 45-76.

GASCA, Luis (1998), Un siglo de cine español, Barcelona, Planeta.

GÓMEZ, María Asunción (2006), «Mujer, nación y deseo en Locura de amor de Juan de Orduña y Juana la Loca de Vicente Aranda», Film-Historia, XVI/1-2 [En línea: http://www.publicacions.ub.edu/bibliotecaDigital/cinema/filmhistoria/2006/REVISTAS/Ensayo_MujerNacionDeseo%20_1.htm].

GUILLAMÓN CARRASCO, Silvia (2015), «La sexualización de la heroína histórica en el cine español: de Locura de amor a Juana la Loca», Asparkía, 27, págs. 113-130.

JUAN-NAVARRO, Santiago (2005), «La madre patria enajenada: Locura de amor, de Juan de Orduña, como alegoría nacional», Hispania, 88, págs. 204-215.

JUAN-NAVARRO, Santiago (2008), «Political madness: Juan de Orduña’s Locura de amor as a National Allegory», en M. A. Gómez, S. Juan-Navarro, P. Zatlin (eds.), Juana of Castile. History and Myth of the Mad Queen, Lewisburg, Bucknell University Press, págs. 210-221.

LÓPEZ LÓPEZ, Yolanda (2004), «Visiones sobre Juana la Loca: las recreaciones de Juan de Orduña y Vicente Aranda», en J. Cabeza y A. Rodríguez (coords.), Creando cine, creando historia: la representación cinematográfica de ideas y movimientos sociales, Madrid, Universidad Complutense, págs. 117-130.

MALPARTIDA TIRADO, Rafael (2012), «Dos obras maestras de la adaptación de la novela al cine: El último refugio y Retorno al pasado», en J. Sánchez Zapatero y A. Martín Escribá (coords.), El género negro: el fin de la frontera, Santiago de Compostela, Andavira, págs. 367-375.

MALPARTIDA TIRADO, Rafael (2018), «La recepción y el canon de la literatura y el cine: sugestiones y replanteamientos», en R. Malpartida Tirado (coord.), Recepción y canon de la literatura española en el cine, Madrid, Síntesis, págs. 17-53.

MÍNGUEZ MARTÍN, Luis (2004), «Psicobiografía de Doña Juana I de Castilla y Aragón», Informaciones Psiquiátricas, 175 [En línea: http://www.informacionespsiquiatricas.com/anteriores/info_2004/01_175_05.htm]

MONTERDE, José Enrique (2000), «El cine de la autarquía (1939-1950)», en R. Gubern et al., Historia del cine español, Madrid, Cátedra, págs. 181-238.

PAYÁN, Miguel (2007), La historia de España a través del cine, Madrid, Cacitel.

PÉREZ PERUCHA, Julio (2000), «Narración de un aciago destino (1896- 1930)», en R. Gubern et al., Historia del cine español, Madrid, Cátedra, págs. 19-121.

PFANDL, Ludwig (1969), Juana la Loca. Su vida, su tiempo, su culpa, Madrid, Espasa-Calpe.

RUBIO, Ramón (2007), La historia de España a través del cine, Madrid, Polifemo.

RUBIO JIMÉNEZ, Jesús (2004), «Un drama nuevo, de Manuel Tamayo y Baus: las paradojas del comediante y del juego dramático», Arbor, 699-700, págs. 677-690 [En línea: https://doi.org/10.3989/arbor.2004.i699/700.603].

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente (2012), «Una nación de cartón-piedra. Las ficciones históricas de Cifesa», en I. Saz y F. Archilés i Cardona (coords.), La nación de los españoles: discursos y prácticas del nacionalismo español en la época contemporánea, Valencia, Universitat de València, págs. 499-519.

SANTANA PÉREZ, Juan Manuel y Germán SANTANA PÉREZ (2008), Las representaciones de la Historia Moderna en el cine, Las Palmas de Gran Canaria, Anroart.

SEGUIN, Jean-Claude (1997), «Locura de amor», en J. Pérez Perucha (ed.), Antología crítica del cine español. 1906-1995, Madrid, Cátedra, págs. 230-232.

TAMAYO Y BAUS, Manuel (2000), La locura de amor [ed. digital a partir de Obras Completas, Madrid, Fax, 1947], Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes [En línea: http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcw9549].

TORREIRO, Casimiro (1999), «Por el imperio hacia Dios. El cine histórico de la autarquía», en J. E. Monterde (coord.), Ficciones históricas. El cine histórico español, Madrid, Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas, págs. 53-65.

TUSELL, Javier (1999), Historia de España en el siglo XX. III. La dictadura de Franco, Madrid, Santillana.

Published

2019-12-18

How to Cite

Dávila Vargas-Machuca, M. “The Passions of Joanna the Mad in Spanish Cinema: from History and Theatre to Adaptations, Re-Adaptations and Mixed Remake”. Trasvases Entre La Literatura Y El Cine, no. 1, Dec. 2019, pp. 97-128, doi:10.24310/Trasvasestlc.v1i0.6435.

Issue

Section

Miscellaneous