Professional development in higher education
what it is and its main characteristics
DOI:
https://doi.org/10.24310/cpe.1.1.2025.22269Keywords:
Teacher professional development, Professional development, Teacher Training, Teaching Update, Teacher ImprovementAbstract
This article analyzes the meaning of teacher professional development, as well as its main characteristics, in the context of higher education and from the perspective of continuing or permanent teacher training. It recognizes the prevalence of a hegemonic paradigm in the way teacher professional development is conceptualized and implemented in institutions, which leads to the need to transition toward a transformative paradigm, whose distinctive features are: centered on the teacher as a person, long-term support, from a personalized and critical perspective of social transformation, based on the phases of the teacher's life, comprehensive, continuous, inclusive, and social justice-based approach, among others.
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
-
—
- Academic society
- N/A
- Publisher
- UMA Editorial
References
Aponte-Buitrago, R. (2018). Una defensa de la perspectiva formativa del desarrollo profesional docente en la práctica educativa de los profesores de química. Química Nova, 41(2), 219- 226.
Ávalos, B. (2007). El desarrollo profesional continuo de los docentes: lo que nos dice la experiencia internacional y de la región latinoamericana. Pensamiento educativo, 41(1), 77-99.
Boeta, V. y Pinto, J. (2017). Algunos factores que favorecen el desarrollo docente en profesores universitarios. Un estudio de caso. Educación y ciencia, 6(47), 20-31.
Bolivar, B. A. (1998). Ciclo de vida profesional de profesores y profesoras de secundaria: desarrollo e itinerarios de formación. En J. Cerdán y M. Grañeras (Ed). Investigación sobre el profesorado (II) 1993-1997 (pp. 163-191). Ministerio de Educación y Ciencia. CIDE.
Buxton, C. (6 de noviembre de 2018). Cinco claves para el desarrollo profesional docente. https://www.youtube.com/watch?v=OYHfnX9VqKE . Instituto de Educación – Universidad ORT Uruguay.
Darling-Hammond, L. (1990). Teacher professionalism: Why and how. En A. Liberman Schools as collaborative cultures: Creating the future now (pp. 25-50). Falmer Press.
Darling-Hammond, L., & McLaughlin, M. W. (1995). Policies that support professional development in an era of reform. Phi delta kappan, 76(8), 597-604.
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Learning Policy Institute.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión Internacional para el siglo XXI. Santillana.
FLACSO. (2019). Políticas exitosas de desarrollo profesional docente en América Latina y el Caribe 2005-2016. CAF. https://scioteca.caf.com/handle/123456789/1437
Fullan, M. (1982 y 2007). The new meaning of educational change. First and Fourth Ed. Teachers college press.
Huberman, M. (1989). The professional life cycle of teachers. Teachers College Record, 91, 31–57.
Huberman, M. (1990) Las fases de la profesión docente. Ensayo de descripción y previsión. Qurriculum: Revista de teoría, investigación y práctica educativa, (2), 139- 159.
Londoño-Orozco, G. (2012). Visión integral del desarrollo profesional del docente universitario. Revista de la Universidad de La Salle, (57), 161-176.
López-Damián, A. I., García Ponce de León, O., Pérez Mora, R., Montero Hernández, V., & Rojas Ortiz, E. L. (2016). Los Profesores de Tiempo Parcial en las universidades públicas estatales: una profesionalización inconclusa. Revista de la educación superior, 45(180), 23-39.
Marzábal, A., Rocha, A. y Toledo, B. (2015). Caracterización del desarrollo profesional de profesores de ciencias - parte 2: Proceso de apropiación de un modelo didáctico basado en el ciclo constructivista del aprendizaje. Educación Química, 26, 212-223.
MEJOREDU (2022). Indicadores nacionales de la mejora continua de la educación en México. Cifras del ciclo 2020-2021. Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. Gobierno de México.
OCDE (2018), Políticas docentes efectivas: Conclusiones del informe PISA, PISA, Edición de la OCDE. http://dx.doi.org/10.1787/9789264301603-en
Pinto, J. (2023, Mayo). ¿Qué ocurre con la docencia a partir de los 30 años de experiencia en las aulas? Espacios de Educación Superior. Aprendemos entre todos. https://www.espaciosdeeducacionsuperior.es/01/05/2023/lo-que-importa-es-el-estudiante-y-el-docente-lo-aguanta-todo/
Rodríguez, G. J. (1996). Perspectivas teórico-educativas en la formación de maestros. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27, 141-147
Sapon-Shevin, M. (2013). La inclusión real: Una perspectiva de justicia social. Revista de investigación en educación, 11(3), 71-85.
Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard educational review, 57(1), 1-23.
Vélaz, C. y Vaillant, D. (Coord) (2021). Aprendizaje y desarrollo profesional docente. OEI. Fundación Santillana.
Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher professional development: an international review of literature. UNESCO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Contrapuntos en Educación. Revista del Instituto Universitario de Investigación en Formación de Profesionales de la Educación. IFE-UMA.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents published in Contrapuntos en Educación are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Contrapuntos en Educación recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights, which will be transferred to University of Malaga in open access.
The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Contrapuntos en Educación is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.

