Educating Education Professionals in Turbulent Times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/cpe.1.1.2025.22124

Keywords:

Teacher education, Critical thinking, Social justice, Gaseous modernity, Guiding principles

Abstract

The text analyzes the current challenges of teacher education within a social context marked by instability,
misinformation, and the erosion of historically rooted democratic values. Broadly speaking, it describes a
society in which “liquid modernity” has evolved into a “gaseous modernity,” characterized by volatility,
uncertainty, and media manipulation. In this scenario, education has become subordinated to the interests
of a capitalist, neoliberal, and market-driven system that demands adaptability and competitiveness from
new generations rather than critical thinking and social justice. To confront this threat, the author proposes
reclaiming the ethical and humanistic dimension of teacher education, calling for truth, goodness, and
beauty to serve as “guiding principles” that help resist nihilistic tendencies and keep educational hope alive.

References

Bauman, Z. (2000). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica de España, S. L.

Díez-Gutiérrez, E. J. (2025). Emprendimiento o emprendedurismo educativo. Educar en las reglas del

capitalismo: la nueva guerra cognitiva. Miño y Dávila.

Díez-Gutiérrez, E. J., y Jarquín-Ramírez, M. R. (2025). No pasarán. Por qué la extrema derecha

quiere controlar la educación pública y qué hacer para defenderla. Plaza y Valdés.

Entrialgo, M. (2024). Malismo. La ostentación del mal como propaganda. Capitán Swing.

Fisher, M. (2016). Realismo capitalista. ¿No hay alternativa? Caja Negra.

Lapoujade, M. N. (2022). Perspectivas de la imaginación. Las sociedades gaseosas. UNAM.

Royo, A. (2017). La sociedad gaseosa. Plataforma Editorial.

Sandel, M. J. (2020). La tiranía del mérito. ¿Qué ha sido del bien común? Debate.

Scolari, C. A. (2020). Cultura Snack. La Marca.

Published

2025-10-24

How to Cite

del Río Fernández, J. L. (2025). Educating Education Professionals in Turbulent Times. Contrapuntos En Educación. Revista Del Instituto Universitario De Investigación En Formación De Profesionales De La Educación. IFE-UMA., 1(1), 99–105. https://doi.org/10.24310/cpe.1.1.2025.22124