Another kind of education for another possible world

Principles for a new model of teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/cpe.1.1.2025.22487

Keywords:

Teacher education, Critical education, Educational epistemology, Transformative pedagogy, Educational policy, Social justice

Abstract

This text offers a deep reflection on the role of teacher education in building a fairer, more humane, and
more sustainable world. In a global context marked by uncertainty, a crisis of values, the expansion of
neoliberalism, and the technocratization of educational thought, it questions the epistemological, political,
and cultural foundations that sustain current models of teacher education. Drawing on a critical analysis of
authors such as Hargreaves, Varoufakis, and Biesta, the author argues that education has been reduced to
an instrumental and regulatory function, subordinated to the interests of the market and nation-states. The
text identifies several key issues that hinder real transformation: the persistence of the Western civilizational
paradigm, technocratic hegemony, the loss of pedagogical discourse, authoritarian professional traditions,
institutional homogeneity, and the fragmentation of training processes. In response, it calls for rethinking
teacher education from a critical, interdisciplinary, and profoundly human perspective that restores the
transformative potential of pedagogy. This text inaugurates Contrapuntos as a space for reflection, debate,
and public engagement aimed at imagining and building another possible world through education.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
66%
33%
Days to publication 
10
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
UMA Editorial

References

Angulo, J.F. (2019). La estandarización en educación, un dispositivo del neoliberalismo. Cuadernos de humanidades. 31, 17-39.

Bachelard, G. (1976). El Materialismo racional. Paidós.

Biesta, G. (2007). Why “What Works” Won’t Work: Evidence-Based Practice and de Democratic deficit in Educational Research. Educational Theory, 57(1), 1-22. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2006.00241.x

Biesta, G. (2023). La buena educación en la era de las mediciones. Ética, Política y Democracia. Morata.

Cortés, P., Rivas, J.I., y Leite, A.E. (2023). Escuela y transformación social: Otra mirada de la organización educativa. Octaedro.

Diéguez, A. (2020). Filosofía de la Ciencia. Ciencia, racionalidad y realidad. Uma Editorial.

Floridi, L. (2019). Prólogo: El nuevo poder gris. En C. Cobo, Acepto las condiciones. Usos y abusos de las tecnologías digitales (pp. 11-17). Fundación Santillana.

Gopegui, B. (2011). Acceso no autorizado. Mondadori.

Haraway, D. (1991). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Ibérica.

Hargreaves, A. (2025). Making of an Educator. Living Through and Learning from the Great Shift. Crown House Publishing LTD.

Lave, J., y Wenger, E. (1991). Situated Learning. Legitime peripherical participation. Cambridge.

Losacco, J.R. (2025). Historias globales desde el sur. Sistema-mundo y divergencia colonial. Akal.

Martínez-Rodríguez, J.B., y Fernández-Rodríguez, E. (2018). Ecologías del aprendizaje. Educación expandida en contextos múltiples. Morata.

Millas, J.J. (2008). Los objetos nos llaman. Seix Barral.

Moreno, A., y López de Maturana, S. (2020). Jóvenes en los márgenes de las instituciones escolares. La Serena.

Naredo, J.M. (2022). La crítica agotada. Claves para un cambio de civilización. Siglo XXI.

Rivas, J.I. (2021). Ignorancia atrevida o viviendo del cuento. La falacia del antipedagogismo. Crónica. Revista científico profesional de la pedagogía y la psicopedagogía. 6, 13-21.

Rivas, J.I. (2025). Curriculum escolar y soberanía epistemológica. En A. de la Herrán y J. A. Alarcón (2025). Más allá del currículum: hacia una educación plena (pp. 199-218). Dykinson.

Rivas, J.I., Sepúlveda, M. P., Rodrigo, P. (2005). La cultura profesional de los docentes en enseñanza secundaria: Un estudio biográfico. Archivos Analíticos de Políticas Públicas, 13(49), 1-28.

Rivas, J.I., Calvo, P., Leite, A.E., Fernández-Torres, P. (2023). La colonización de la formación del profesorado. A la conquista del alma docente. Revista Española de Educación Comparada, 43, 121-136. https://doi.org/10.5944/reec.43.2023.37283.

Rivas, J.I., Cortés, P. y Márquez, M. J. (2018). Experiencia y contexto: Formar para transformar. En: C. Monge y P. Gómez (eds.). Innovando la docencia desde la formación del profesorado (p. 109–124). Síntesis.

Romero, A., Alonso, I., Urrutia, A., Gezuraga, M., Berasategui, N., y Idoiaga, N. (Eds.) (2023). Estructura modular, metodologías activas y compromiso social en innovación educativa universitaria. La experiencia de la Facultad de Educación de Bilbao, (UPV/EHU (2011-2021). Octaedro.

Varoufakis, Y. (2024). Tecnofeudalismo. El sigiloso sucesor del capitalismo. Deusto.

Published

2025-11-04

How to Cite

Rivas Flores, J. I. (2025). Another kind of education for another possible world: Principles for a new model of teacher education. Contrapuntos En Educación. Revista Del Instituto Universitario De Investigación En Formación De Profesionales De La Educación. IFE-UMA., 1(1), 1–9. https://doi.org/10.24310/cpe.1.1.2025.22487

Issue

Section

Arrancamos