About the Journal

FOTOCINEMA is an online scholarly journal devoted to Visual Arts and Audiovisual Communication Studies. The journal encourages contributions in areas such as the conjunctions of study, analysis, knowledge, history and reflections about Cinema and Photography. Fotocinema explores interdisciplinary school of thoughts in the present state of scholarship.

Fotocinema is published two issues in a year (January and July). The journal offers three main sections: A first section reserved for articles, a second one for miscellaneous comments and a third one for dialogues.

The first number came out in 2010. To date (issue 25, July 2022), more than three hundred and forty articles have been published. This journal is published at the University of Malaga on “Portal de Revistas de la UMA” at http://revistas.uma.es.

http://dx.doi.org/10.24310/Fotocinema.2017.v0i15

Fotocinema is indexed in SCOPUS since 2021 (Q2) and since 2022 in Q1 in Visual Arts and History. In REDIB 2020 it was in Q1. In that same year, in JCI (Journal Citation Indicator) it was ranked Q3 in art and Q4 in Cinema, Radio and TV. In 2019 it received the FECYT quality seal and since 2020 it has been renewed (Quartile 2, 5th position). In MIAR he has an ICDS of 9.5. In Google Scholar Metrics it has an h Index with a value of 12 and an ih12 Index with a value of 22. It appears in the DOAJ Directories and is part of the Latindex 2.0 catalog, meeting the 38 requirements. It is in the magazine classification systems: CIRC, CSIC-ISOC, Film & Television Literature Index and in more than 25 specialized databases such as Erih Plus and Dialnet (C1 in Art).

Announcements

Current Issue

No. 28 (2024): Photography, historical methods, and analysis: Challenges and new paradigms
					View No. 28 (2024): Photography, historical methods, and analysis: Challenges and new paradigms

Toda disciplina vinculada al examen y conocimiento de los fenómenos científicos o humanísticos precisa de un método de análisis que organice y estructure las múltiples aproximaciones para sus diversos objetos de estudio, de unas herramientas conceptuales que nos ayuden a revisar, contrastar y discernir el origen, desarrollo y derivaciones de sus ideas y debates principales, y, por último, de un andamiaje crítico que nos permita transitar y descifrar las tesis, opiniones y argumentos de la historiografía específica sobre la materia en cuestión. El método es, ante todo, un mapa desplegable que nos informa de dónde venimos y hacia dónde vamos, pero, sobre todo, que nos posiciona en el devenir continuo del saber. Podemos avanzar por intuición y sentir el placer de la deriva o podemos trazar una hoja de ruta que nos recuerde las hipótesis y los objetivos iniciales de nuestro trabajo, modulándola en función de los progresos obtenidos o adaptándola a nuevas especulaciones a partir de los hallazgos inesperados o, incluso, de los errores y fracasos eventuales.

Los estudios históricos sobre la fotografía en España son relativamente recientes en comparación con las aportaciones de otras historiografías nacionales europeas y americanas. Salvo algunas contribuciones puntuales de escasa trascendencia, en la década de los 50 y 60, hubo que esperar a finales de los años 70 y principios de los 80 del siglo pasado, para que empezaran a cimentarse las bases de la investigación histórica y teórica en torno a la fotografía. Sin embargo, la falta de una tradición académica y la nula atención que las universidades habían prestado a este tipo de estudios, coartó el desarrollo normal y esperado de una disciplina –o de un conjunto de disciplinas– que empezaba a buscar su camino en áreas tan diversas como las Bellas Artes, la Historia Contemporánea, la Historia del Arte o la Comunicación Visual. Por otro lado, no hay que olvidar que, en estos primeros momentos, fueron también muy significativas las aportaciones de investigadores independientes vinculados principalmente, al mundo de los archivos, de la propia práctica fotográfica o del coleccionismo.

Los artículos que integran este monográfico de Fotocinema inciden, de manera general o a través de casos específicos, en algunas de estas cuestiones cruciales para actualizar y renovar las metodologías de los estudios históricos y teóricos de la fotografía en la actualidad.

Published: 2024-01-26

Presentation

ARTICLES

View All Issues

THE RECEPTION OF ARTICLES FOR THE NEXT MONOGRAPH 28 (2024), "Photography, historical methods and analysis: challenges and new paradigms", WILL BE OPEN BETWEEN SEPTEMBER 1 AND 20, 2023.

THE RECEPTION OF ARTICLES FOR MISCELLANEOUS IS CLOSED UNTIL FURTHER NOTICE.