Costa-Gavras’cinema in the XXI century: Representations of the idea of Europe

Authors

  • Ricardo Jimeno Aranda Universidad Complutense de Madrid, España Spain
  • José Antonio Jiménez de las Heras Universidad Complutense de Madrid, España Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.vi21.10003

Keywords:

Political Cinema, Costa-Gavras, Europe, European Union, Immigration, Globalization

Abstract

This article focuses on the last phase in the filmography of French-Greek director Costa-Gavras, one of the main references in contemporary political cinema, in which he reveals the fractures of a postmodern Europe from multiple angles. Gavras’s films trace a path that goes from the ravages of unemployment in The Ax (Le couperet, 2005) to the stark reality of illegal immigration in Eden is West (Éden à l'Ouest, 2009), the speculative mechanisms of the economy in Capital (Le capital, 2012), and into the institutional heart of the European Union in Adults in the Room (2019). The investigation shows how the narrative and discursive constructions of these film offer a vision of contemporary European drift in a dual sense between reality and utopia: they do so by adopting a tone of magical realism that becomes a metaphor for the crisis of values ??under way in the European Union.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ricardo Jimeno Aranda, Universidad Complutense de Madrid, España

Ricardo Jimeno Aranda es Profesor Ayudante Doctor del Departamento de Teorías y Análisis de la Comunicación de la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid (España). Es profesor de Historia del Cine y de Narrativa Audiovisual y sus líneas de investigación principales se centran en el cine político.

José Antonio Jiménez de las Heras , Universidad Complutense de Madrid, España

José Antonio Jiménez de las Heras es Profesor Contratado Doctor del Departamento de Teorías y Análisis de la Comunicación de la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid (España). Imparte las asignaturas de Narrativa Cinematográfica y Edición y Montaje audiovisual, y es especialista en la relación entre el cine y la ideología. Es director del Centro Audiovisual de Divulgación Científica de la Universidad Complutense.

References

Augé, M. (1992). Non-lieux. Introduction à une anthropologie de la surmodernité. Paris: Seuil.
Aumont, J. & Marie, M. (2002), Análisis del filme. Barcelona: Paidós.
Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.
Bordwell, D. y Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico. Barcelona: Paidós.
Combs, J. (1993). Movies and Politics. The Dynamic Relationship. Nueva York: Garland Publishing.
Gavras, C. (2018). Va où il est impossible d’aller. París: Seuil.
Gavras, C. (2005). Le couperet. Francia-Bélgica-España: K.G. Productions et al.
Gavras, C. (2012). Le capital. Francia: K.G. Productions.
Jimeno Aranda, R. (2014). La aproximación a la realidad desde la perspectiva del cine político europeo contemporáneo. Dos Miradas: Marco Bellocchio y Costa-Gavras. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid.
Jimeno Aranda, R. (2019). Adults in the Room (Comportarse como adultos). Miradas de cine, 17 de octubre de 2019. https://miradasdecine.es/2019/10/adults-in-the-room-comportarse-como-adultos-de-costa-gavras.html
Leone, L. (2009). Verso l’Eden. Cinefórum, vol. XLIX, 483, pp. 41-42
Martínez, L. (2020). Costa-Gavras: "¿Qué les habría pasado a los pacientes del Covid-19 si hubiesen tenido que pagar su atención hospitalaria en un sistema privado?”. El Mundo, 25 de abril. https://www.elmundo.es/cultura/cine/2020/04/25/5ea32fd021efa0cd418b4658.html
Morsiani, A. (2006). Serial killer per lavoro. Cacciatore di teste. Cineforum 452, pp. 32-34
Navarro, A.J. (2012). El baile de los vampiros. Dirigido por, 427, pp. 30-31.
Ravanello, O. (2009). Costa-Gavras: Seeks his Eden through filmes. Neokosmos, 18 de agosto de 2009. https://neoskosmos.com/en/1637/costa-gavras-eden-is-west/
Riambau, E. (2007). De traidores y héroes. El cine de Costa-Gavras. Guadalajara (México): Festival Internacional de Cine de Guadalajara y Universidad de Guadalajara.
Talin, M. (2014). Economic Crisis and Employment Change: The Great Recession. En Gallie, D. (Ed.). Economic Crisis, Quality of Work and Social Integration: The European Experience, Oxford: University Press Oxford, pp. 1-26.
Vallés, J.M. (2003). Ciencia Política. Una introducción. Barcelona: Ariel.

Published

2020-07-24

How to Cite

Jimeno Aranda, R. ., & Jiménez de las Heras , J. A. . (2020). Costa-Gavras’cinema in the XXI century: Representations of the idea of Europe. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (21), 173–198. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.vi21.10003