Aeneas of the 21st century: narratives of the migratory crisis in comics published in Spain (2014-2019)

Authors

  • Raúl Álvarez Gómez Universidad Rey Juan Carlos, España Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.vi21.10007

Keywords:

Comic, immigration, narrative, stereotypes, color, drawn

Abstract

The migrant crisis that has affected Europe since at least 2014 is a topic of interest for the media in countries that receive the largest number of migrants, mainly Spain, Italy and Greece. There is an abundance of journalistic reports and films about the phenomenon, perhaps because these are means of wide dissemination. Nonetheless, they can be considered approximations within the framework of audiovisual representations of social phenomena. This article focuses on a less-attended medium, the comic, in one particular country, Spain, which in 2019 received more than 23,000 migrants. A set of 13 titles has been located: published between 2014 and 2019, these reflect on migration through stories that emphasize concepts such as flight, border and confinement. This article analyzes these comics from a semiotic point of view to define the iconography, the literary expression and the narrative techniques that are employed to represent migration.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Raúl Álvarez Gómez , Universidad Rey Juan Carlos, España

Profesor visitante, Universidad Rey Juan Carlos, España. Departamento de Ciencias de la Educación, Lenguaje, Cultura y Artes, Ciencias Historico-Jurídicas y Humanísticas y Lenguas Modernas.

References

Anuario CIBOD de la Inmigración. Nueva Época 2015-2016. Barcelona: CIBOD.
Arango, J. (2007). Las migraciones internacionales en un mundo globalizado. Vanguardia Dossier, 22, p. 6-15.
Arango, J., Moya Malapiedra D. & Alonso, J.O. (dir.) (2014). Inmigración y emigración: mitos y realidades. Barcelona: CIDOB.
Bryant, M. (2008). La II Guerra Mundial en cómic. Madrid: Libsa.
Carleton, S. (2014). Drawn to Change: Comics and Critical Consciousness. Labour / Le Travail (73), 151-177. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/24244249?seq=1#metadata_info_tab_contents
Catalá-Carrasco, J.L. (2017). Neoliberal expulsions, crisis, and graphic reportage in Spanish comics. Romance Quarterly, 4 (64), 172-184. DOI: https://doi.org/10.1080/08831157.2017.1356139
McCloud, S. (2007). Entender el cómic. Bilbao: Astiberri.
Czaika, M. y De Haas, H. (2014). The Globalization of Migration: Has the World Become More Migratory? International Migration Review, 2 (48), 283-323. DOI: https://doi.org/10.1111/imre.12095
D'Angelo, M., & Cantoni, L. (2006). Comics: Semiotics Approaches. En K. Brown (Ed.), Encyclopedia of Language and Linguistics Vol. 2: 627-635. Oxford (GB): Elsevier.
Eisner, W. (2007). El cómic y el arte secuencial. Barcelona: Norma.
Estadísticas OIM (2017). Disponibles en: www.epdata.es/datos/inmigracion-ilegal-espana-grecia-italia-fallecidos-mediterraneo/156
Estudio de Amnistía Internacional (2017). Disponible en: www.care.org/emergencies/syria-crisis
Fernández Navarrete, D. (2019). Historia de la UE. De los orígenes al Brexit. Madrid: UAM Ediciones.
Gadea, M.E. & Torres, F. (2015). Crisis, inmigración y sociedad. Madrid: Talasa.
Galeote, M. (2017). Desplazamiento, emigración, exilio. En “Exilio, migraciones, asilo y desplazamientos forzados”. Transatlantic Studies Network, 2 (4), 31-38. Málaga: Universidad de Málaga.
Gasca, L. y Gubern, R. (2001). El discurso del cómic. Barcelona: Cátedra.
Groensteen, T. (1999). Systeme De La Bande Dessine?e. París: Presses Universitaires de France.
Gubern, R. (1972). El Lenguaje de los cómics. Barcelona: Península.
Informe Tebeosfera (2018). Disponible en: www.tebeosfera.com/anexos/informe_tebeosfera_2018.pdf
Informe del Sector Editorial en España (2018). Disponible en: www.federacioneditores.org/datos-estadisticos.php
Marcos Ramos, M. & Rubio Alcover, A. (2018). Una misión irrenunciable. Refugiados y desplazados: representación en el audiovisual. En “Refugiados y desplazados: representación en el audiovisual”. Archivos de la Filmoteca, 75, 13-18. Disponible en http://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/652/606
Massimo, F. (2017). El asedio. Madrid: Editorial Popular.
Mey, K.-A. L. (2006). Comics: Pragmatics. In K. Brown (Ed.), Encyclopedia of Language and Linguistics Vol. 2: 623-627. Oxford (GB): Elsevier.
No?th, W. (1990). Handbook of Semiotics. Indianappolis (EE.UU.): University of Indiana Press.
Parutis, V. (2014). “Economic Migrants” or “Middling Transnationals”? East European Migrants´ Experiences of Work in the UK. International Migration, 1 (52), 36-55. DOI:  https://doi.org/10.1111/j.1468-2435.2010.00677.x
Petersen, R.S. (2010). A History of Graphic Narratives. Westport (Connecticut, EE.UU.): Praeger.
Priego, A. (2011). La primavera árabe: ¿una cuarta ola de democratización? Revista UNISCI, 26, 75-94. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/767/76718800004.pdf
Proyecto Missing Migrants (2018). Disponible en: www.epdata.es/datos/inmigrantes-muertos-desaparecidos-mediterraneo-camino-europa/85
Salinas de Frías, A. y Martínez Pérez, Enrique J. (dir.) (2018). La Unión Europea y la protección de los Derechos Fundamentales. Valencia: Tirant lo Blanch.
Szmolka, I. (2013). El conflicto del Sáhara Occidental en el marco de la Primavera Árabe. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 2 (12), 45-64. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/380/38029545001.pdf
Trilling, D. (2018). Lights in the Distance. Londres: Picador.
Trilling, D. (2018). Five myths about the refugee crisis. Publicado en The Guardian el 5 de junio de 2018. Disponible en: www.theguardian.com/news/2018/jun/05/five-myths-about-the-refugee-crisis
Virgilio (2019). Eneida. Barcelona: Gredos.
Zaccara, L. y Saldaña, M. (2015). Cambio y estabilidad política en las monarquías del Golfo tras la Primavera Árabe. Revista CIDOB d’Afers Internacionals, 109, 177-199. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/24364607?seq=1#metadata_info_tab_contents
Zizek, S. (2016). La nueva lucha de clases. Los refugiados y el terror. Barcelona: Anagrama.

Published

2020-07-24

How to Cite

Álvarez Gómez , R. (2020). Aeneas of the 21st century: narratives of the migratory crisis in comics published in Spain (2014-2019). Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (21), 243–266. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.vi21.10007