The Sky Turns (2004): Mercedes Álvarez’s counter-monument to the idea of progress

Authors

  • Georgina Oller Bosch University of Califonia, Davis, USA United States

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.vi21.10008

Keywords:

The Sky Turns, documentary, counter-monument, memory, progress, Mercedes Álvarez

Abstract

The year 2020 marks the 16th anniversary of the premiere of The Sky Turns, Mercedes Álvarez's debut feature. Originally from Aldealseñor, Álvarez turns the spotlight on this tiny village in Soria (Castilla y León) as the real protagonist of her multi-awarded documentary. According to the synopsis of the film included in the commercial DVD, at that time only 14 men and women still lived there, none of them under age. Álvarez was, and still is, the last person born in Aldealseñor: The Sky Turns follows her return to her homeplace where she meets the locals at a time when the village is undergoing a process of modernisation devised, officially, with the aim of arresting its depopulation. Unofficially, though, The Sky Turns may be read as the counter-monument (to use the term coined by James E. Young) erected against an idea notion of progress.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Georgina Oller Bosch, University of Califonia, Davis, USA

University of Califonia, Davis, USA. Department of Spanish and Portuguese.

RESEARCH INTERESTS:

Spanish and Latin American documentaries.

The Narrative Construction of the Reality.

Hegemonic, Alternative, and Non-Confrontational Narratives.

Memory and Postmemory.

Present Memory.

https://spanish.ucdavis.edu/people/georgina-oller-bosch

References

Ahmed, S. (2004). Affective Economies. Social Text, 2, pp. 117–39.
Álvarez, M. (2009). ¿Por qué el documental? Arkadin, 2, pp. 74–77.
Arfuch, L. (2007). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Arfuch, L. (2018). La vida narrada: memoria, subjetividad y política. Chile: Editorial EDUVIM.
Barbeito, A. y Lo Vuolo, R. M. (1992). La modernización excluyente: transformación económica y estado de bienestar en Argentina. Argentina: Losada.
Barnouw, E. (1993). Documentary: A History of the Non-Fiction Film. Nueva York: Oxford University Press.
Bruzzi, S. (2006). New Documentary: A Critical Introduction. Londres: Routledge.
Cobo Durán, S. y Fernández Pichel, S. N. (2016). La ‘imagen resistencia’ en la obra documental de Mercedes Álvarez. En V., Guarinos (Ed.), Apuntes de cine: Homenaje a Rafael Utrera, pp. 27–37. Madrid: Delta.
Consejería de Cultura y Turismo de la Comunidad de Castilla y León (19-8-2013). Información relativa al expediente de declaración en la categoría de Monumento, del Bien de Interés Cultural denominado «Torre y Palacio Medieval» en Aldealseñor (Soria), delimitando su entorno de protección. BOCL, 158, pp. 56188–90. Recuperado de http://bocyl.jcyl.es/boletines/2013/08/19/pdf/BOCYL-D-19082013-65.pdf.
Cuevas, E. Cycles of Life: El cielo gira and Spanish Autobiographical Documentary. En A., Lebow (Ed.), The Cinema of Me: The Self and Subjectivity in First Person Documentary, pp. 79–97. Londres: Wallflower Press.
De La Torre Espinosa, M. (2015). Cines del yo: el documental autoficcional contemporáneo español. Bulletin of Hispanic Studies, 92, pp. 567–82. https://doi.org/10.3828/bhs.2015.33
Estrada, I. M. (2013). Otro viaje inquisidor hacia el pasado: El cielo gira (2005), de Mercedes Álvarez. En I.M., Estrada (Ed.), El documental cinematogra?fico y televisivo contempora?neo: memoria, sujeto y formacio?n de la identidad democra?tica espan?ola, pp. 115–34. Woodbridge: Tamesis.
Garci?a Landa, J. A. (1998). Accio?n, relato, discurso: estructura de la ficcio?n narrativa. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Krüger, Udo Michael (1988), Infos-Infotainment-Entertainment? Revista Media Perspektiven, 10, pp. 637–64.
Lebow, A. S. (2012). The Cinema of Me: The Self and Subjectivity in First Person Documentary. Londres: Wallflower Press.
López-Cordón, M. V. (1976). La revolución de 1868 y la I República. Madrid: Siglo XXI.
Lyotard, J.-F. (1994). La posmodernidad (explicada a los nin?os). Barcelona: Gedisa.
L-Quiñones, A. (2007). Más allá de la nostalgia: espacio, modernización y democracia en El cielo gira y En construcción. Revista de Estudios Hispánicos, 2, pp. 363–86.
Merino, I. (2007). Mercedes Álvarez. En J., Cerdán y C., Torreiro (Eds.), Al otro lado de la ficción. Trece documentalistas españoles contemporáneos, pp. 12–43. Madrid: Cátedra.
Ministerio de Cultura y Deporte. (2004). Catálogo de cine español. Recuperado de https://sede.mcu.gob.es/CatalogoICAA/Peliculas/Detalle?Pelicula=45002.
Nichols, B. (1997). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós.
Nisbet, R. (1979). The Idea Of Progress. Literature of Liberty (vol. II), 1, pp. 33–35. http://oll-resources.s3.amazonaws.com/titles/1290/0353-05_1979v1_Bk_Sm.pdf
Pe?cheux, M. (1982). Language, Semantics and Ideology. Londres: Macmillan.
Piedras, P. (2014). El cine documental en primera persona. Buenos Aires: Paidós.
Plantinga, C. (1997). Rethoric and Representation in Nonfiction Film. Londres: Cambridge U.P.
Rancière, J. (2001). La fa?bula cinematogra?fica: reflexiones sobre la ficcio?n en el cine. Barcelona: Paidós.
Renov, M. (2004). The Subject of Documentary. Minnesota: University of Minnesota Press.
Riegl, A. (1987). El culto moderno a los monumentos. Caracteres y origen. Madrid: Editorial Visor Distribuciones.
Rifkin, J. (2004). The European Dream: How Europe’s Vision for the Future is Quietly Eclipsing the American Dream. Nueva York: Penguin.
Terdiman, R. (2018). Discourse/counter-discourse: The Theory and Practice of Symbolic Resistance in Nineteenth-Century France. Nueva York: Cornell U.P.
Toffler, A. (1996). Future Shock. Nueva York: Bantam Books.
Varda, A. (2014). Agne?s Varda: Interviews. Ed. Thomas Jefferson Kline. Jackson: University Press of Mississippi.
Weinrichter, A. (2004). Desvíos de lo real: el cine de no ficción. Madrid: T&B Editores.
Young, J. E. (2000). At Memory's Edge: After-images of the Holocaust in Contemporary Art and Architecture. New Haven: Yale U.P.

Published

2020-07-24

How to Cite

Oller Bosch, G. . (2020). The Sky Turns (2004): Mercedes Álvarez’s counter-monument to the idea of progress. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (21), 267–288. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.vi21.10008