Relajo y humor carnavalesco como sátira política en Un mundo maravilloso (Estrada, 2006)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi24.13776

Keywords:

Humor, grotesque, Mexican cinema, necropolitics, discursive analysis

Abstract

This study investigates the rebellious potentiality of the carnival grotesque (Bajtin, 1974) from the figures of “relajo” and “pelado”, two fundamental concepts of the Mexican cinematographic imaginary. For this, the film by the filmmaker Luis Estrada A wonderful world ( 2006), which together with Herod's Law (1999), Hell (2010) and The Perfect Dictatorship (2014) can be considered a tetralogy about the current sociopolitical situation in Mexico, share themes, a critical and satirical perspective to portray social history and recent politics in Mexico, denouncing the murky relationships between political corruption, organized crime, large economic corporations, and the media. It is finally verified how through grotesque Mexican humor, the ambivalence of laughter, parody, and carnival investment, the mechanisms of oppression in the establishment and maintenance of inequality between social classes are revealed and the distribution of wealth.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bajtin (1974). La cultura popular en la Edad Media y El Renacimiento Madrid: Taurus.
Bartra, R. (2000). La jaula de la Melancolía. Identidad y metamorfosis del mexicano. Ciudad de México: Grijalbo.
Bourdieu, P. (1998). La dominación masculina. Madrid: Anagrama.
Connelly, F. S. (2015). Lo grotesco en el arte y la cultura occidentales. Madrid: A. Machado.
Connelly, F. S. (ed.) (2017). Grotesco y arte moderno. Madrid: A. Machado.
Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía, Madrid: Alianza.
Cortina, A. (2000). Aporofobia. El País, 7 de marzo, p. 14.
Gutiérrez, O.S. (2011). La construcción del imaginario sobre la pobreza en el cine mexicano. Cultura y representaciones sociales. Revista UNAM. Vol 6, N.11.
Koestler, A. (2002). “El humor como acto cognitivo” (El acto de creación: Libro I: El bufón). CIC Cuadernos de Información y Comunicación 7, pp. 317-327.
Monsiváis, C. (2000). Aires de familia. Barcelona: Anagrama.
Monsiváis, C. (2006). El nuevo darwinismo: ‘El hombre desciende de la caricatura. Ciudad de México: Confabulario, suplemento cultural El Universal.
Portilla, J. (1966). La fenomenología del relajo y otros ensayos. México, Fondo de Cultura Económica. (2000)
Rosaldo, R. (1989). Culture and Truth: The remaking of Social Analysis, Boston: Beacon Press.
Sánchez, C. (2012). The Suspension of Seriousness. On the Phenomenology of Jorge Portilla. Albany: SUNY.
Valencia, S. (2010). Capitalismo gore. Barcelona: Melusina.

Published

2022-01-24

How to Cite

Alarcón Zayas, V. (2022). Relajo y humor carnavalesco como sátira política en Un mundo maravilloso (Estrada, 2006). Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (24), 465–489. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi24.13776