(Photo)autobiographical writing: memory and construction of the self in Peter Beard's photo diaries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14216

Keywords:

Peter Beard, photodiaries, photocollages, autobiographical photo, visual memory

Abstract

The (photographic) diary is the perfect affirmation of the photographer as an individual in his will to appear naked before others. When this happens, we witness the total identification of the photographer-narrator with the model and with the observer. It is the "autobiographical (photo) pact" where exploration with language is pushed to the limit, as the inner adventure cannot be expressed with limited writing.

This is how Peter Beard conceives his work, a personal commitment that is as much the cause of the photo as its object. A work of introspection in which underlies the taste for contemplation and the need to treasure memories, maximized by the photographic language through the self-portrait and the collage technique. The result is a collection of photographs of the memory of his intimacy that, piled up in his photodiaries, are but the basis of a personal story that wants to be told, perhaps also to be remembered.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Mar Marcos Molano, Universidad Complutense de Madrid, España

Profesora Titular (Teorías y Análisis de la Comunicación)

References

Barthes, R. (2004). Roland Barthes por Roland Barthes. Paidós.

Debray, R. (1994). Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en occidente. Paidós.

De Diego, E. (2011). No soy yo. Autobiografía, performance y los nuevos espectadores. Siruela.

Eco, U. (1993). Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Lumen.

Edwards, O., y Aronson, S. (2020). Peter Beard. Taschen.

Gracia, J. (2004). La voz literaria y la materia diarista. En Autobiografía en España, un balance: actas (pp. 223-234). Visor.

Luque, A. (2016). El diario personal en la Literatura: Teoría del Diario literario. Castilla. Estudios de Literatura (7), 273-306

Luque, A. (2018). El Yo del diario literario: apuntes para una fundamentación teórica. Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios (16), 93-114.

Man, P. (1991). La autobiografía como desfiguración. Anthropos (29), 113-118.

Picard, H. R. (2006). El diario como género entre lo íntimo y lo público, Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Ricoeur, P. (2000). Narratividad, fenomenología y hermenéutica. Anàlisi: quaderns de comunicación i cultura (25), 189-207.

Sánchez Moreno, J. A. (2011). La fotografía, el espejo con memoria. Con-ciencia social: Anuario de didáctica de la geografía, la historia y las ciencias sociales (15), 37-45.

Trapiello, A. (1998). El escritor de diarios. Península.

Downloads

Published

2022-07-05

How to Cite

Marcos Molano, M. (2022). (Photo)autobiographical writing: memory and construction of the self in Peter Beard’s photo diaries. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (25), 63–82. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14216