Image, memory and essay in Photographs (Chus Domínguez, 2014)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14479

Keywords:

Documentary, Photography, Collective Memory, Film Essays, Chus Domínguez

Abstract

Photographs (Chus Domínguez, 2014) is a thirty-minute video made up of photographs and discarded sound clips recorded for Territorio Archivo, a project that explored the relationships between the family photo album, memory, and the people of different Castilian villages. This article proposes an analysis focused on three aspects: the documentary value of the images and their potential for memory work, the way in which the text articulates its discursive framework, and the relevance of the essayistic features that define the essence of this work. The combination of testimonies and photographs from different private archives gives birth to a memory that lives in the present and that is individual and collective at the same time; Photographs is based on a complex discourse defined by its capacity for thought, its tendency towards the unsystematic, its subjectivity, its textual self-awareness, and its dialogical character. All these features indicate that in order to explain the discursive essence of Photographs and how it relates to the viewer, it seems more productive to read it not simply as a documentary but rather as an audiovisual essay.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Arquero, I. (2020). Atrapar un imposible: el ensayo audiovisual y el documental de arte en España. Escritura e imagen, 16, 43-55. http://dx.doi.org/10.5209/esim.73024

Barthes, R. (1990). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Paidós.

Casetti, F., y Di Chio, F. (1994). Cómo analizar un film. Paidós.

Cruz-Carvajal, I. (2021). Del ensayo literario al ensayo audiovisual: correspondencias y estrategias. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, 197(801), 197-801. https://doi.org/10.3989/arbor.2021.801001

Dávila, M. (2017). Desfases del archivo o cómo construir la imagen desde la memoria (y no a la inversa). Tres casos de estudio. SOBRE. Prácticas artísticas y políticas de la edición, 3, 13-26.

Del Río, V. (2021). La memoria de la fotografía. Historia, documento y ficción. Cátedra.

Domínguez, J. (2014). Territorio Archivo: La película. Recuperado el 7 de marzo de 2022 de https://issuu.com/antoninoycinia/docs/territorio_archivo___la_pelicula___

Gómez-Isla, J. (2019). Narrativas de ida y vuelta. Apropiaciones, influencias y contaminaciones mutuas entre pintura, fotografía y cine. Fonseca, Journal of Communication, 19, 117-146. https://doi.org/10.14201/fjc201919117146

Gómez Alonso, R. (2016). Fotografía y ruina en el siglo XIX: búsqueda y rememoración del tiempo pasado. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, 12, 39-60. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2016.v0i12.6035

González, F. (2019). Intermedialidad, institución y polisistemas. El cine como sistema dinámico: legitimación cultural e instituciones. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 8(1), 13-18.

Kuhn, A. (2007). Photography and cultural memory: a methodological exploration. Visual Studies, 22(3), 283-292. https://doi.org/10.1080/14725860701657175

Langford. M. (2001). Suspended conversations: the afterlife of memory in photographic albums. McGill-Queen’s University Press.

Langford, M. (2007). Scissors, paper, stone: expressions of memory in contemporary photographic art. McGill-Queen’s University Press.

Mínguez, N. (2012). Pensar con imágenes: tres ensayos cinematográficos. Revista de Occidente, 371, 63-82.

Mínguez, N. (Ed.) (2019). Itinerarios y formas del ensayo audiovisual. Gedisa.

Mínguez, N. y Manzano Espinosa, C. (2020). El ensayo en el audiovisual español contemporáneo: definición, producción y tendencias. Communication & Society, 33(3), 17-32. https://doi.org/10.15581/003.33.3.17-32

Oroz, E. (2020). Modos de recordar y proyectar. Fotografías (Chus Domínguez, 2014). Recuperado el 7 de marzo de 2022 de https://varsovia.cervantes.es/imagenes/File/Cultura/CINE_OTROS_MUNDOS_2020/Fotografias_Elena_Oroz_ES.pdf

Rascaroli, L. (2017). How the essay film thinks. Oxford University Press.

Published

2022-07-11

How to Cite

Minguez Arranz, N. (2022). Image, memory and essay in Photographs (Chus Domínguez, 2014). Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (25), 313–334. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14479