Audiovisual bodygraphies and education

Designing vanishing lines for teachers’ masculinities from a sensitive pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14535

Keywords:

Bodygraphy, sensitive pedagogy, new masculinities, teacher education

Abstract

The purpose of this study is to analyze the experiences of a group of higher education students in order to understand how they lived the construction of masculinity during their formative stage. Through A/r/tography methodology, we analyzed, using a qualitative method based on a biographical and interpretative perspectives, 72 bodygrafies performed by students of the Master of Psychopedagogy of the Universidad xxx as part of an exercise in visual self-representation. The results of the analysis allowed us to identify two great pedagogies in the construction process of masculinities: an anesthetic pedagogy and other sensitive and/or resistance pedagogy. The results obtained from the analysis of visual narratives show valuable experiences that encourage critical dialogues, from which useful guidelines are derived in order to overcome educational practices that perpetuate the model of traditional masculinity. In this way, the text reveals, by using the visual arts, a latent social reality and rises the reflection on how to promote a critical and transformative citizenship that overcome the conceptions of masculinity of traditional archetype.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jordi Planella-Ribera , Universitat Oberta de Catalunya

Catedrático de Pedagogía Social y profesor del área de Educación y e-learning de la Universitat Oberta de Catalunya. Miembro del Grupo de Investigación LES (Laboratori d'Educació Social) y experto en estudios sobre pedagogía social, acompañamiento social y estudios corporales. Doctor en Pedagogía por la Universitat de Barcelona. Es autor de múltiples libros y artículos centrados en la teoría corporal, la construcción social de la profesión del educador social, la historia de la educación social y la pedagogía de la diversidad funcional.

Oscar Chiva-Bartoll, Universitat Jaume I

Profesor titular del Departamento de Educación y Didácticas Específicas de la Universitat Jaume I. Coordinador del Grupo de Investigación ENDAVANT. Doctor interuniversitario con mención internacional en el programa de Ética y Democracia, de las Universidades Jaume I y la Universidad de Valencia. Ha realizado estancias de investigación y participa en diferentes proyectos de investigación y seminarios de innovación educativa.

Celina Salvador-Garcia, Universitat Jaume I

Profesora ayudante doctor de la Universitat Jaume I en el Departamento de Pedagogía y Didáctica de las Ciencias Sociales, la Lengua y la Literatura. Doctora universitaria con mención internacional en el programa de Educación de las Universitat Jaume I. Ha realizado varias estancias de investigación y ha participado en diferentes proyectos de investigación. Forma parte del Grupo de Investigación ENDAVANT y ha publicado artículos de impacto en revistas indexadas en las principales bases de datos internacionales.

Marc Pallarés-Piquer, Universitat Jaume I

Profesor del Departamento de Pedagogía y Didáctica de las Ciencias Sociales, la Lengua y la Literatura de la Universidad Jaume I. Participa como profesor invitado en diversos Másters y Programas de Doctorado en otras universidades de ámbito nacional e internacional. Forma parte del Grupo de Investigación ENDAVANT y colabora en varios proyectos con otras instituciones. Ha realizado diversas estancias de investigación de carácter nacional e internacional, y ha participado en proyectos de investigación y de innovación financiados con fondos públicos.

References

Aubert, A., Duque, E., Fisas, M. y Valls, R. (2004). Dialogar y transformar. Pedagogía crítica del siglo XXI. Graó.

Borges. Y. y Ferla, A. (2017). O que pode o corpo? Corpografias de resistência. Interface. Comunicaçâo, saúde, educaçâo, 21(67), 731-748. https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0898

Bosch, E., Ferrer, V. y Alzamora, A. (2006). El laberinto patriarcal. Reflexiones teórico-prácticas sobre la violencia contra las mujeres. Anthropos Editorial.

Caballero, A. A. (2014). Comunicación y subversión: estudios de género desde la cultura visual. Aportes de la Teoría Queer y los Estudios Visuales. Journal de Comunicación Social, 2(2), 95-119.

Cardeñosa-Iglesias, P., Darretxe-Urrutxi, L., y Beloki-Arizti, N. (2021). Masculinidades alternativas: un modelo para alcanzar la transformación desde la educación social. Ciencia y Educación, 5(1), 147-158. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i1.pp147-158

Catibiela, A. (2017). Cultura visual y enseñanza. Octante, 2, 46-53.

Connell, R.W. (2003) La organización social de la masculinidad, en: Lomas, C. (Comp.) ¿Todos los hombres son iguales? Identidades masculinas y cambios sociales. Paidós.

Connell, R.W. (2012). Masculinity research and global change. Masculinities and Social Change, 1(1), 418.

Connel, R.W y Messerschmidt, James, W (2021). Masculinidad hegemónica. Repensando el concepto. Revista del Laboratorio Iberoamericano para el Estudio Sociohistórico de las Sexualidades, 6, 829–859. https://doi.org/10.46661/ relies.6364

Díez-Gutiérrez, E.J.D. (2015). Códigos de masculinidad hegemónica en educación. Revista Ibero-americana de Educação, 68, 79-98.

Errázuriz-Larraín, L. H. y Fermandois-Schmutzer, J. (2021). Formación docente para la educacion artistica en Chile. El desafio cultural pendiente en las escuelas primarias/Teacher training for Chilean art education. The pending cultural challenge in primary schools. Arte, Individuo y Sociedad, 33(1), 49-70. https://dx.doi.org/10.5209/aris.67126

Espçiritu, D. y Jenior, J. (2014). Corpografias Urbanas. Brazilian Journal of Presence Studies, 4(1), 70-82. http://dx.doi.org/10.1590/2237-266041982

Fallas-Vargas, F. (2019). Cuerpo, naturaleza y rebelión: el componente somático en el pensamiento de Adorno y en la dialéctica negativa. Bajo Palabra. Revista de Filosofía, 21, 19-38. http://doi.org/10.15366/bp2019.21.001

Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Ediciones Morata.

García, E., Ballesteros, E. y Serrano, A. (2016). Metodologías audiovisuales (presentación). Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales, (35), 13-18.

Gel, E.F. (2020). Recuperar el cuerpo: de Nietzsche a Butler. Pensamiento, 76(289), 341-354. https://doi.org/10.14422/pen.v76.i289.y2020.006

Gómez, S. N., Gallo, L. E. y Planella, J. (2018). Una educación poética del cuerpo o de lenguajes estético pedagógicos. Arte, Individuo y Sociedad, 30(1), 179. http://dx.doi.org/10.5209/ARIS.57351

Herraiz, F. (2010). Educación artística y estudios de la masculinidad. Desde investigación sobre chicos y hombres hacia el estudio con chicos y chicas en torno a las masculinidades. Revista Iberoamericana de Educación (OEI), 52(5), 1-12.

Jacques, P. B. y Britto, F. D. (2008). Corpografias urbanas: as memorias das vidas nos corpos. Sem Hist Cid Urban, 16(3), 1.

López-Pontigo, L. L., Olvera, J. R., Gurrola, M. D. R. A., y Calva, E. G. B. (2021). Construcción social de la masculinidad en las vejeces. Educación y Salud Boletín Científico Instituto de Ciencias de la Salud Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 10(19), 83-87.

Marín-Viadel, R. y Roldán, J. (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad, 31(4), 881-895. https://dx.doi.org/10.5209/aris.63409

Memmi, D., Guillo, D. y Martin, O. (2009). La tentation du corps: corporéité et sciences sociales. Editions de l'Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales.

Morillo, K. (2019). Pedagogía de la sexualidad. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 10, 149-157. http://doi.org/10.5281/zenodo.3241411

Ortega Salgado, C., Aguiluz Ibargüen, M. y Hoyos González, P. (2018). Corpografías desde las artes. Universidad Nacional Autónoma de México.

Pallarès, M. y Lozano, M. (2020). Diálogo con el 'Manifiesto por una pedagogía post-crítica' desde la esperanza como acción social transformadora. Teoría de la educación: Revista Interuniversitaria, 32(2), 65-79. http://dx.doi.org/10.14201/teri.22451

Planella, J. (2006). Corpografías: dar la palabra al cuerpo. Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología, (6), 13-23.

Planella, J. (2017). Pedagogías Sensibles. Sabores y saberes sobre el cuerpo y la educación. Publicaciones de la Universidad de Barcelona.

Planella, J. y Pié, A. (2017). Pedagogías transgénero. Editorial Magisterio.

Planella, J. y Jiménez, J. (2019). Gramáticas de un mundo sensible: de corpógrafos y corpografías. Utopía y praxis latinoamericana: revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social, (87), 16-26. http://doi.org/10.5281/zenodo.3463723

Porta, L. y Silva, M. (2003). La investigación cualitativa: El Análisis de Contenido en la investigación educativa. Red Nacional Argentina de Documentación e Información Educativa. http://www.uccor.edu.ar/paginas/REDUC/porta

Ríos, O. (2015). Nuevas masculinidades y educación liberadora. Intangible Capital, 11(3), 485-507. http://dx.doi.org/10.3926/ic.654

Rivas-Flores, J. I. y Herrera-Pastor, D. (2009). Voz y educaciónla: narrativa como enfoque de interpretación de la realidad. Octaedro.

Rojas, D. (2018). Diseño de una estrategia didáctica para la enseñanza y el aprendizaje de la realización cinematográfica. El aula-locación. Kepes, 15(18), 11-44. https://doi.org/10.17151/kepes.2018.15.18.2

Shilling, C. (2016). The Body: A very short introduction. Oxford university press.

Solerdecoll, M. (2008). Fragments d’una cal.ligrafia del cos. En I. Carrillo, E.R. Collelldemont y A. Gómez (eds.), Fragments d’una cal.ligrafia del cos. (pp. 9-24). Universitat de Victoria.

Trosmann, C. (2013). Corpografías. Una mirada corporal al mundo. Topía

Zamboni, C.H. (2002). Adelina Eccelli: la universidad es mi pueblo. En DIOTIMA, El perfume de la maestra. En los laboratorios de la vida cotidiana. Icaria.

Published

2022-07-12

How to Cite

Planella-Ribera , J., Chiva-Bartoll, O., Salvador-Garcia, C., & Pallarés-Piquer, M. (2022). Audiovisual bodygraphies and education: Designing vanishing lines for teachers’ masculinities from a sensitive pedagogy. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (25), 411–434. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2022.vi25.14535