Premios Goya entre milenios. Directoras de cine más valoradas por la Academia de 1990 a 2010 y aportaciones feministas de sus largometrajes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi27.16526

Keywords:

Awards Spanish, Women Directors, Feminism, discrimination

Abstract

The Goya Awards editions celebrated between the last decade of the XX centrury and the first of the XXI century, reveal the discrimination to women in Spain in the work, social and cultural environment, suffered from previous decades. Between 1990 and 2010 a new women directors generation emerge and gets to consolidate in the cinema industry because of the differentiating features of their films. However only a low rate of the movies directed by these women got the appretiation of the Spanish Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas (Spanish Film Academy), such as Pilar Miró and Ángeles González-Sinde, in which case is noteworthy to comment their politic activity before and during their professional career. While taking into account how affected the emergence of private television channels to filming creativity during these two decades, this researchment analyses the gender discrimination in the cinema industry that influenced the Spanish Film Academy appretiation to these director´s movies, expressed by Goya Awards editions celebrated between the milennia. The methodology used has been the qualitative-quantitaive analyse completed by personal interviews to sector professionals and CIMA delegates (Women Directors and Professionals in Audioviusal Media Asociation).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Academia de Cine. Ediciones anteriores. 1990-2010. https://www.premiosgoya.com/los-goya/que-son/

Babbie, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. Intemational Thomson Editores.

Bernárdez-Rodal, A., y Padilla-Castillo, G. (2018). Mujeres cineastas y mujeres representadas en el cine comercial español (2001-2016). Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1247-1266. http://www.revistalatinacs.org/073paper/1305/64es.html

Castellani, J. P. (1996). Icíar Bollaín, la crisálida del cine español. Hispanica XXI, (14), 163-168. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3609087

De Riquer, B. (2013). La dictadura de Franco, vol. I. Crítica-Marcial Pons.

El País. (2020). José María González-Sinde. https://elpais.com/noticias/jose-maria-gonzalez-sinde/

Fernández, C., y Checa, F. (2010). El cine de Pilar Miró. Homenaje y puente hacia la literatura. Arbor Ciencia, Pensamiento y Cultura, 186(741), 79-88. https://doi.org/10.3989/arbor.2010.741n1008

Guarinos Galán, V. (2018). Envejecimiento (de tópicos) activo(s) en el cine español de las décadas del “bienestar”. Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, 19(1), 59-73. http://dx.doi.org/10.5209/ARAB.61154

Jurado, J. (2018). Mujer, roles de género y política de premios en el cine español (1940-1959). Investigaciones feministas, 9(1), 119-135. https://revistas.ucm.es/index.php/INFE/article/view/56014

Louis, A. (2018). Private pain versus public shame: González Sinde’s female lawyer in la suerte dormida/sleeping luck (2003). Law and Humanities, 12(1), 17-41. https://doi.org/10.1080/17521483.2018.1447297

Loyo, H. (2017). The Holocaust trope: traumatic memory and melodrama in Isabel Coixet´s La vida secreta de las palabras (The Secret Life of Words, 2005). A Journal of Culture and History, 24(3), 354-376. https://doi.org/10.1080/17504902.2017.1411638

Mañas Martínez, M. del M. (2003). Reflexiones sobre El perro del hortelano de Pilar Miró. Dicenda. Estudios De Lengua Y Literatura españolas, 21, 139-156. https://revistas.ucm.es/index.php/DICE/article/view/DICE0303110139A

Martín Sanz, A. (2019). El cine de Mar Coll: herencias catalanas de Eric Rohmer. Fotocinema: revista científica de cine y fotografía, 19, 327-350. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7167914

Martínez, M. (2008). Women on the other side of the camera. Where are the Women Cinema Directors? Espacio, Tiempo y Forma, Serie VII, Hª del Arte, 20-21, 315-340.

Mateos-Pérez, J., y Cabeza San Deogracias, J. (2015). El cine durante la primera competencia televisiva española (1990-1994). La piedra angular de la programación. Signo y Pensamiento, 34(67), 76-92. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.syp34-67.cdf

Maurer, I. (2007). Isabel Coixet y su vida sin mí. En B. Pohl y J. Turschmann (Eds), Miradas glocales. Cine español en el cambio de milenio (pp. 249-269). Iberoamericana.

Ministerio de Cultura (2013). Mujeres y cultura. Políticas de igualdad.

Olivares, C. (29 de septiembre de 2010). España, se disparan las ventas de smartphones. Hipertextual. https://hipertextual.com/2010/09/espana-se-disparan-las-ventas-de-smartphones

Ors Marqués, M. (2016). Identidad/es. Una reflexión sobre las identidades de la mujer en el cine de Icíar Bollaín y Gracia Querejeta. Revista Internacional de Filosofía, (5), 307-331. http://dx.doi.org/10.6018/daimon/271321

Pérez Granado, V. (2006). 20 años de Goyas al cine español. Aguilar.

Tello Díaz, L. (2016). La 'mirada femenina': estereotipos y roles de género en el cine español (1918-2015). Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 34, 1-16. https://institucionales.us.es/ambitos/la-mirada-femenina-estereotipos-y-roles-de-genero-en-el-cine-espanol-1918-2015/

Wimmer, R. D., y Dominick J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Bosch Casa Editorial.

Published

2023-07-25

How to Cite

Meliveo, P. (2023). Premios Goya entre milenios. Directoras de cine más valoradas por la Academia de 1990 a 2010 y aportaciones feministas de sus largometrajes. Fotocinema. Revista científica De Cine Y fotografía, (27), 335–359. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi27.16526